شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام سید محمد باقر تکیه ای

حوزه/ امروز مردم دنیا به تمام زبان ها منتظر پیام های اسلامی هستند و عدم تسلط طلاب بر روی زبان، یک ضایعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید محمدباقر تکیه ای، نماینده طلاب و فضلای استان قم در مجمع نمایندگان طلاب، طی گفت و گویی به سؤالاتی پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم  تقدیم می شود .

  

* در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

رتق و فتق امور طلاب در موضوعاتی که نیازمند به ورود نماینده طلاب بود، از جمله برنامه هایی بود که برای طلاب عزیز داشته ایم؛ همچنین رسیدگی به مشکلاتی که برخی از طلاب محترم داشته اند از دیگر فعالیت بوده است.

از ابتدای سال ۱۳۹۹ متأسفانه با این مسئله مواجه شده ایم که برخی از طلاب به خاطر مسائل معیشتی، مراجعاتی به کمیته امداد داشته اند و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم بیان می کرد که واقعا از این موضوع ناراحت و نگرانیم؛ به همین خاطر در این راستا تلاش کردیم کمی از مشکلات این طلاب را حل و فصل نماییم.

یکی از وظایف نمایندگان طلاب و فضلا، بصیرت افزایی برای طلاب و فضلاست که در این راستا جلساتی را برای این عزیزان داشته ایم و استقبال مناسبی هم شده است.

   

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

اگر نظام ولایی را بپذیریم، به نوعی فرماندهان حکومت اسلامی و نظام ولایی را در حوزه تربیت می کنیم؛ پس طلاب باید توانمندی های بسیاری را اندوخته و تخصص های روز را داشته باشند تا بتوانند این فرماندهی را داشته باشند.

از طرف دیگر، توانمندی های اخلاقی نیز بال دیگر مباحث حوزوی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد؛ پس علم و عمل در بستر تربیت حوزوی باید متبلور باشد؛ اما امروز با چالشی مواجهیم که مباحث اخلاقی در حوزه متبلور نیست و به عنوان مبحث اصلی به آن نگاه نمی شود.

امروز طلاب انبوهی از علوم مختلف را دریافت می کنند که عمق زیادی ندارد و به درستی نمی تواند از آن استفاده کند؛ طلاب باید به صورت روشمند درس بخوانند تا بتوانند خروجی مناسبی برای مردم داشته باشند.

حوزه باید از مدل یکسان سازی مدارس خارج شده و به سمت مدل های موفقی برود که در برخی از مدارس علمیه اجرا شده و به نتیجه نیز رسیده است و مورد توجه مقام معظم رهبری نیز هست.

باید از مدارس موفق الگوبرداری کرد؛ نه اینکه این مدارس موفق بمانند و کسی از آنان الگوبرداری نکند.

توجه بر نفوس نیز بسیار مهم است و باید بر روی تک تک طلاب تمرکز کرد؛ نه اینکه برنامه واحد برای تمام طلبه ها داشت.

یکی از نیازهای امروز، تسلط طلاب بر روی زبان های خارجی است که البته برخی مدارس، برنامه هایی را دارند؛ اما کم است و باید تلاش های بیشتری صورت بپذیرد.

امروز مردم دنیا به تمام زبان ها منتظر پیام های اسلامی هستند و عدم تسلط طلاب بر روی زبان، یک ضایعه است.

همچنین حوزه علمیه نباید در لاک دفاعی باشد؛ بلکه باید با حفظ رعایت حدود و ادب در مناظره، مذاکره و گفت و گو، مطالبه گر بوده و از همه سؤال کند.

باید از نظر فکری به اردوگاه استکبار تهاجم کرده و پایه های فروریخته نظام فکری آنان را به مردم این کشورها عرضه نموده و غرب و استکبار را مشغول خود نماییم.

امروز جامعه المصطفی، مجمع تقریب، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از بدنه حوزه دور بوده و بدنه حوزه اطلاعی از خارج از کشور ندارد؛ به همین دلیل فضلای ما نمی توانند برنامه مناسبی داشته باشند.

امروز برخی از طلاب ما افسرده و خسته هستند؛ چون دید و نگاه آینده نگری به این طلبه داده نشده و چشم انداز سی سال آینده خود را نمی بیند؛ به همین دلیل نمی تواند برنامه ریزی درستی برای خود داشته باشد.

   

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

مهمترین معضل مدیریت حوزه های علمیه، کم توجهی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب است؛ به عنوان مثال ایشان ده سال قبل سخنی را بیان کرده اند؛ اما مشاهده می کنیم که هنوز در حوزه اجرا نشده است.

امروز متأسفانه برخی از افراد در حوزه، انقلاب اسلامی را به عنوان یک رویداد نگاه می کنند؛ در حالی که این انقلاب قرار نبود یک رویداد باشد؛ بلکه انقلاب و تفکر ولایت فقیه، یک مفهوم، فرهنگ و اندیشه است و فقط برای ما نیست؛ این تفکر و فرهنگ برای تمام کشورهاست و باید به همه جا صادر شود؛ وقتی این تفکر انقلابی کم رنگ شود، نتیجه آن در نوع تدریس ها، نظام درسی و حتی شیوه تحلیل دین دیده خواهد شد و توجهی به جامعه و نیازهای آن و شکل پاسخگویی به این نیازها نخواهد شد.

مهمترین کار حوزه این است که به فرمایشات آقا برگشته و از خود جسارت به خرج دهد و در این مسیر حرکت کرد.

انقلاب و انقلابی گری نیز هم باید در حوزه تدریس شود؛ هم طلاب را انقلابی تربیت کرد؛ باید طلاب را قدرتمند نسبت به انقلاب و شبهات انقلابی بار آورد.

    

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

طلاب در عرصه های اجتماعی نقش گفتمان سازی دارند؛ به این معنا که گفتمان و مفهوم بلندی را میان عامه مردم تئوریزه کرده و از دانش علمی خود برای تبیین آن مسئله استفاده می کنند.

رهبر انقلاب چند سالی است که بر موضوع جنگ اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تأکید دارند و طلاب و فضلا باید به این موضوع بپردازند.

مردم به روحانیت اعتماد دارند و بنده مشاهده کرده ام که حتی طبقه ای که منتقد و بیگانه از مسائل دینی هستند، بیشتر به طلاب اعتماد می کنند؛ البته انتقادات خود را نیز دارند؛ ولی همچنان اعتماد وجود دارد.

امروز دستورالعمل بنگاه های رسانه ای دشمنان، پمپاژ ناامیدی در کشور است و طلاب باید امید را به مردم برگردانند.

همچنین باید برای مردم الگو بود و به این شعارها عمل کرد تا مردم ببینند و عمل کنند.

چه اشکال دارد که طلبه های ما در کارهایی که مناسب با شأن طلبگی است، ورود کرده و اشتغال داشته باشند و به تولید بپردازند؟ مگر ما آیت الله حائری شیرازی ها را نداشتیم که در مزرعه خود کار می کردند؟ طلاب می توانند در این مباحث ورود کنند و برای دیگران هم الگو باشند.

    

* در پایان اگر نکته ای باقی مانده، بفرمایید.

خواهش ما این است که بزرگان حوزه ارتباط بیشتری با طلاب و فضلا داشته باشند و بهای بیشتری به آنان بدهند؛ طلبه ما نیاز دارد که از نزدیک با یک عالم نشست و برخاست داشته باشد.

همچنین باید به گونه ای تدارک و برنامه ریزی شود که ارتباط بدنه حوزه و طلاب با مقام معظم رهبری به عنوان شاخص فکری و محتوایی و چراغ راه، مستمر باشد و این درخواست باید از سوی بدنه حوزه علمیه صورت بپذیرد.

در پایان به این نکته نیز اشاره کنم که متأسفانه از ظرفیت و ذخیره بسیار کم نظیر نمایندگان طلاب در حوزه به درستی استفاده نشده و جدی گرفته نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha