جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لکزایی

حوزه/ معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به حضور جدی علوم انسانی اسلامی در عرصه های بنیادی، جهت ساز، محیطی و ساختاری، گفت: جز در عرصه محیطی که علوم انسانی نقش مشارکت دارند، در عرصه های دیگر نقش علوم انسانی منحصر به فرد است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی در افتتاحیه همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که عصر امروز(پنجشنبه ۲۰ آذر) از سوی مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی و با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد،  ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال عالم ربانی آیت الله محمد یزدی اظهار داشت: گرامی می داریم هفته پژوهش را و این هفته را به همه پژوهشگران عزیز تبریک می گوییم.

دبیر مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی افزود: جلسه امروز افتتاحیه همایش علوم انسانی-اسلامی، پژوهش و فناوری است و هم این که ما این جلسه را در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سرآغاز برنامه های هفته پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی قرار دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: همایشی که امروز آغاز می‌شود و تا پنجشنبه آینده ۲۷ آذرماه ادامه خواهد داشت شامل برنامه های نشست های علمی با حدود ۳۰ پنل خواهد بود که توسط مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود که لازم است از رؤسای پژوهشگاه های عضو و همچنین همکاری صمیمانه و بسیار خوب وزارت علوم و حوزه معاونت پژوهشی این وزارت خانه تقدیر و تشکر داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: به جهت شیوع کرونا همه این برنامه ها در فضای مجازی برگزار می‌شود و صوت و فیلم و متن این برنامه ها از طریق شبکه های مجازی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و همچنین متن کامل پیاده شده این نشست ها در قالب اثر مستقلی منتشر خواهد شد و امیدواریم که مورد رضایت خدای متعال قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به چارچوب کلان این نشست ها ابراز داشت: این چارچوب مشتمل بر سه حوزه است که شامل پیوند حوزه و دانشگاه و تبیین راهکارهای ارتقای این وحدت و همکاری و هم افزایی برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، دوم پیوند و ارتباط علوم انسانی با عرصه فناوری و این که پژوهش را در عرصه علوم انسانی با چه شاخص هایی تعریف می کنیم و محور سوم ارتباط میان حوزه علوم انسانی اسلامی با پژوهش هایی که در عرصه علوم طبیعی و تجربی برقرار می‌شود، خواهد بود.

وی بیان داشت: چارچوب کلی به لحاظ فکری مربوط به چهار رکن و مؤلفه بنیادین می‌شود، چراکه پشتوانه هر تمدن سازی و پیشرفت و توسعه و جامعه سازی علوم و دانش های مختلف است ولی به هرحال این ها یک سیستم را تشکیل می دهد و آن چهار رکن شامل مؤلفه های بنیادی، جهت ساز، محیطی و رکن ساختار و کارگزار است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: علوم انسانی و اسلامی در هر کدام این چهار رکن مؤثر است؛ مثلا در رکن بنیادی که به مبانی هستی شناسی، انسانی شناسی، روش شناسی و جامعه شناسی می پردازد تماما در حیطه در قلمرو علوم انسانی اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: همچنین این که ما این ابزار و فناوری را چگونه استفاده کنیم تحت تأثیر مبانی و ارکان جهت ساز است؛ این که دنیا و آخرت را در پی هم ببینیم یا فقط دنیا گرا باشیم و همین طور ارکان مربوط به ساختار و کارگزار علوم انسانی در تربیت کارگزاران مناسب برای پیاده کردن مبانی و جهت هایی که تعریف می‌شود حائز اهمیت است و همین طور ساختار سازی برخاسته از نظام های ارزشی دینی کاملا مرتبط با حوزه  علوم انسانی اسلامی است.

وی با بیان این که در رکن محیطی علوم دیگر با علوم انسانی اسلامی تعامل می‌کنند، گفت: در آن جا نقش علوم انسانی نقش مشارکت است بنابراین عرصه حضور و مشارکت علوم انسانی فوق العاده زیاد است چون قرار است در این علوم به کمک فرد سازی، جامعه سازی، تمدن سازی و نظام سازی اقتدا به انبیاء بکنیم به ویژه اقتدا به رسول گرامی اسلام(ص) بکنیم که ایشان در قرآن کریم اسوه حسنه معرفی شده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha