دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اگر سعد حریری یا هر فرد دیگری از جناح ۱۴مارس بر سرکار بیاید، حزب الله راه مواجهه هوشمندانه را خوب بلد است و بدون موافقت محور مقاومت هیچ عنصر و جریانی نمی تواند اهداف خودش را پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تبریز حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در برنامه پیام با بیان اینکه حزب الله رقیب قدرتمند جریان های سیاسی و پیروز روزهای سخت و دشوار است، گفت: چند روز قبل مصطفی ادیب همزمان با انصراف از نامزدی نخست وزیری لبنان اعلام کرد آمریکا در سالیان اخیر بیش از ۱۰ میلیارد دلار به ارتش و گروه ها و انجمن های مردم نهاد کمک کرده است.

امام جمعه تبریز افزود: به عبارت دیگر به طور میانگین سالانه یک میلیارد دلار در کشور کوچک و متکثر لبنان برای افشاندن بذر اختلاف و توطئه از سوی آمریکا هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه شبیه این سرمایه گذاری البته در سطح وسیع تر را ما در عراق هم مشاهده کردیم، ادامه داد: هدف اصلی این همه هزینه های هنگفت توسط استکبار تضعیف و محو جبهه مقاومت لبنان به رهبری حزب الله است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه کناره گیری مصطفی ادیب و تداوم بی دولتی و خلاء قدرت در لبنان ۲ دلیل دارد، گفت: آمریکا دوست ندارد هیچ کشوری حتی نزدیک ترین کشورها به این رژیم نقش محوری را در لبنان و غرب آسیا ایفا کنند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: گروهی بر این باورند حضور سریع مکرون در بیروت و اقدامات  به ظاهر ناجیانه و اصلاح گرانه او در لبنان و حل مشکل سریع نخست وزیری لبنان و انتخاب عنصری وابسته به کاخ الیزه و توافق جمعی داخلی و خارجی بر نخست وزیری او، چندان به ذائقه آمریکا و همینطور عربستان سعودی خوش نیامده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: برخی گزارش ها حاکی از آن است که سعد حریری توسط عربستان توبیخ و تهدید شده است، چنانچه کابنیه لبنان تشکیل شود وی برای همیشه از صحنه سیاسی لبنان حذف خواهد شد، لذا تحرکات غیر منتظره و دفعی سعد حریری برای جبران کوتاه آمدن در این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، دلیل دیگر این مسئله را قربانی شدن مصطفی ادیب برای توجه مجدد نگاه ها و اشاره ها به سعد حریری دانست و گفت: عده ای از صاحب نظران بر این باورند که فرانسه و خصوصاً مکرون همیشه نقش پادویی آمریکا را در جهان و منطقه بازی کرده است، در واقع بر مبنای یک سناریوی دو مرحله ای و از قبل طراحی شده بین آمریکا و فرانسه، مکرون وارد صحنه شده تا با چهره میانجیگرانه و مصالحه گرانه امور را به دست گیرد و مهره ای مانند مصطفی ادیب قربانی شده و سعد حریری مجدداً به عنوان نخست وزیر لبنان وارد میدان شود.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: آنچه در این میان مهم است، آمریکا و خصوصاً ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه، در لبنان برگ برنده چندانی نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه حزب الله نشان داده است که رقیب قدرتمند جریان های سیاسی و پیروز روزهای سخت و دشوار است، گفت: حتی اگر سعد حریری یا برادر او و یا هرکسی از جناح ۱۴ مارس بخواهد سرکار بیاید، حزب الله راه مواجهه هوشمندانه را خوب بلد است؛ اکنون همه دوستان و دشمنان می دانند که بدون موافقت حزب الله هیچ عنصر و جریان داخلی نمی تواند اهداف خودش را پیش ببرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha