جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دشتکی

حوزه/ حجت الاسلام دشتکی با تأکید بر لزوم مطالبه و رصد سند تمام موقوفات غیرمتصرفی، گفت: بخشی از جهش تولید و ارتقای سرمایه و منابع تولید در همین راستا محقق می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از البرز، حجت الاسلام علی دشتکی در گفت و گویی با بیان اینکه اسلام برای هر موضوعی مبانی و نظریاتی دارد، گفت: تمام برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز که در راستای جهش تولید اجرا می شوند دارای مبانی بسیار غنی و عمیق و مصادیق زیادی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: زمانی که صحبت از اقتصاد مقاومتی به میان می آید باید بدانیم هدف چیست؟ راه های تولید و ارتقا کدامند؟ و رونق و جهش تولید چیست؟ هر یک از این موارد با هدفی خاص و در برهه ای از زمان مطرح می شوند و در همان برهه باید به آن ها پرداخته شود.

حجت الاسلام دشتکی با تأکید بر اینکه رویکرد ما باید اجتماعی و اولویت سرمایه گذاری در پروژه ها باشد، افزود: تشکیل کارگروه های اقتصادی در موقوفات، امامزاده ها و محلات می تواند در تحقق جهش تولید مؤثر باشد. این کارگروه ها می توانند با برنامه ریزی و اجرای پروژه ها در عمران و آبادانی برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری موقوفات ایفای نقش کنند.

وی توضیح داد: براساس ماده ۵ قانون اختیارات اوقاف، نظارت بر موقوفات غیرمتصرفی بر عهده اداره اوقاف است که همین موقوفات برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده و سرمایه ها بلااستفاده مانده است؛ نباید وقف را حبس کنیم و مورد استفاده قرار ندهیم. این طرح ها و برنامه های باید افزایش یابند و به دو الی سه درصد بازدهی برسند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز اولویت اول پروژه ها را موقوفات بقاع و رقبات آن ها و اولویت های بعدی را متصرفین، غیرمتصرفین و موقوفات بلاتکلیف اعم از متصرفی و غیرمتصرفی برشمرد و مطرح کرد: سند تمام موقوفات غیرمتصرفی باید مطالبه و به صورت دقیق رصد شود. در همین راستا بخشی از جهش تولید و ارتقای سرمایه و منابع تولید محقق می شود و می توانیم بخشی از داشته هایمان را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از رویکرد و اولویت ها، راهبرد یعنی احصای راه های رسیدن به هدف نیاز است، خاطرنشان کرد: تشکیل یک کارگروه تخصصی در حوزه اهدا و عمل، تأمین اعتبار و شیوه به کارگیری بخش خصوصی می توانند از جمله این راهبردها باشند. پس از راهبرد، برنامه ها باید مدنظر قرار گیرند تا به پروژه ها برسیم و آن ها را برای اجرا اولویت بندی کنیم.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه پروژه هایی که حضور بخش خصوصی در آن ها نمایان تر است یا آن هایی که تأمین منابع، موقوفات و یا رقبات بقاع هستند در اولویت قرار گیرند، اظهار کرد: جهش تولید فقط در سال جاری پیگیری نمی شود و می توان پروژه های بیشتری را پیش بینی و آن ها را با پشتوانه استانی و ملی برای اجرا دسته بندی کرد.

اولویت های جهش تولید را احصا کنیم

وی بیان کرد: باید جزوه هایی در قالب دفترچه های ماندگار با موضوع استخراج مبانی توحیدی، قرآنی و روایی جهش تولید، تهیه و جمع بندی شوند و در اختیار عموم قرار گیرند. مطالعه کتاب «اقتصاد ما» از شهید صدر و در اختیار معاونین اداره قرار دادن آن می تواند ذهن انسان را کمی باز و برای تکمیل موضوع به ما کمک کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: باید برای جمع بندی برنامه های جهش تولید به تفاهم برسیم، اولویت های خود را در این بخش احصا کنیم و راهبردها و برنامه های آن و پروژها را به صورت ریز به نیت پنج تن در قالب یک تا دو برگه تهیه کنیم تا در زمینه های مورد نظر همه یک صدا حرکت کنیم. در صورتی که این مطالب تهیه شود و در اختیار مسئولین قرار گیرد می تواند در استان نیز محور باشد.

لزوم انجام فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی در فضای مجازی

وی فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و اطلاع رسانی در فضای مجازی را در کنار تهیه دفترچه مذکور ضروری دانست و با تأکید بر توجه به چگونگی استفاده از فضای مجازی در راستای جهش تولید بیان کرد: رویکرد ما در این زمینه باید توجه به بنگاه های اقتصادی مردم محور و نیز اجتماعی سازی باشد.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه می توانیم در هر مرحله کارگروهی داشته باشیم که وضعیت را رصد و احصا و در نهایت حمایت کند و با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب محله ای در تمام امور به ویژه حوزه اقتصادی اظهار کرد: سیستم های اداری در انتظار مصوبه ای از سوی هیأت دولت هستند که چند صد هزار میلیارد تومان برای تولید و اشتغال تأمین شود تا این مبلغ را از طریق بانک ها به صورت تسهیلات به مردم اعطا کنند.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز، در برهه ای اجرای طرح ضربتی اشتغال و در برخی دولت ها نیز بحث خوداشتغالی مطرح شد که در برخی موارد موفق عمل نکردند زیرا نمی توان هیچ چیز را با پول درست کرد بلکه باید از حضور مردم و فکر و اندیشه آن ها استفاده کرد البته زمانی که بستر برای حضور مردم فراهم شد پول نیز چاره ساز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha