چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 912188
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
یادداشت بانوان

حوزه/ هنگامی که قرآن کریم نام اصحاب کهف را می برد چه دلیلی برای ذکر نام سگ داشت که بخواهد نام آن را هم بیاورد؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، یکی از مسائلی که این روزها در کشور وجود دارد موضوع سگ گردانی در خیابان ها و نگهداشتن آن در خانه است، البته بیش از ۸۰ درصد نگهداری ها به افراد و خانواده های دارا و پول دار برمی گردد چراکه قیمت سگ هایی که قابلیت نگهداری و زینتی دارند گران است به همین دلیل خانواده های نیازمند و بی بضاعت توان خرید آن را ندارند.

اما جالب است که اسلام با نگهداری سگ درخانه موافق نیست اما عده ای این چنین بیان می کنند که مگر نگهداری سگ چه اشکالی دارد چرا اسلام آن را نجس می داند به همین دلیل نجس بودن سگ از سوی اسلام را توهین می دانند.

اصلا اگر اسلام با سگ مشکل داشت چه لزومی داشت اسم آن را در قرآن کریم بیاورد، هنگامی قرآن اسم اصحاب کهف را می برد چه دلیلی برای ذکر نام سگ داشت که به خواهد نام آن را هم بیاورد، به نوعی برای آن سگ حدود تعریف کرده به این نحو که می فرماید درون غار نیست بلکه جلوی غار است.

در هیچ کجا ذکر نشده که سگ موجود بدی است و آن را بکشید حتی اسلام برای نگهداری سگ مجوز داده است اما بیان نکرده با آن بر روی یک تخت خواب بخوابید در صورتی که متاسفانه برخی اینگونه رفتار می کنند و سگ را در خانه حتی به جای بچه خود نگه می دارند که نوعی ترویج فرهنگ غربی به شمار می رود.

حقوق سگ به عنوان یک حیوان

اسلام دین تعادل و میانه روی است، این اعتدال و میانه روی را به وضوح می توان در دستورات اسلامی مشاهده کرد. هرچند در اسلام، سگ حیوانی نجس است، امّا این سبب نشده تا حقوق او به عنوان یک حیوان، نقض شود. رعایت حقوق سگ به این نیست که به آن دست بزنی، و او را مونس و هم بازی خود قرار دهی! بلکه با رسیدگی به آب و غذایش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعایت کرده ای.

نگهداری از سگ در خانه چه پیامدهایی دارد؟

پیامبر (ص) فرموده اند: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آید.

امام علی(ع) می فرمایند: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.

به علت آلوده بودن و انتقال دادن میکروب ها،  نگهداری این حیوان در خانه نهی شده است و برای رعایت بهداشت و نظافت های شخصی و عمومی و منزل و کودکان نباید سگ را در خانه نگهداری کرد.  با این حال برخی افراد سگ های آموزش دیده را برای کارهایی مانند نگهبانی  مزرعه ، کارخانه و ... نگهداری می کنند. چرا که امام علی (ع) می فرمایند: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

روایتی از امام علی (ع) در مورد نجاست سگ

همان طور که گفته شد روایات و احادیث زیادی در این زمینه وجود دارند. امام علی(ع) در مورد نجاست سگ می فرمایند: از نزدیک شدن به سگ ها بپرهیزید و کسی که سگ مرطوبی را لمس کرد، لباسش را بشوید و چنان چه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.

همچنین محمد بن مسلم از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقی که نوعی سگ شکاری معروفی می باشد سوال کرد. امام فرمودند: چنان چه که او را لمس کرده ای دستت را بشوی.

شیخ صدوق در مورد سگ های شکاری فرموده است: مقداری آب به محل ملاقات بپاشید، کافی است و شستن لازم نیست اما با این حال باز هم سگ را نجس می دانند.

برخی حتی داشتن سگ در خانه را احتیاجی واجب برای یادگیری عشق از سوی فرزند خود می دانند، در صورتی که دین اسلام موضوعات بسیاری برای تربیت فرزند بیان کرده است، متاسفانه گاهی اوقاف به جای فرهنگ سازی شاهد رد پای سگ بر روی پرده سینما نیز هستیم و عده ای از بازیگران هم برای تبلیغ این فرهنگ غربی در فضای مجازی نقش آفرینی می کنند.

حجت کهیاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha