پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عراقی

حوزه/ قاسم سلمان العبودی گفت: این اعتقاد راسخ و محکمی است که مرحله آینده محور مقاومت با تمام وجود نیروی قدرتمندی در منطقه خاور میانه ایجاد می کند. و رقابت حقیقی میان قدرت ها وجود دارد که معادله قدرت های جهانی را بر هم می زند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، "قاسم سلمان العبودی" نویسنده و کارشناس و تحلیل گر عراقی عضو مجمع و انجمن کارشناسان سیاسی عراق،عضو مجمع "الرفد" تحلیل سیاسی و عضو مرکز نبض تحلیل سیاسی در عراق است. وی دارای مقالات متعدد و مصاحبه هایی در شبکه های تلوزیونی است. این کارشناس سیاسی در آستانه "روز جهانی قدس" با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: امسال در حالی روز جهانی قدس در جهان برپا می شود که یکی از فرماندهان ارشد مقاومت فرمانده سابق سپاه قدس "شهید حاج قاسم سلیمانی" در بین ما نیستند؛ به نظر شما در شرایط کنونی با وجود فقدان این فرمانده بزرگ تحقق آرمان آزادی قدس چگونه میسر است؟

فقدان و شهادت فرمانده بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله تعالی) فراغ و فقدانی بسیار بزرگ است، چرا که او در همه جهات با استکبار جهانی و هم پیمانان و بازوان آنها در منطقه مبارزه می کرد. غم و اندوه ما در شهادت و فراغ این مرد مقاوم بسیار زیاد است، اما محور مقاومت؛ محور کمال، بخشش و نعمتی است که هرگاه یک برگ از آن بیفتد برگ دیگری از کنار او می روید و وزن آن بیشترشده و ماندگار در برابر برنامه های شیطانی صهیونیست ها و هم دستان آنها می شود. به ویژه با وجود رهبر و ناخدای کشتی مقاومت؛ مقام معظم رهبری (حفظه الله) که همواره در این مسیر راهنمایی می کند.

آزادی قدس از لوث صهیونیست ها حتمی است

بنابراین ما اعتقاد راسخی داریم که مسئله آزادی قدس از لوث صهیونیست ها حتمی است و فقط زمان آن مطرح است که کی انجام شود. الحمدالله محور مقاومت در بهترین شرایط آمادگی قرار دارد و آماده مبارزات و جهادهای بزرگتری برای بازگرداندن هیبت دین اسلام ناب محمدی هستند که به دست عرب هایی که به دنبال عادی سازی با دشمن صهیونیستی اند آلوده شده است.

حوزه: در آستانه "روز جهانی قدس" شاهد  اخبار ی مبنی بر تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی هستیم، در شرایط کنونی جهان ممکن هست این اقدام عملی شود؟

فشار جهانی که محور مقاومت از یک سو آن را هدایت می کند و فشار نیروهای مقاومت برای آزادی فلسطین از سوی دیگر، و گرفتاری آمریکا با مشکلات داخلی خود همچون  شیوع بیماری کرونا و پیامدهای زیاد و عقب نشینی آمریکا در منطقه خصوصا بعد از پرتاب ماهواره "نور" سپاه پاسداران اسلامی ایران که آسمان جهان را با درخشش موفقیت آمیزش نورانی کرد، چه بسا دشمن را به طور موقت وادار به عقب نشینی از موضع خود برای الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی کند. 

اجماع جهانی یکپارچه علیه الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی

بنابراین ممکن است؛ درنگ و تامل تل‌آویو برای الحاق کرانه باختری یا برعکس فوری بودن این تصمیم با توجه به مخالفت بین المللی و اجماع یکپارچه جهانی علیه این اقدام موجب شود، که تل‌آویو برخی از امتیازات خود را که با بعضی از کشورهای جهان که حامی او هستند و قرار داد نموده از دست بدهد. علاوه بر این مشکلات داخلی در اسرائیل بین احزاب حاکمیت وجود دارد و برخی پرونده های فساد علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی نتانیاهو، که تمام این ها ممکن است نقشه اخیر الحاق کرانه باختری را متوقف کند.

حوزه: نظر مقام معظم رهبری مبنی بر نابودی اسرائیل تا ۲۵ سال آینده را با شواهد موجود چه هماهنگی دارد و چگونه محقق خواهد شد؟

اگر بخواهیم بر اساس واقعیات و نه غیب گویی صحبت کنیم، ادامه بقای رژیم صهیونیستی به صلابت و استواری محور مقاومت بستگی دارد؛ محوری که بیشتر کشورها و دولت های خاورمیانه به رهبری رئیس‌شان ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای نابودی و شکست آن هستند.

ادامه مقاومت در منطقه عمر صهیونیست ها را از ۲۵ سال کمتر می کند

پس اگر محور مقاومت بتواند در جبهه سوریه مقاومت کند و ثبات را به این کشور بازگرداند و در جبهه مقاومت یمن در جنگ با آل سعود و علاوه بر آن ماندن حشد الشعبی در عراق مقاومت کند؛ من معتقدم رژیم غاصب قدس نه تنها ۲۵ سال آینده که ۱۰ سال آینده را نیز نمی بیند.

محور مقاومت در پسا کرونا موازنه قدرت جهان را بر هم می زند

چه بسا ممکن است این چیزی که می گوییم برای برخی ها که الان این مطلب را می خوانند، شاید فقط خیال به نظر برسد؛ اما این اعتقاد راسخ و  محکمی است که مرحله آینده محور مقاومت با تمام وجود نیروی قدرتمندی در منطقه خاور میانه ایجاد می کند و پیروز می شود. دنیای پس از ویروس کرونا در رقابت حقیقی است که میان قدرت ها وجود دارد و این تغییرات، موازنه قدرت های جهانی را بر هم می زند.

حوزه: بعد از شهادت "حاج قاسم سلیمانی" ترامپ اقدام به رونمایی از معامله قرن نمود به نظر شما این معامله محقق خواهد شد؟

معامله قرن از اساس مرده به دنیا آمد و هر کسی که در حال حاضر تلاش می کند که جسد آن را احیا و ترمیم کند، موفق نخواهد بود و هر گز حیات به آن باز نمی گردد، آن هم بعد از مخالفت جهانی با این معامله؛ که ملت های منطقه را به دست رؤسای این کشورها خوار و ذلیل می کند. دولت هایی که به دنبال عادی سازی نفرت انگیز با رژیم صهیونیستی هستند.

اختلاف میان محور شیطانی آمریکایی، سعودی و صهیونیستی

امروز بین گروه های مختلف و حتی هم پیمانانی مثل آمریکا و عربستان سعودی اختلافات وجود دارد، اختلافاتی که بین حکومت شیطان بزرگ آمریکا و هم پیمان او بن سلمان در موضوع بازار نفت سعودی بر ملا شده است. هیچ مقاومت و هماهنگی مطلقی بین هم پیمانان دولتهای خلیجی و آمریکایی ها وجود ندارد؛ چرا که منافع میان آنها در تقابل با یکدیگر است.

 آنچه مشاهده می شود این است که تفاهم نامه هایی که به حمایت از رژیم صهیونیستی دعوت می نمود به پایان رسیده و در حال از بین رفتن است. مخالفت عمومی و ملی با معامله قرن از سوی اکثریت ملت های منطقه وجود دارد و فکر می کنم این مخالفت رو به افزایش است و ائتلاف پلید موسوم به معامله قرن را از بین می برد.

حوزه: ارزیابی شما از نقش روز جهانی قدس که امام خمینی(ره) پایه گذاری نمودند در آزادی قدس چگونه است؟

برپایی روز جهانی قدس در ۱۶۸ کشور جهان

روز جهانی قدس را امام خمینی(اعلی الله مقامه) پایه گذاری نموند تا امت اسلام شکوه و هیبتش را بازیابد؛ شکوهی که به دلیل سیاست های برخی از دولت های عربی با رفتارهای ننگینشان برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی از بین رفته بود. ابتدا روز جهانی قدس در دهه ۸۰ قرن گذشته از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و امروز بیش از ۱۶۸ کشور جهان روز قدس را هر ساله گرامی می دارند و مهیا و آماده این روز بزرگ می شوند.

روز جهانی قدس امیدی برای آزادی ملت ها است

این اتفاق امیدبخش بلندشدن ملت ها در برابر سرکوبگری حاکمانشان و در نتیجه امید به آزادی قدس شریف از چنگال گله های وحشی صهیونیست است. به اعتقاد من روز جهانی قدس سنگ بنایی است که نیروهای آزادی بخش جهان گذاشتند و تدریجا با توجه به ضرورت فوری برای آزادی قدس این بنا در حال کامل شدن است. همچنین این روز، نماد بزرگ اسلامی و راهی برای آزاد سازی کشورهای خاورمیانه از دست سلطه آمریکا محسوب می شود.

رژیم صهیونیستی در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارد

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد و این به دلیل عقب نشینی تنها متحدش ترامپ هست و برخی دستاوردهایی که ترامپ در مقابل محور مقاومت از دست داده است. علاوه بر آن نزاع داخلی صهیونیست ها بر سر قدرت و رشد قدرت های موشکی گروه های مقاومت فلسطینی که با حمایت مستقیم جوانان مقاومت در تمام منطقه خاورمیانه  به عمق خاک فلسطین اشغالی رسیدند.

من معتقدم تمام این شواهد و پیامدها به شکل گسترده ای در فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی و نابودی آن در مرحله آینده سهیم و موثر است. در مرحله آینده محور مقاومت به عنوان نیرویی بازدارنده و توازن قدرت بین المللی است که بارها محاسبات آمریکا را در منطقه بر هم خواهد زد.

گفت گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha