جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قمی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ۴ ماه است که جلسات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی تشکیل نمی‌شوند و یا سند مهندسی فرهنگی کشور مورد تأکید مقام معظم رهبری بیش از ۵سال است که مصوب شده، اما بر زمین مانده است!!.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مسئله فرهنگ و اهمیت توجه به آن عنوان کرد: شهریور سال ۸۶ پس از ارائه گزارش رئیس جمهور وقت، مقام معظم رهبری عنوان کردند که فرهنگ واقعاً مظلوم است و به آن توجه نمی‌شود.

وی در ادامه با انتقاد به کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها در عرصه فرهنگ کشور افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی چهار ماه است تشکیل نمی‌شوند و یا سند مهندسی فرهنگی کشور که مورد تأکید مقام معظم رهبری است بیش از ۵سال است که مصوب شده، اما بر زمین مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی تصریح کرد: از مظلومیت فرهنگ یک قدم که جلوتر برویم خواهیم دید که همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی با شلختگی، تشدد و روشن نبودن شرح وظایف دستگاه‌های فرهنگی مواجه شده و کارهای بزرگ این حوزه بر زمین مانده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: مسجد که یک سنگر به شمار می‌رود و قرار است گره‌ها را باز کند به عبارتی ۲۱ دستگاه متولی دارد، شما به‌عنوان نمایندگان مردم بگویید که وضعیت مساجد کشور با وجود این دستگاه‌های متولی چگونه است؟.

وی با اشاره به مسئله قرآن یادآور شد: سال ۹۰ رهبر معظم انقلاب در سخنانی عنوان کردند که باید ده میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم؛ باید گفت این مقدار به حدی نیست که نتوانیم به آن دست یابیم، بلکه بسیاری از کشورهای دنیا به بالاتر از این مقدار هم رسیده‌اند همچنین بیش از یک دهه از این سخن مقام معظم رهبری گذشته و دستگاه‌های متولی از قبیل سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد که بودجه‌های قرآنی می‌گیرند باید پاسخ دهند که چند درصد از این امر رهبر معظم انقلاب محقق شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی به مسئله فضای مجازی و نحوه نظارت بر آن اشاره کرد و گفت: بعد از هر دلیل موجهی دستور به بستن یک شبکه اجتماعی می‌دهند و بعد از استفاده مردم از فیلترشکن اذعان می‌کنیم که نباید برخورد سلبی کرد اما همه کشورهای دنیا در کنار رفتارهای ایجابی، رفتارهای سلبی را نیز پیش می‌گیرند و این امری عاقلانه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان کرد: مقام معظم رهبری بیشتر کردن پهنای باند و سرعت اینترنت را منوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات کردند و در ادامه تأکید داشتند که محتوا را مقدم بر توسعه زیر ساخت قرار بدهند اما مضامین غیر انسانی به راحتی در فضای مجازی ترویج می‌شود و جوانان ما از این خوراک استفاده می‌کنند و مسئولیت این کار برگردن شما نمایندگان و بنده حقیر است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: پهنای باند اینترنت از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته، ۲/۵ برابر شده است و گاهی ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است؛ این در حالی است که در همین اینستاگرام به همین مقدسات ما توهین می‌شود و کاری نمی کنیم و ادعای حکمرانی در فضای مجازی را نیز داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با تأکید بر بارهای بر زمین مانده در عرصه فرهنگ ابراز کرد: شلختگی، آشفتگی و بر زمین ماندن بارهای فرهنگی جامعه مسئله اول است؛ محتوای غیر انسانی، خیانت، خشونت از مضامینی به شمار می‌روند که به راحتی در فضای مجازی و سامانه‌های درخواست فیلم در حال انتشار هستند.

رئیس سازمان تبلیغات در بخش دیگر سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شما آمده‌اید تا گره مردم را باز کنید و گره‌های بزرگ در عالم اقتصاد و امنیت با فرهنگ حل می‌شود و این مکتب امام (ره) است.

وی تصریح کرد: هنوز باور نکرده ایم که گره گشایی مسائل با فرهنگ صورت می‌پذیرد؛ همچنین مشکلات عرصه تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی حتماً از طریق فرهنگ قابل حل شدن است، باید گفت که ظرفیت و قدرت فرهنگ را امام خمینی (ره) به ما نشان داده است که حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی یک بعد فرهنگی و مغفول به نام فرهنگ دارد که به آن توجه نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه ترویج فرهنگ اشاره و اذعان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در بخش‌هایی از کشور با کمترین امکانات با استفاده از روحانی مستقر اقدام به رفع آسیب‌های اجتماعی کرده است و روحانیون مستقر در سراسر کشور گره گشای مردم هستند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این نکته که حضور روحانی مستقر در مناطقی که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند کاهش جرائم و بزه در آن مناطق شده خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی یک منطقه‌ای در نامه‌ای به سازمان تبلیغات اسلامی از حضور یک روحانی مستقر در آن منطقه تشکر کرد و گفته است که با وجود آن روحانی، دیگر نیازی به استقرار نیروی انتظامی در این منطقه نیست.

وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار مسجد و ۹۰ هزار هیئات مذهبی ثبت شده در کشور اضافه کرد: متأسفانه هیئات مذهبی از حداقل خدمات حاکمیت محروم هستند و حتی یک شناسه و شماره حساب ندارند و سازمان های مردم نهاد از حمایت‌های دولت برخوردارند اما هیئات مذهبی از این حمایت‌ها بهره‌مند نمی‌شوند. لذا شایسته است برای هیئات مذهبی بزرگی که پدران شهدا، جزو هیئت امنا آنها هستند و مالکان معتبری دارند، خدمات مناسبی در نظر بگیریم، چرا که این هیئات مذهبی خدمات اجتماعی و گره گشایی بسیاری انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: نهادها و هیئات مذهبی؛ محل اتکای مردم هستند، لذا بدون توجه به این ظرفیت‌ها نمی توان مشکلات مردم را حل کرد؛ همچنین بر این موضوع اعتقاد دارم که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و معضلات جامعه، راه حلی فرهنگی دارند و حتی مشکلات روحی و عدم اعتماد به نفس نیز با کار فرهنگی برطرف می‌شوند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه هر استانی زیست بوم خاص خودن را دارد افزود: همواره فعالیت‌های فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر زیست بوم همان استان‌ تعریف شده و انجام می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی اجتماعی‌تر شده است و گام‌های بزرگی برای حل مشکلات مردم برداشته و به گونه‌ای روحانیون مستقر در مناطق، گره گشای مردم و محل رجوع آنها برای حل مشکلات هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی عنوان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه فرهنگی دارند و راه حل آن نیز فقط از طریق فرهنگ انجام می‌شود همچنین مشکل امید، روحیه و اعتماد به نفس را می‌توان به راحتی با فرهنگ حل کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بودجه سازمان تبلیغات اسلامی در برابر وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ششم و نسبت به صدا و سیما سه درصد است؛ این یعنی حمایت‌ها از سازمان تبلیغات اسلامی در حداقل قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: نگاه فرهنگی می‌تواند گره‌های آن مستضعفی که از حداقل حمایت‌های حاکمیتی برخوردار نیست را باز کند.

وی به مسئله مردم منطقه غیزانیه نیز اشاره و اذعان کرد: در این منطقه ۹۸۵ حلقه چاه نفت وجود دارد و اگر یک هزارم در آمد آن به مردم آن منطقه تعلق می‌گرفت قطعاً مشکلات منطقه مرتفع می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در پایان سخنان خود بار دیگر به مظلومیت فرهنگ اشاره و تأکید کرد: گام دوم و مسئله فرهنگ مظلوم واقع شدند و قصد داریم به فضل الهی و حمایت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گام‌های مؤثری در حوزه فرهنگ این مرز و بوم برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علوی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 1
    درود خدا بر مردان دلسوز و غیرت مند. عزیزان، فضای مجازی شده قتلگاه جوانان ما. بنده از مسئولین سوال دارم ،اگر بودجه نیروهای مسلح را قطع کنند میتوانند موشک و توپ و تفنگ بسازند؟ جواب مشخص است نه. اقایان مسئولین شماها که بودجه فرهنگی را قطع کردید دیگر اون افسر جنگ نرم و فرهنگی بودجه ندارد تا سلاح فرهنگی بسازد و از فرهنگ دفاع کند این همان چیزی است دشمن میخواهد که الحمدالله توسط مسئولین... انجام میشود.
    • عل IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      0 1
      آقاي محترم ! افسر فرهنگي، شهيد مطهري امام راحل و علماي بزرگواري كه قبل از انقلاب هيچ رسانه و بودجه اي نداشتند چطور جهان را تغيير دادند شما گير دادي به بودجه در ثاني هركسي بايد كار خودش رو انجام بده براي بعضي كارها بايد مشاور و روانپزشك و غيره استفاده كرد