شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
منع ذبح گاو در سریلانکا، اختلاف مسلمانان و بودایی ها را افزایش خواهد داد

حوزه/ درحالی که حزب حاکم سریلانکا قصد دارد ذبح گاو را به صورت سرتاسری ممنوع اعلام کند، کارشناسان بر این باور هستند در حالی که از هم اکنون اختلاف میان جوامع مسلمانان و بودایی وجود دارد این مسئله می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از wionews، حزب حاکم سریلانکا قصد دارد ممنوعیت ذبح گاو را در این کشور به صورت سراسری اعلام کند. نخست وزیر ماهیندا راجاپاکسا موافقت گروه پارلمانی حزب خود را در این رابطه به دست آورده است، هرچند انتظار می رود اقدامات بیشتری در مورد تصویب این قانون انجام شود و تنها راه مصرف گوشت گاو در این کشور واردات گوشت گاو خواهد بود.

کارشناسان بر این باور هستند که تصویب این قانون می‌تواند اختلافات میان جوامع مسلمان و بودایی را که از هم اکنون وجود دارند بیشتر ساخته و تفرقه در جامعه سریلانکا را افزایش دهد.

بودایی‌ها با اعتقادات مذهبی مسلمانان از جمله تاکید بر مصرف گوشت ذبح «حلال» و «شرعی» و همچنین داشتن «حجاب» اسلامی مخالف هستند و به بهانه‌های مختلف آنان را سرکوب می‌کنند.

گفتنی است بیش از ۲۲ میلیون نفر در سریلانکا جمعیت چند قومی و چند مذهبی  این کشور را تشکیل می‌دهند که بوداییان (۷۰.۲٪) ، هندوها (۱۲.۶٪) و مسلمانان (همچنین به عنوان مورهای سریلانکا شناخته می‌شوند) (۹.۷٪) و مسیحیان کاتولیک (۶.۱٪) آن‌ها هستند.

در حالی که بودایی‌ها و هندوها گوشت گاو مصرف نمی‌کنند و با ذبح گاو مخالف هستند، مسلمانان و مسیحیان باورهای مذهبی متفاوتی دارند. گوشت گاو بعد از مرغ دومین گوشت پرمصرف مردم سریلانکا بوده و بسیار بیشتر از گوشت خوک مورد تغذیه مردم است.

در گذشته مطالبات پراکنده ای مبنی بر ممنوعیت کامل ذبح گاو مطرح شده بود.  در ادامه بودایی های سینهالی ، به ویژه اعضای روحانیت بودایی، دولت های متوالی را تحت فشار قرار داده اند و تا به امروز موفق به ممنوع سازی ذبح گاو در سرتاسر سریلانکا نشده بودند با این حال دولت افراطی کنونی ممکن است اوضاع را تغییر دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha