سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آرم جامعه مدرسین

حوزه/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پیامی تاکید کرد:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمادگی خود را جهت کمک به مجلس شورای اسلامی و ایجاد پل ارتباطی بین حوزه‌های علمیه و قوه مقننه اعلام و بر ضرورت ارتقای همکاری‌ها تأکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف (زید عزه العالی)

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام‌علیکم

انتخاب جنابعالی به‌ ریاست مجلس شورای اسلامی با رأی اکثریت قاطع نمایندگان را تبریک ‌می‌گوییم و دوام توفیقات شما را در خدمت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئلت می‌نماییم. امیدواریم اکنون‌که شما و دیگر منتخبان ملت در جایگاه مهم نمایندگی ملت در مجلس شورای اسلامی مجال و توفیق خدمت یافته‌اید، ایمان، شجاعت، ایستادگی و تأکید بر مبانی نظام و کار و تلاش مؤمنانه را متبلور کنید و در حوزه تقنین و نظارت، مشفقانه و مؤثر و به ‌دور از انگیزه‌های شخصی، کار و مدیریت جهادی را به منصه ظهور برسانید.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جایگاه نمایندگی را امانتی شرعی و دارای تکلیف حقوقی و اخلاقی سنگینی می‌داند و در همین راستا نکاتی را یادآوری می‌کند:

۱. رهنمودهای مقام معظم رهبری به مجلس شورای اسلامی چراغ راه شماست و التزام عملی به این توصیه‌ها شما را در خدمت به مردم و نظام اسلامی موفق و سربلند می‌کند.

۲. توصیه اکید داریم به ‌دور از دسته‌بندی‌های سیاسی فقط به آرمان‌های فطری و انسانی انقلاب اسلامی توجه داشته باشید و در همه تصمیمات و بزنگاه‌ها بر اصول انقلاب ایستادگی و پافشاری کنید.

۳. لازم است در امر قانون‌نویسی، شرع مقدس و حدود الهی رعایت شود. رعایت ضوابط و حدود شرعی فلسفه ارسال پیامبران و جان‌مایه آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

۴. در مسئله مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی قدم‌هایی استوار بردارید و زخم‌های چرکین فساد را با دستانی پاک جراحی کنید. علاج دردهای بزرگ اقتصادی، معیشتی و مشکل گرانی در کارشناسی و عمل مخلصانه است.

۵. مجلس باید استقلال خود را حفظ کند و در تصمیم‌گیری و عمل به تکلیف شرعی خود با مدنظر قرار دادن اهداف کلان نظام اسلامی، تصویب قوانینی جامع، کامل و گره‌گشا برای خدمت به اسلام و ارزش‌های انقلابی ملت را پیگیری کند.

۶. با تقویت نظارت بر عملکرد نهاد های متولی فرهنگ، برای رفع ولنگاری فرهنگی و بی اهتمامی به امر فرهنگ گام بردارید و برای ترویج معارف دینی و فرهنگ متعالی اسلامی، صریح و انقلابی تصمیم بگیرید. در این میان آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به حجاب، فضای مجازی و مانند اینها نیازمند تدوین قوانینی پایدار و راهگشاست.

۷. موانع گسترش عدالت را رفع کنید و با فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی و ریل‌گذاری جهت تحقق عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی، معیشت مردم و اقتصاد خانواده ها را در اولویت قرار دهید.

۸. زیرساخت‌های لازم برای تأمین سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تربیت نسل جوان، افزایش باروری و پیشگیری از کاهش جمعیت باید با جدیت فراهم شود. لازم است در تقنین، مشکلات پیش‌ِ‌روی اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور رفع شود و در حوزه نظارت، عملکرد مسئولانی که زمینه‌های لازم را فراهم نمی‌کنند، نقد شود.

۹. در تنظیم قوانین با نیت الهی و با درایت کارشناسانه جهت اصلاح نظام اداری و حذف قوانین معیوب اقدام کنید. با تنقیح قوانین می‌توانید برخی تبصره‌های قانونی و الزامات پرپیچ‌وخمی که قانون را در مرحله اجرا دچار پیچیدگی و ابهام می‌کند را رفع کنید. برخی کش‌وقوس‌ها و کاغذبازی‌های فرسایشی و در نتیجه فشل شدن کارها و حتی به بن‌بست رسیدن برخی طرح‌ها در اجرا، نتیجه قوانین معیوب و ضعیف است.

۱۰. تحقق بانکداری اسلامی و توجه به رهنمودهای مراجع عظام تقلید در اصلاح نظام پولی و مالی و اصلاح سیستم بانکداری را به‌عنوان یک ضرورت دنبال کنید.

۱۱. با توکّل به خدا و اتخاذ تدابیر شجاعانه، استحکام داخلی و قدرت درونی نظام اسلامی را تقویت کنید و نگذارید بگومگوهای سیاسی، وحدت ملی را خدشه‌دار و تخاصم و درگیری ایجاد کند. به همین منظور لازم است نظارت بر عملکرد نمایندگان و تقویت تقوای جمعی در مجلس به جد موردتوجه قرار گیرد.

۱۲. با التزام به مبانی شرعی و اخلاقی در نطق‌ها و اظهارنظرها، آرامش سیاسی و اجتماعی را تأمین کنید و در انجام وظایف نمایندگی با شناخت تکلیف شرعی در مناسبات بین قوه‌ای، حق خدا، انقلاب و مردم را ادا کنید.

۱۳. جایگاه جهانی و اقتدار ملی ما حاصل خون شهدا و مجاهدت مردم مؤمن و مقاوم ماست. حفظ این جایگاه و عزت ملت ما در مواجهه‌های جهانی و دیپلماسی خارجی از اهم موضوعات است. مجلس به‌عنوان یکی از نهادهای تأمین‌کننده عزت ملی باید در دشمن‌شناسی و ایستادگی در مقابل دشمن و توطئه‌های خارجی هوشیار و آگاه باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمادگی خود را جهت کمک به مجلس شورای اسلامی و ایجاد پل ارتباطی بین حوزه‌های علمیه و قوه مقننه اعلام و بر ضرورت ارتقای همکاری‌ها تأکید می‌کند. خداوند شما برادران‌ و خواهران عزیز را توفیق دهد و امیدواریم با نصرت و هدایت الهی بتوانید در دوران نمایندگی، فرصت‌های بزرگی پیش روی ملت ایران قرار دهید و منشأ اثرات ماندگار باشید.

 محمد یزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha