سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم - امام جمعه تبریز

حوزه / امام جمعه تبریز، جمهوری اسلامی ایران را نظام مردم سالاری دینی مطرح کرد و گفت: صیانت از مردم سالاری یا همان جمهوریت به همراه اسلامیت در نظام اسلامی بر عهده شورای نگهبان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تبریز ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امروز در دیدار مسئولین، کارکنان و ناظران دفتر شورای نگهبان در آذربایجان شرقی، عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام هدف این نهاد عنوان کرد و گفت: شورای نگهبان از جمله ارکان مهم نظام است که به صورت فرا قوه ای و مستقل عمل می کند و تاکنون با صلابت مقتدرانه و طبق ضوابط قانونی توانسته وظایف خودش را انجام بدهد.

امام جمعه تبریز با اشاره به جایگاه بسیار خطیر شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: علت این جایگاه خطیر وظایفی است که بر عهده شورای نگهبان نهاده شده و قانون گذار اساسی در ایران سعی کرده برای جلوگیری از انحراف در جمهوری اسلامی، هم از حیث محتوا و هم از حیث کارگزارانی که در نظام اسلامی تصدی برخی مسئولیت ها هستند با تأسیس شورای نگهبان تضمینی برای این موضوع قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به کنترل و پایش صلاحیت افراد در انتخابات توسط شورای نگهبان، ادامه داد: اگر چنانچه کسانی در مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری نسبت به اصول و مبانی نظام مقدس نااهل باشند و نفوذ کند نظام دچار مشکل می شود، لذا برای جلوگیری از این مشکل طبق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه شورای نگهبان نه تنها ضامن اسلامیت نظام اسلامی، بلکه ضامن جمهوریت نظام هم است، گفت: در جمهوری اسلامی ایران آرای توده های مردم زینتی نیست و تعیین کننده است و توده های مردم از صدر تا ذیل نظام همه نقش آفرین هستند.

امام جمعه تبریز، جمهوری اسلامی ایران را نظام مردم سالاری دینی مطرح کرد و گفت: صیانت از مردم سالاری یا همان جمهوریت به همراه اسلامیت در نظام اسلامی بر عهده شورای نگهبان است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه در نظام های مدعی دموکراسی، مثلث صاحبان قدرت و ثروت و رسانه در انتخابات دخالت کرده و به آرای مردم دست درازی می کنند، تصریح کرد: این تاثیرگذاری به نحوی است که حتی منتقدان غربی نسبت به نقش آفرینی این سه، معترض هستند و از این نوع دموکراسی؛ دموکراسی مخدوش یاد می کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: در نظام اسلامی برای جلوگیری از این سوء استفاده ها شورای نگهبان می تواند دخالت بکند، چرا که قرار است آرای توده های  مردم یعنی اراده ملی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در ادامه دفاتر نظارت استانی را نقاط ثقل تشکیلات اجرایی شورای نگهبان دانست و گفت: شورای نگهبان برای برگزاری یک انتخابات صحیح، منصفانه و عادلانه نمی‌تواند نظارت خود را به زمان هایی که در آن مقطع انتخابات برگزار می‌شود، محدود کند، از این رو نیازمند افرادی آموزش دیده و آگاه است تا بتواند امر نظارت را به صورت صحیح و مطلوب انجام دهند.

وی با بیان اینکه امور مربوط به برگزاری انتخابات کاملاً تخصصی است، ادامه داد: عمل به وظایف قانونی، کار با نیت خالصانه و اجتناب جدی از دخالت سلایق شخصی در تایید و یا رد صلاحیت افراد از عمده وظایف کارگزاران دفاتر نظارت استانی است.

امام جمعه تبریز با اشاره به پروژه نفوذ دشمن، گفت: نباید در تایید صلاحیت افراد تسامح و خلاف قانون عمل کنیم، چرا که هدف شورای نگهبان عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام است و هدف ناظران هم باید اخلاص در عمل، پرهیز از باندبازی و قوم گرایی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم تاکید کرد: کار ناظران سخت و مسئولیت آور است و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha