سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین فلاحی سخنگوی آموزش مجلس

حوزه/ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در طول سالیان گذشته حوزه علمیه جایگاه مناسبی در بخش آموزش و تحقیقات علمی نداشته و نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در قم برگزار شد، عنوان کرد: کسانی که در خط مقدم شفافیت هستند، خبرنگاران می باشند.

وی افزود: در محور چهارم بیانیه گام دوم انقلاب مبارزه با فساد و ایجاد عدالت مطرح شده که خبرنگاران می توانند در تحقق این امر نقش ویژه ای داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با مشکلات اقتصادی داخلی، بسیاری از مباحث برای مردم مبهم بوده و مردم می گویند که انقلاب اسلامی در طول این ۴۰ سال چه کاری انجام داده است، خبرنگاران می توانند در بیان دستاوردها موثر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی بیان کرد: فشاری که امروز به مردم وارد می شود، در طول تاریخ بی سابقه بوده و به گفته برخی از خارجی ها، هر کشوری به جز ما اگر ۴۰ سال تحریم بود، تا کنون از هم پاشیده می شد.

بیشتر بخوانید؛

حضرت آیت الله علوی گرگانی: دشمن برای تخریب حوزه علمیه و دانشگاه برنامه مدون دارد

بعضی مسئولین از خدمات حوزه علمیه و روحانیت به نظام اطلاع ندارند

عملکردهای ضعیف برخی مسئولین کشور را دچار بحران خواهد کرد

تصاویر نشست خبری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در قم

وی تاکید کرد: جایگاه ما از نظر مقام علمی در جهان رتبه ۱۵ بوده و در منطقه اول هستیم، طبق فرمایش رهبر انقلاب ۷۰ درصد یافته های علمی ما مطابق با نیازهای علمی ما نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰ نوع دارو در حال تست شدن بوده تا درباره کرونا وارد پروسه درمان شود، جایگاه ما از نظر درمانی در دنیا قابل قبول بوده و از جایی عقب نیستیم.

دستیابی به داروی کرونا شاید تا پاییز

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی بیان کرد: ما اگر در بحث گرفتار شدن به کرونا دومین کشور بودیم، در مقابله با آن نیز رتبه دوم را کسب کردیم. اگر به صورت جهادی و انقلابی روند دستیابی به داروی کرونا طی شوید، تا قبل از پاییز می توانیم خبرهای خوبی در تامین داروی ضدکرونا بشنویم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس به این دلیل کار خود را با تاخیر آغاز کرد که آئین نامه های داخلی را موردبررسی قرار داد و ساختار داخلی کمیسیون ها تخصصی شد.

در طول سالیان گذشته حوزه علمیه جایگاه مناسبی در بخش آموزش و تحقیقات علمی نداشته است

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی در ادامه به جایگاه حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه، آموزش عالی محسوب می شوند، اما هیچ گونه جایگاهی در بخش تقنینی آموزشی و پژوهشی ندارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از طرح هایی که ما هفته گذشته رد کردیم، بحث توسعه و تقویت آموزشگاه های غیرانتفاعی بوده است؛ چرا که در یک مرکز علمی غیرانتفاعی با نظارت ضعیف هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی ابراز کرد: یکی از محوری ترین بحث هایی که ما ورود خواهیم کرد، اجرای سند تحول بنیادین است؛ در حال حاضر ۳۶ درصد آموزش های ما مهارتی بوده و باید این رقم به ۵۰ درصد برسد.

وی افزود: وزارت علوم باید در شیوه آموزشی خود تجدید نظر کرده و روی آموزش مجازی سرمایه گذاری کند، ما برای آموزش های غیرحضوری به خصوص در بخش درمان باید زیرساخت های لازم را آماده کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا معاونت برنامه و بودجه مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان را در اختیار معاونت فناوری گذاشته تا زیرساخت ها را تجهیز کند.

در برگزاری کنکور با دو نظر روبرو هستیم

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی با اشاره به  برگزاری کنکور سراسری، بیان کرد: عده ای از خانواده ها درباره کنکور می گویند زود برگزار کنید، عده ای هم می گویند کرونا هست و نباید فعلا برگزار شود و ما در حال حاضر با دو نظر روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مسئول زمان برگزاری کنکور ستاد ملی مبارزه با کرونا است و ما نمی توانیم ورود کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کنکور مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فضا متفاوت بوده و می توان به صورت راحت تری آزمون های آن ها را برگزار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی بیان کرد: در این موقعیت که کرونا وجود دارد، بازگشایی به معنای اینکه در مدارس را باز کنیم تا دانش آموزان وارد شوند قابل اجرا نیست، اما شروع سال تحصیلی ۱۵ شهریور است.

وی مطرح کرد: در برخی جاها آموزش به دلیل وجود فضای مناسب حضوری می شود، اما اغلب آموزش نیمه حضوری خواهد شد؛ برخی از مدارس هم به صورت زوج و فرد می توانند کلاس ها را برگزار کنند که از تراکم جمعیت کاسته شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دانشگاه ها آموزش هایی که کار عملی دارند، باید حضوری انجام شود؛ برخی از آموزش های ما اگر حضوری نباشد، آسیب خواهیم دید.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی اظهار داشت: همه مکاتب تربیتی به این نتیجه رسیده اند که تربیت باید رنگ و بوی دینی داشته باشد، در این قسمت متاسفانه توجه جدی نشده است.

در بخش کیفیت آموزشی، رتبه کشور دوازدهم است

وی تصریح کرد: در بخش کیفیت آموزشی رتبه کشور ما در دنیا قابل قبول نیست و دوازدهم هستیم و این در حالی است که بسیاری از کشورها که نگاهی به فعالیت های ما دارند، منتظر بسته های آموزشی از سوی ما هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان ما بنا بود ۲۵ هزار معلم آموزش دیده تربیت کند، متاسفانه این ظرفیت در حال حاضر به سه هزار نفر رسیده است.

تا سال ۱۴۰۰ ما ۶۲۰ هزار معلم در کشور کمبود داریم

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی ابراز کرد: تا سال ۱۴۰۰ ما ۶۲۰ هزار معلم در کشور کمبود داریم و دانشگاه فرهنگیان ما تضعیف شد و معلم ها را از دل تجمع های مجلس استخدام کردیم و با این کیفیت استخدام شده اند؛ ما باید به سمت تقویت دانشگاه فرهنگیان برویم.

وی افزود: رهبر انقلاب بر تقویت شرکت های دانش بنیان تاکیدات فراوانی داشته اند و در حال حاضر خوشبختانه شش هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است، نصف پارک های علم و فناوری کشور در تهران بوده و در همه استان ها این شرکت ها فعال هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: خروجی دانشگاه های ما باید فعالان شرکت های علم و فناوری باشند و اقتصاد ما را باید همین فعالان پارک های علم و فناوری درست کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی بیان کرد: این شرکت ها در حال حاضر ارزآوری های مناسبی دارند و بسیاری از گره ها کشور توسط آن ها باز می شود.

وی تاکید کرد: اگر فارغ التحصیلان بیکار ما در بخش های مهارتی کار کرده بودند، می توانستند در سطح کشور مفید باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha