پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قیام ۱۵ خرداد

حوزه/ ۱۵ خرداد سال ۴۲ روزی است که با رهبری امام خمینی(ره) آتش زیر خاکستر صبر مردم زبانه کشید و دامان حکومت پهلوی را گرفت و چند سال بعد از آن انقلاب اسلامی را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز عاشورا ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ است، امام خمینی(ره) برای سخنرانی در مدرسه فیضیه قم حاضر میشود و در سخنرانی خود به صراحت شاه وقت را مورد انتقاد قرار داده و با تشبیه جنایت مدرسه فیضیه به واقعه کربلا حکومت پهلوی را به حکومت یزید تشبیه میکند.

ساعت ۳ بامداد ۱۵ خرداد است چند مأمور در تاریکی شب و پس از محاصرهٔ خانه خمینی، به درون خانه ریختند و امام را دستگیر کرده و ابتدا به بازداشتگاه باشگاه افسران و س‍پس غروب روز بعد، به زندان قصر واقع در تهران بردند.

صبح روز ۱۵ خرداد است. خبر دستگیری امام ابتدا در قم و سپس در شهرهای دیگر به سرعت می‌پیچید. مردم در تهران، قم، شیراز، مشهد و ورامین و پیشوا به خیابان‌ها می‌آیند و شعارهایی نظیر «یا مرگ یا خمینی» سرمیدهند. این قیام‌ها توسط نیروهای امنیتی سرکوب میشود. مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر هستند به روی تظاهرکنندگان تیراندازی میکنند.چندین نفر کشته و زخمی می‌شوند. تظاهرات تا دو روز بعد از ۱۵ خرداد نیز ادامه یافت. نقطه عطف آغاز انقلاب اسلامی رقم میخورد. امام ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام میکند.

روزی که با رهبری امام خمینی(ره) آتش زیر خاکستر صبر مردم زبانه کشید و دامان حکومت پهلوی را گرفت و چند سال  بعد از آن انقلاب اسلامی را رقم زد.

انقلابی که با پافشاری امام بر آرمان هایش رقم خورد که باید این آرمان ها برای مجلس، دولت و مردم یادآوری شود، این را فاطمه حامدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت و درباره قیام 15 خرداد اظهار داشت: این قیام و خون هایی که در آن مظلومانه ریخته شد منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش های امام راحل شد که باید برای همه اقشار و دولت مجدد بیان شود.

به گفته استاد جامعه الزهرا(س) امام راحل اعتقاد عمیق و راسخ بر پیروزی خون بر شمشیر داشتند و این خون ها بود که درخت انقلاب را آبیاری کرد و به ثمر نشست.

وی  با اشاره به وقایع تاریخی در قیام 15 خرداد گفت: امام در سخنرانی 13 خردادماه مردم را علیه حکومت ظالمانه آگاه کردند و اولین بار بود که شعار مرگ بر دیکتاتور داده شد. امام در این سخنرانی به رابطه پنهانی رژیم پهلوی با اسرائیل اشاره کردند که منجر به دستگیری شبانه امام و به تبع آن شکل گرفتن تظاهرات در شهرهای دیگر کشور شد.

به گفته حامدی اعتراضات در بیشتر شهرها شکل گرفت و تاریخ نشان می دهد که همه مردم به صحنه آمدند به خصوص زنان جلودار در تظاهرات بودند که به رگبار بسته شدند. امام راحل که به دنبال دفاع از ارزش های اسلام بود خواستار اجرای قوانین اسلامی و الهی در همه حوزه ها بودند این درحالی بود که رژیم پهلوی در این زمینه تخطی کرده بود.

به اعتقاد استاد جامعه الزهرا(س) مبارزه با حاکمیت فرهنگی غربی، مبارزه با صهیونیسم جهانی، حفاظت از استقلال کشور، توسعه امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با استکبار جهانی و آزادی خواهی مسلمانان جهان از جمله اهداف مبارزه و قیام امام راحل بود. هدف اصلی امام و مردم جایگزینی حاکمیت قوانین اسلامی در مقابل رژیم پهلوی بود که با رهبری تیزبینانه و مدبرانه امام راحل به ثمر نشست و امروز در کشورهای آزادی خواه الگو شده است.

احیای اسلام با نگاه عالمانه امام خمینی(ره)

طاهره حیدری مجد از دیگر اساتید جامعه الزهرا(س)‌نیز معتقد است نگاه عالمانه، تیزبینانه، فیلسوفانه و عارفانه امام راحل بینش دین اسلام را در جهان احیا کرد و  امام خمینی(ره) با مرجعیت، فقاهت و اجتهاد خویش توانست یک انقلاب را رهبری و دین اسلام را در جهان زنده کند.

وی ادامه داد:امام راحل انسان کاملی بودند که با ابعاد مختلف اخلاقی و اجتماعی در تاریخ اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی یک جریان سازی کردند و این انقلاب را به جهانیان صادر کردند.

استاد جامعه‌الزهرا(س) اضافه کرد: امروز انقلاب اسلامی ایران به نقطه ای از جهان رسیده که مردم در تظاهرات در آمریکا عکس شهید قاسم سلیمانی را در دست می گیرند و شعارهای اسلامی و انقلابی سر می دهند که این امر بخشی از صدور انقلاب به جهانیان و تلاش برای تغییر شرایط است.

وی با اشاره به اینکه قیام ۱۵خرداد  ۱۳۴۲مصادف با  ۱۲ محرم رقم خورد و بوی عاشورایی داشت گفت: مبنای قیام امام راحل بر پایه قیام امام حسین(ع) و عاشورایی بود و امام در بیاناتی محرم و صفر را ضامن پیروزی انقلاب دانستند ضمن اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نیز مصادف با دهه اول محرم بود.

 استاد حوزه بیان داشت: بر اساس روایت خداوند دو فجر برای بشر بر روی زمین قرار داده است که یک فجر در قیام امام حسین(ع) بود که اگر مردم آن زمان حضرت را یاری می‌کردند، حکومت عدل الهی و حکومت جهانی مستقر می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: فجر دوم انقلاب اسلامی است که خداوند متعال به بشر وعده داده است پس از قیام امام حسین(ع) غیبتی حاصل می‌شود که بسیار طولانی تا به فرج امام زمان(عج) برسد از این رو امام خمینی(ره) زمانی که قیام را آغاز کردند به فکر زمینه سازی ظهور امام عصر(عج) بودند.

حیدری مجد با بیان اینکه امام راحل به یاد تمام مستضعفان جهان بودند گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای بزرگ قیام امام خمینی(ره) جلب توجه مردم جهان به مردم فلسطین و قدس شریف بود از این رو آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به روز قدس نامگذاری کردند.

وی ابراز دشت: نگاه حضرت امام در آزادسازی قدس شریف، نگاه به ظهور امام زمان(عج) و نابودی استکبار جهانی در برقراری عدالت در جهان است چراکه وقتی حضرت ولی عصر(عج) قیام کنند در چهارگوشه جهان عدالت برقرار می‌شود.

استاد جامعه‌الزهرا(س) با اهتمام بر اینکه گرایش جوانان جهان به اسلام به برکت انقلاب اسلامی است گفت: امروز ایران به عنوان یکی از قدرت‌های جهان مطرح است و اگر امروز جوانان آمریکایی و اروپایی به دین اسلام روی می‌آورند، همه به برکت انقلاب اسلامی و بینش اصل اساسی ولایت فقیه است.

وی افزود: اکنون رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ولایت فقیه راه امام خمینی(ره) را ادامه می‌دهند و حکومت شیعه وارد حکومت جهانی می‌شود و همه اینها به برکت قیام امام خمینی(ره) و نگاه جهان بینی ایشان بود.

حیدری مجد خاطر نشان کرد: امروز مسئولان نیز در شرایط بحرانی با تبعیت از ولی فقیه و دستاوردهای انقلاب اسلامی وارد عرصه های فناوری و تولید شده اند و با وجود تحریم‌های اقتصادی در برابر مشکلات ایستاده اند.

قیام ١۵ خرداد، حس تکلیف امام خمینی(ره) به فقر ذاتی جهانیان

امام راحل به فقر ذاتی همه مجودات پی برده بود از این رو با حس تکلیف قیام ١۵ خرداد و وپیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد این را زهرا عبداللهی از دیگر اساتید جامعه الزهرا(س) گفته و افزود:حاصل این فکر امام برگرفته از ایمان به خدا، ایمان به هدف و مسیر الهی اش بود. امام راحل از نوجوانی و جوانی در شخصیت فردی و اجتماعی دارای جامعیت بود و زیر چتر ایمان به اهدافش می رسید.

 استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه برای شناخت امام راحل و انقلاب اسلامی باید جزییات زندگی شخصی و اجتماعی امام را مطالعه کرد گفت: امام در سن ٢٧ سالگی شرح دعای سحر را به رشته تحریر درآورد که این کتاب نشانگر طهارت باطنی امام خمینی است.

وی اضافه کرد: نامه امام راحل به پسرش سید احمد خمینی با نکاتی از جمله نگاه محبت آمیز به همه هستی، رعایت حق الناس، انس با قرآن و سایر مباحث یادآور نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) است.

عبداللهی تاکید کرد: برای استمرار راه امام و حفظ آرمان های انقلاب باید اندیشه امام راحل به نسل جوان و جهانیان منتقل شود.

وی با اشاره به خصوصیت اخلاقی و اجتماعی امام راحل گفت: ایشان در برابر خداوند تواضع و مقید به انجام واجبات و ترک محرمات بودند در حالی که در مقابل استکبار جهانی با قاطعیت عنوان می کردند آمریکا غلطی نمی تواند بکند.

استاد جامعه الزهرا(س) ابراز داشت: حساسیت نسبت به اسراف و تجمل گرایی، انس با قران و نماز اول وقت، اختلاط با نامحرم، حفظ حجاب و عفاف، احترام و عشق به همسر و خانواده، آراستگی ظاهری و نظم و انضباط از مهمترین ویژگی های فردی امام بود که باید برای همه اقشار مردم بیان شود.

وی با بیان اینکه امام نسبت به نظم در کلاس های درس و ملاقات ها حساس بود گفت: تنها زمانی امام یکی از برنامه هایش را کنسل کرد که متوجه حضور آیت الله خامنه ای شد چرا که ایشان را بسیار دوست می داشتند.

استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: امروز هم شاهد ادامه مسیر انقلاب و حفظ خون شهدا هستیم که امیدورایم این قیام به ظهور منجی عالم بشریت مهدی(عج) سرعت بخشد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha