سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
اتاقی که در آن اتفاق افتاد

حوزه/ کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» حاوی خاطرات ۱۸ ماهه حضور جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده توسط انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» ترجمه کامل کتاب جنجالی مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید است که نسخه انگلیسی آن اوایل تابستان سال جاری منتشر شده بود.

مهم‌ترین بخش کتاب برای مخاطب فارسی‌زبان را می‌توان فصل مربوط به ایران دانست. این چهره ضدایرانی کاخ سفید در این بخش به شرح پشت پرده سیاست‌های اتخاذ شده کاخ سفید در مورد مسائل مرتبط با ایران می‌پردازد: از جمله خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، انهدام پهپاد جاسوسی گلوباهاوک ارتش آمریکا در داخل مرزهای سرزمینی ایران در شرق تنگه هرمز، ماموریت نخست‌وزیر ژاپن به ایران و دیدار با رئیس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب و حوادث انفجار نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات متحده است.

دیدارهای ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، حواشی حضور ترامپ در پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق (عین‌الاسد)، مسائل مربوط به سوریه و اختلافات امریکایی‌ها با اتحادیه اروپا و روسیه از دیگر بخش‌های جذاب کتاب است.

این کتاب هرچند به نیت افشاگری علیه سیاست‌های ترامپ به نگارش در آمده اما در نهایت نباید از نظر دور داشت که راوی آن جان بولتون است، نماینده جناح تندرویِ ضدایرانی و جنگ‌طلب سیاستمداران امریکایی. به همین جهت انتشارات امیرکبیر در عین رعایت امانت در ترجمه اما در قالب پاورقی‌های متعددِ جدا از متن به تشریح بعضی ادعاهای خلاف واقع بولتون به‌خصوص در موارد مرتبط با ایران پرداخته است.

در متنی که پشت جلد کتاب آمده است می‌خوانیم: ««شب حدود ۹:۳۰ تماس گرفتند و اطلاع دادند ایران یک پهپاد دیگر را هم سرنگون کرده. این یکی پهپاد گلوبال‌هاوک بود و روی تنگه هرمز ساقط شده بود. ژنرال دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح می‌گفت زدن گلوبال‌هاوک با موارد سابق تفاوت کیفی دارد. این مورد به نابودی یکی از دارایی‌های امریکا انجامیده بود که ۱۴۶ میلیون دلار قیمت داشت. دانفورد پیشنهاد داد به سه پایگاه در طول ساحل ایران حمله کنیم. در نهایت بر سر نابود کردن آن سه پایگاه توافق کردیم. دانفورد اعلام کرد که حمله در سیاهی شب انجام خواهد گرفت. ترامپ پرسید حمله کِی اتفاق خواهد افتاد. دانفورد گفت ۹ شب به وقت واشنگتن و ۵ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران! تصمیم ما سه ویژگی مهم داشت: هدف‌های فعال نظامی را می‌زدیم نه اهداف نمادین، داخل خاک ایران را مورد حمله قرار می‌دادیم که خط قرمز ایرانی‌ها بود. در نهایت اینکه اهدافی را می‌زدیم که احتمالا تلفات انسانی داشت...»

«اتاقی که در آن اتفاق افتاد» اثر جان بولتون که ترجمه آن به سرپرستی محمد معماریان انجام گرفته، شامل ۱۵ فصل و ۶۰۸ صفحه است که در قطع رقعی  و قیمت ۷۵ هزار توسط انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر شده است.

۳۱۳/۶۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha