چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مصاحبه-حجت الاسلام والمسلمین مهدی شاملویی مدیر موسسه مجازی مبین

حوزه/ حجت الاسلام مهدی شاملوئی گفت: مؤسسه بین المللی مجازی مبین به دنبال این است که دانش آموختگان خارج نشین را سفیران نظام اسلامی قرار دهد.

خبرگزاری حوزه،| فضای مجازی با همه امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد، در صورت کم توجهی به آن، به‌ویژه برای نسل جوان و نوجوان، آسیب‌ها و خطراتی دارد که بسیاری را نگران کرده است. در کنار این آسیب‌ها و خطرات، فرصت‌هایی را هم برای ما به وجود می‌آورد که می‌توان از آن استفاده درست کرد و با استفاده اصولی و منطقی از آن، آموزه‌های ناب دینی را در سراسر گیتی به گوش همگان رساند. گروهی از طلاب در کنار فعالیت‌های تبلیغی چهره به چهره و حضور در مناطق مختلف، به سمت فضای مجازی آمده و با انجام امور تبلیغی در این عرصه، با هزینه‌ای کمتر، مخاطبان بیشتری را به‌سوی خود جذب می‌کنند و کام تشنگان معارف اسلام ناب را به سهم خود سیراب می‌سازند. از جمله این افراد و گروه‌ها، مؤسسه مبین است که سال‌ها در این عرصه ورود یافته و با کسب تجربیات گسترده، توانسته توفیقات خوبی را به دست آورد. برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت‌های این مؤسسه، گفت‌وگویی را با حجت الاسلام مهدی شاملوئی، مدیر مؤسسه بین المللی مجازی مبین انجام داده ایم که خدمتتان تقدیم می‌گردد.

 در ابتدا خود را معرفی کنید و درباره فعالیت‌های تبلیغی‌تان بگویید.

 مهدی شاملوئی، متولد ۱۳۵۹ در شهرستان دورود استان لرستان هستم و درسال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه شدم و دروس مقدمات را در شهرستان اراک استان مرکزی به اتمام رساندم و در سال ۱۳۸۰جهت ادامه تحصیل به قم آمدم و در دو دوره اخیر مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم توفیق دارم که  نماینده طلاب و فضلای شهرستان های دورود، ازنا و الیگودرز در مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم باشم.

در سال ۹۳ اقدام به راه اندازی گروهی مجازی زیر نظر دفتر تبلیغات کردیم. البته قبل از این، گروه تبلیغی با نام سفیران هدایت داشتیم که در مناسبت‌های مختلف تبلیغی، اعزام مبلغ در مناطق مختلف شهرستان دورود داشتیم و از این طریق به وظایف طلبگی می‌پرداختیم. در ادامه در کنار این روش تبلیغی، فعالیت‌های مجازی تبلیغی را نیز آغاز کردیم. پس از مدتی، با توجه به این که فعالیت‌های تبلیغی حضوری زمان زیادی از ما به خود اختصاص می‌داد و این کار ما را در عرصه تبلیغ مجازی کم توفیق می‌کرد، از این رو این گروه تبلیغی را به دوستان واگذار کرده و در عرصه تبلیغ مجازی فعال‌تر شدیم.

 چه چیزی باعث شد در این عرصه فعال شوید؟

ما گروه تبلیغی داشتیم که به مناطق مختلف اعزام مبلغ داشتیم که این کار زمان و هزینه‌های زیادی را برای ما داشت که مخاطبان کمی را هم می‌توانست تحت پوشش خود قرار دهد. با توجه به محدودیت‌هایی که در تبلیغ حضوری وجود دارد، تصمیم گرفتیم که کار خود را در عرصه مجازی هم توسعه دهیم که مخاطبان بیشتری را بتوانیم تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار دهیم. مسئله دیگر این بود که امکان حضور پیوسته مبلغان در برخی مناطق وجود نداشت.

به طور مثال من در بعضی از ایام تبلیغی در جزیره هرمز برای فعالیت تبلیغی می‌رفتم که در آنجا با اهل سنت نیز ارتباط زیادی داشتیم، خواسته آن‌ها این بود که من صرفاً به حضور در ایام تبلیغی بسنده نکنم و حضور مستمری در آنجا داشته باشم.اما واقعا برای بنده چنین امکانی فرصتی فراهم نمی شد و این موجب ارتباط کمتر با آنها می شد.

حضور موردی مبلغ در مناطق مختلف، نمی‌تواند همه نیازهای معرفتی افراد را تأمین کند؛ به این معنی که مبلغ در برخی مناطق کارهای خوبی انجام می‌دهد، ولی بعد از بازگشت آن‌ها، با توجه به تعطیل شدن کارهای تبلیغی، آثار آن کمرنگ می‌شود.

لذا در چنین شرایطی حضور در فضای مجازی برای داشتن ارتباطی مستمر با توجه به محدودیت‌های موجود، را در دستور کار خود قرار دادیم.

 شروع کارهای تبلیغی مجازی در چه عرصه‌ای آغاز شد و ادامه یافت؟

در آغاز مسیر، کارهای قرآنی و مباحث معارف قرآنی را انجام دادیم و در ادامه با توجه به اقتضائات جامعه، نقد وهابیت و پاسخگویی به شبهات عرصه مهدویت را با چند نفر از طلاب و فضلای حوزه در مؤسسه مبین با نرم افزار ادوبی کانکت (Adobe Connect) پیش بردیم. البته با توجه به شرایطی که در فضای مجازی می‌توان از آن استفاده کرد، در ابتدا کارهای تبلیغی را در خانه‌هایمان انجام می‌دادیم. یکی از خیریان و دغدغه‌مندان عرصه تبلیغ دین در این عرصه از ما حمایت کرد وهزینه نرم افزار مربوطه اختیار ما قرار داد. که برخودم لازم می دانم از یشان تشکر کنم و قدردانی کنم.

ادوبی کانکت(Adobe Connect) در بستر اینترنت و تحت وب کار می‌کند و فضایی مانند کلاس را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهد؛ شرکت کنندگان هم‌زمان صدا و تصویر استاد را دارند و صدای هم کلاسی‌هایشان را می‌شنوند، می شود گفت و دقیقا مانند کلاس حضوری است.

 برای جذب مخاطب چه برنامه‌ای داشتید؟

بعد از مدتی کوتاه پیشرفت خوبی در فعالیت‌های مؤسسه مبین اتفاق افتاد که در زمانی کوتاه از هفده هجده کشور افرادی را به‌عنوان دانش پژوه جذب کردیم. البته در برخی کشورها تعداد دانش‌پژوهان کم بود ولی در برخی کشورها تعداد به ۶۰ نفر هم می‌رسید. البته در آغاز کار، افراد کمی از ایران در دوره‌های مؤسسه شرکت می‌کردند، چراکه ایرانیان نسبت به این نرم افزار آشنایی چندانی نداشتند و بیشتر در کشورهای دیگر استفاده از این نرم افزار مرسوم بود. با توجه به این که ما در این مجموعه محدودیت‌های مالی داشتیم، این امکان هم که افرادی بتوانند آموزشهای ورود به کلاس را برای هر کدام از کاربران داشته باشند را نداشتیم، از این رو استقبال بسیار کمی از این کلاس‌ها از سوی ایرانیان می‌شد.

همچنین عده‌ای از ایرانیان هم که در این دوره‌ها شرکت می‌کردند، با توجه به این که این دوره‌ها به‌صورت رایگان برگزار می‌شد، حضور منظمی نداشتند و برخی دوره‌ها در میانه راه با مشکلاتی برای ادامه همراه می‌شد.

 این مشکل همچنان باقی است؟

این شرایط در فعالیت‌های مؤسسه حاکم بود تا این که ما برای فعالیت‌های مؤسسه، دفتری در منطقه پردیسان قم راه اندازی کردیم و با این اتفاق، توانستیم کارها را توسعه بدهیم و با آموزش‌ها و تبلیغاتی که در فضاهای مجازی داشتیم، استقبال گسترده‌ای از سراسر کشور و استان‌های مختلف از دوره‌ها به وجود آمد. در مدت فعالیت خود، افراد زیادی موفق به حفظ اجزایی از قرآن کریم شدند. همچنین اولین خروجی حفظ کل قرآن کریم در سال قبل بود که خواهرانی از کشور عربستان و بحرین موفق به حفظ کل قرآن شدند. همچنین در عرصه آموزش روان‌خوانی قرآن نیز کارهای خوبی شد؛ به‌ویژه از کشور آذربایجان که مسلمانان زیادی دارد ولی به دلیل تفاوت خطشان با زبان عربی، در این زمینه مشکل زیادی داشتند که با شرکت در این دوره موفق به خواندن قرآن شدند و برخی از آنان پس از فرا گرفتن روخوانی قرآن، در دوره‌های حفظ قرآن مؤسسه نیز شرکت می‌کنند.

از جمله این افراد، خانمی ۶۸ ساله است که در حال حفظ جزء نهم قرآن است که با انگیزه فراوانی این کار را دنبال می‌کند. آقایی بحرینی ۵۴ ساله نیز حفظ قرآن را در این مؤسسه آغاز کرد و با وجود مشغله فراوان در حال حاضر هفت جزء از قرآن کریم را حفظ کرده است. در میان کودکان و نوجوانان نیز افراد زیادی در این عرصه شرکت داشتند و بخش‌های زیادی از قرآن را حفظ کرده‌اند. یکی از کلاسهای جالب موسسه, کلاس روخوانی کودکان ۷ تا۱۴ ساله کشور آذربایجان و ترکیه است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و در حال حاضر قریب به ۱۰۰ نفر در این کلاس با علاقه و اشتیاق فراوان مشغول آموزش هستند.

 مؤسسه مبین درجایی هم ثبت رسمی ‌شده است؟

مؤسسه ما در حال حاضر به‌عنوان مبین ۱۱۰ در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به‌صورت رسمی ثبت شده است و الآن هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اخذ مجوز رسمی می‌باشد.

نیازسنجی شما برای برگزاری دوره‌ها از چه راهی است؟

در عرصه مجازی، سعی می‌کنیم هر جایی خلائی وجود داشته باشد، ورود کنیم و مشکلی را برطرف کنیم. گاهی تعدادی جمع می‌شوند و درخواست برگزاری دوره‌ای را در کشوری برای مقابله با شبهات موجود می‌دهند که ما برای آن‌ها دوره ‌ها را برگزار می‌کنیم. برای مثال در کشور آذربایجان، وهابیت کارهای زیادی در آنجا انجام می‌دهند. آن‌ها حتی برخی از سخنرانی‌های بزرگان دینی را تقطیع می‌کنند و با آن علیه تشیع  نآتبلیغ می‌کنند. در این شرایط ما تصمیم گرفتیم برای آن‌ها دوره‌ای برگزار کنیم؛ در فراخوان دوره‌ای که در این کشور داشتیم، ۷۰ بانو ثبت نام کردند که در میان این‌ها برخی حتی به سمت وهابیت هم گرایش پیدا کرده بودند و خودشان اذعان داشتند که با شرکت در این دوره‌ها، از مسیر اشتباهی که رفته بودند برگشتند.

تا کنون چه دوره‌هایی برگزار کرده‌اید؟

تا کنون ما دوره‌های مختلفی مانند احکام را برگزار کردیم. احکام ویژه بانوان با حضور استاد خانم برگزار می‌شود؛ و دوره دوم این کلاسها در حال برگزاری است.

دوره روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را برای خواهران و برادران به‌صورت مجزا برگزار می‌کنیم. تفسیر قرآنٍ نقد وهابیت، دین فطری، تجوید قرآن به زبان عربی و آذری، آموزش مقاله نویسی، ادبیات عرب و...، از جمله دوره‌های مختلفی است که از سوی مؤسسه برگزار شده و استقبال خوبی از سوی مردم داشته است.

چه عاملی باعث جذب مخاطبان برای شرکت در دوره‌های مؤسسه می‌شود؟

در قم نعمت استاد بسیار است و اساتید فاضل زیادی در راستای ترویج علوم دینی حضور دارند. البته این تراکم اساتید موجب شده که برخی از اساتید در عین علمیت زیاد، شاگردان کمی داشته باشند ولی در شهرستان‌ها با وجود نیازهای زیاد مردم در علوم دینی و معرفتی، دستشان از این اساتید کوتاه است. و این امر موجب تشنگی زیاد در میان مردم می شود. و همین مسئله موجب می‌شود تا در دوره‌های ما حضور یابند و دیگران را نیز برای شرکت در این دوره‌ها توصیه نمایند.

در چنین شرایطی، استفاده از فضای مجازی برای نشر آموزه‌های دینی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. حضور در این عرصه، در عین این که هزینه کمی دارد، ولی بهره‌وری بالایی به ما می‌دهد. این که استادی در منزل خود، با استفاده از رایانه شخصی با شاگردانی از شهرها و کشورهای مختلف که بعضاً هزاران کیلومتر دورتر هستند، کلاس برگزار می‌کند و تشنگان معارف دینی را سیراب کند؛ ظرفیت بزرگی در اختیارمان قرار می‌دهد.

فعالیت مؤسسه به چه صورت است و چه ساختاری دارد؟

تا کنون، در این مؤسسه تشکیلات خاصی وجود نداشت و کارها به‌صورت سازمانی صورت نمی‌گرفت. بخش خواهران را همسر بنده که حافظ کل قرآن کریم هستند اداره می‌کردند و در بخش برادران هم با حضور چند تن از طلاب و تحت مدیریت اینجانب فعالیت‌ها را پیش رفت.

البته بر اساس برنامه ریزی ای که داریم، قرار است به‌صورت ساختاری‌تر و سازمان یافته تر امور را پیش ببریم و دوره‌های مختلف را برای چندین هزار مخاطب از سراسر جهان برگزار نماییم. در مجوزی که در حال اخذ آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم، پنج نفر به‌عنوان هیئت مدیره و سه نفر به‌عنوان هیئت مؤسس هستند و هرچه جلوتر می‌رویم، به‌صورت تشکیلاتی‌تر پیش می‌رویم.

اساتید دوره‌ها را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

طلاب و فضلای حوزه‌ علمیه خواهران و برادران اساتید مؤسسه را تشکیل می‌دهند و با توانایی‌هایی که در عرصه تدریس علوم دینی و اسلامی در فضای مجازی دارند، امور را پیش می‌برند. البته در کنار این، ما به دنبال این هستیم که دانش آموختگان مؤسسه، در همین جا اساتید ما را تشکیل دهند. خانمی در کشور آذربایجان که در دوره‌های حفظ قرآن کریم مؤسسه شرکت کرده بود، در مدتی کوتاه و با جدیت و با استعداد فراوانی بیست جزء از قرآن کریم را حفظ کرد. استعداد، فعال بودن و دلسوزی ایشان نسبت به اسلام و تشیع مورد توجه ما قرار گرفت و با آموزش‌هایی که برای ایشان قرار دادیم، در حال حاضر ایشان یکی از اساتید دوره‌های ما برای آذری زبانان هست. این بانوی فاضله، در کنار برگزاری دوره‌های مختلف به زبان آذری، در عرصه ترجمه منابع و سخنرانی‌ها نیز فعال است و خدمات خوبی در این عرصه برای مردم کشور خود و سایر کشورها داشته است.

دوره‌هایی که دارید، صرفاً با تقاضاهای دریافتی برگزار می‌شود؟

خیر، تقاضاها، بخشی از دوره‌های ما را تشکیل می‌دهد. یکی از کارهای ما رصد در عرصه‌های مختلفی است تا بر اساس نیازهای مختلف جامعه و نیازهای مناطق خاص دوره‌هایی را برگزار کنیم. یکی از برنامه‌هایی که در پیش رو خواهیم داشت، تبیین کتاب طرح کلی و مبانی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

امروزه بسیاری از افراد علاقه‌مند به حضرت امام و مقام معظم رهبری هستند، ولی متاسفانه شناخت کافی از شخصیت ایشان و همچنین ابعاد مختلف شخصیتی و جایگاه آن‌ها ندارند. امروز جایگاه علمی مقام معظم رهبری را نمی‌شناسد و از این روست که نسبت به اجتهاد ایشان بی‌اطلاع هستند. این هدف ماست که در این مؤسسه چنین مباحثی تدریس شود؛ در ادامه نیز آثار شهید مطهری در این مؤسسه تدریس خواهد شد.

اهتمام به معرفت افزایی جامعه در چه عرصه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

ما به دنبال این هستیم که اگر کسی حافظ قرآن کریم شد، یا می‌خواهد با قرآن مأنوس شود، معرفت او نیز نسبت به قرآن بیشتر شود. این‌گونه نباشد که وقتی شخصی با زحمات و وقت گذاشتن زیاد حافظ کل قرآن کریم شود، ولی در پایان نداند که این کار چه فایده‌ای برای او داشته است. گاهی شخصی حافظ قرآن است ولی مشکل عقیدتی دارد.

در این عرصه چه اقداماتی انجام دادید؟

در این راستا کلاس اخلاق برای حافظان قرآن کریم داریم. در این دوره‌ها، مبانی اولیه به اساتید و دانش‌پژوهان ارائه می‌شود. دوره دیگری که در این عرصه برگزار شد، دوره نقد وهابیت و دین فطری بود که تا کنون چند دوره از آن برگزار شده و دوره‌های جدیدی هم در حال برگزاری است.

در عرصه مهدویت جا برای کار کردن بسیار است؛ هرچند اقدامات گسترده‌ای در این مسیر از سوی افراد و نهادهای مختلف انجام شده، ولی هنوز بسیاری از مردم نسبت به این مسئله دارای شبهه و سؤالات بسیاری هستند. دوره‌هایی که در این عرصه از سوی مؤسسه برگزار شده است، با استقبال گسترده از اقشار مختلف جامعه همراه بوده است.

منابع درسی رسمی هم در این عرصه دارید؟

تا کنون منابع درسی توسط اساتید آورده می‌شد و بر اساس همان نیز دروس به مخاطبان ارائه می‌شد، ولی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است واحد پژوهش را در این مؤسسه فعال کنیم که بعضی محتواها را خودمان تولید و در اختیار اساتید و دانش‌پژوهان قرار دهیم.

برای جذب دانش‌پژوهان چه برنامه‌ای دارید؟

بیشترین تبلیغ ما در پیام رسان‌های اینترنتی بوده است. برخی هم که خودشان در دوره‌های این مؤسسه شرکت می‌کردند، خود مبلغ دوره‌های ما می‌شوند. الآن در پیام رسان‌های داخلی، به‌ویژه در ایتا تبلیغات گسترده‌ای داریم. در کشورهای دیگر نیز از اپلیکیشن واتس آپ استفاده می‌کنیم. البته در برخی کشورها، مخاطبان ما که در این دوره‌ها شرکت داشته‌اند، آگهی‌های ما را به زبان خودشان ترجمه می‌کنند و  در کانال‌ها و گروهای خود تبلیغ می‌کنند.

شرکت در دوره‌های مؤسسه برای افراد رایگان است؟

تا سال گذشته شرکت در دوره‌ها به‌صورت کاملاً رایگان بود و افراد صرفاً ثبت نام می‌کردند و همین برای شرکت در کلاس‌ها کافی بود. البته مؤسسه در این مسیر هزینه‌های جاری زیادی از جمله هزینه حق‌التدریس اساتید، هزینه اینترنت، هزینه نرم افزار و... را داشت؛ ولی در ایران مشاهده کردیم که برخی شرکت کنندگان با توجه به رایگان بودن دوره‌ها، نسبت به حضور منظم در دوره کوتاهی می‌کنند. گاهی دوره‌ای با ۲۰ نفر آغاز می‌شد ولی در ادامه کلاس حتی به دو نفر هم می‌رسید. ادامه داشتن این دوره با دو نفر ما را با مشکلاتی روبرو می‌کرد.

آنچه که برای دوره ایرانیان در نظر گرفته‌ایم، هزینه شهریه ۴۰ هزار تومانی برای دوره‌ حفظ قرآن است. البته با این تبصره که اگر حضور آن‌ها در کلاسها منظم باشد و حداکثر ۳ جلسه غیبت داشته باشند، ۵۰ درصد تخفیف در پایان دوره به آن‌ها داده شده و مبلغ مربوطه به آن‌ها بازگردانده می‌شود. همچنین برای کسانی که نیازمند هستند و توان تأمین این شهریه را ندارند نیز تخفیف ۱۰۰ درصدی قرار داده شده است.

دوره‌های خارج کشور ما هم به دلیل سختی انتقال وجه همچنان رایگان است؛ هرچند که خودشان کمک‌هایی برای فعالیت‌های مؤسسه داشته‌اند.

می توانید آماری از شرکت کنندگان بدهید؟

امسال در کشور عزیزمان، استقبال خیلی خوب بوده است. در مدت کوتاهی که دفتر خود را فعال کرده‌ایم، این استقبال گسترده‌تر شده است. در حال حاضر ۳۰۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

تراکم زمانی کلاس‌ها به چه صورت است؟

مدت زمان دوره‌ها، با توجه به موضوعات و رشته‌های مختلف، متفاوت است. به طور مثال برای دوره حفظ قرآن، هفته‌ای سه جلسه برگزار می‌کنیم؛ زمان آن نیز در طی ساعات مختلف روز برگزار می‌شود. دوره احکام هفته ایی یک جلسه برگزار می‌شود. دوره نقد وهابیت نیز هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌شد. کلاس اخلاق را ماهی یک جلسه داریم. برخی سخنرانی‌ها هم مناسبتی هست. مقاله نویسی هفته‌ای یک جلسه است تا شرکت کنندگان تکلیف‌های ارائه شده از سوی استاد را انجام می‌دهند.

در عرصه بین‌المللی، مباحث را با چه زبانی به مخاطبان عرضه می‌کنید؟

برخی افراد که در خارج کشور هستند، به زبان فارسی مسلط هستند و با توجه به علاقه‌ای که به زبان فارسی دارند، می‌توانند در دوره‌های ما شرکت کنند. برای آن‌ها که زبان فارسی نمی‌دانند، یک رابط در کلاس درس داریم که به آن‌ها کمک می‌کند و البته معمولا به‌مرور زمان فارسی را کم و بیش می‌آموزند. البته گاهی مجبور می‌شویم استاد مربوطه را به زبان خودشان دعوت کنیم تا در این دوره‌ها شرکت کنند.

ترکی، آذری، عربی و... از زبان‌هایی است که اساتید با زبان خودشان دوره‌ها را برگزار می‌کنند. البته برخی اساتید هم از دانش آموختگان ما هستند که عهده دار تدریس به زبان خودشان برای هم میهنانشان هستند.

برخی از اساتید زبان دان هم که نسبت به دوره‌های ما آگاهی پیدا می‌کنند، خودشان به سراغ ما می‌آیند و اعلام آمادگی می‌کنند که دوره‌هایی را به زبان‌های مختلف برگزار کنند.

یکی از مخاطبان ما نوجوانی از کشور روسیه بود که علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی بود و با شرکت در دوره‌های ما، زبان فارسی را به ظور نسبی یاد گرفت و برادر کوچک‌تر خود را نیز آموزش داد و در حال حاضر هر دو در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

تا کنون از چه کشورهایی مخاطب داشتید؟

علاوه بر مخاطبانی که از کشور خودمان در دوره‌های مؤسسه شرکت می‌کنند، دانش‌پژوهانی نیز از کشورهای عربستان، بحرین، ترکیه، الجزایر، دانمارک، آلمان، پاکستان، روسیه، عراق، آمریکا، کویت، آذربایجان، اتریش، لبنان، هندوستان، اوکراین، اتریش، ماداگاسکار، اندونزی، کانادا و سوئیس داشته و داریم.

مخاطبان شما همه شیعه هستند؟

تا به حال شرکت کنندگان دوره‌های ما، همگی شیعه بوده اما هدف ما این نیست که فقط برای شیعیان کلاس برگزارکنیم و ان شاءالله با روی باز پذیرای این عزیزان هم خواهیم بود. یکی از دلایلی که اسم مبین را برای موسسه انتخاب کردیم، از این جهت بود که خواستیم این مؤسسه را محدود به مذهبی خاص قرار ندهیم تا مذاهب دیگر هم به‌سوی آن جذب شوند. مبین، اختصار جمله «مؤسسه بین‌المللی یاوران نبی» است که تمامی مذهب اسلامی می‌توانند حول این شعار جمع شوند.

چه گروه‌های سنی در این مرکز شرکت می‌کنند؟

از همه سنین در این مؤسسه شرکت می‌کنند و از مباحث مطرح شده در دوره‌ها بهره‌مند می‌شوند. اگر شرکت کنندگان در سنین خاصی به حد نصاب برسند، برای آن‌ها کلاسی بر اساس سن و شرایط سنی آن‌ها برگزار می‌کنیم.

استقبال بانوان از این کلاس‌ها بیشتر است یا آقایان؟

استقبال بانوان از دوره‌های این مؤسسه بیشتر از آقایان است و از همه گروه‌های اجتماعی و تحصیلاتی می‌باشند. البته این را هم باید بگویم که بخش خانم‌ها از بخش آقایان منظم‌تر و هماهنگ‌تر هستند. آقایان به‌ویژه در دوره‌های حفظ خیلی منظم با برنامه‌ها پیش نمی‌آیند، ولی خانم‌ها بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته پیش می‌روند، از این رو افرادی که از ابتدای حفظ قرآن باهم دوره‌ها را شروع کرده‌اند، الآن هم در مرحله حفظ جزءهای پایانی قرآن در کنار هم پیش می‌روند. البنه در حال حاضر کلاسهای حفظ در اجزاء مختلف داریم که در خال برگزاری می باشد.

محدودیتی برای شرکت کودکان در دوره‌ها ندارید؟

بنای ما این است که کودکان زیر ده سال در مؤسسه طبق ضوابط و شرایطی ثبت نام کنیم، چراکه آسیب‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، می‌تواند خطراتی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. برای افراد زیر ده سال شرط قرار دادیم که حضور آن‌ها صرفاً با حضور پدر یا مادر او باشد که در صحبتهای قبلی به یکی از این کلاسها اشاره شد.

حضور در فضای مجازی فعالیت‌های تبلیغی شما را تحت تأثیر قرار نداده و موجب تعطیل شدن آن‌ها نشده است؟

من به نوبه خود در ایام مناسبتی تبلیغی در مناطق مختلف حضور می‌یابم و تبلیغ چهره به چهره را هم دارم. برخی افراد هستند که در عرصه فضای مجازی نمی‌توانند حضور یابند. انجام تبلیغ حضوری آثار بسیاری دارد که رها کردن آن موجب خسران می‌شود. تأثیر منبر با همه تبلیغ‌ها متفاوت است ولی در کنار این تبلیغ باید تبلیغ مجازی را هم داشته باشیم.

 ارتباط شما با دانش آموختگان مؤسسه چطور است؟

همان‌طور که گفته شد، تلاش ما بر این است که اساتید این مؤسسه را دانش آموختگان همین موسسه تشکیل دهند. این همه زمان و هزینه که برای تربیت افراد کشیده می‌شود، نباید پس از اتمام دوره به حال خود رها شود. این‌ها بهترین استاد می‌توانند برای ما باشند. کسی که می‌آید مطلبی را در دوره‌های مؤسسه یاد می‌گیرد، این آموزه‌ها باید وارد زندگی او و رفتار و حتی معیشتش هم دخیل باشد.

چه چشم اندازی را برای ادامه مسیر خود ترسیم کرده‌اید؟

یکی از اهداف ما این است که اشخاص نوجوان را جذب کنیم، با تربیت قرآنی رشد دهیم و در ادامه این‌ها را البته با میل خودشان وارد حوزه علمیه کنیم. در این دوره‌ها ادبیات عرب را نیز به آن‌ها بیاموزیم تا در ادامه تحت مدیریت خودمان در حوزه تربیت شوند. به دنبال این هستیم که دانش آموختگان خارج نشین را سفیران نظام اسلامی در کشورشان قرار دهیم.

چه سخنی با مسئولان دارید؟

قرآن و عترت از هم جدا شدنی نیستند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند و بدون هم نمی‌توان آن‌ها را تصور کرد. مسئولین باید از این دو در کنار هم حمایت کنند. البته حمایت، تنها در عرصه مادی نیست، بلکه حمایت‌های معنوی نیز می‌تواند کار را پیش  ببرد.

از مسئولان می‌خواهیم که قوانین دست و پا گیر را از پیش روی فعالان فرهنگی بردارند.زیرا قطعا اگر همه کارهای ما طبق فرامین قران و اهل بیت باشد. وضعیت جامعه روزبروز از تمام جهات رو به بهبود خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha