جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست علمی رسالت حوزه و دانشگاه در خراسان شمالی

حوزه/ رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنی جهان‌بینی یکسان، جهت‌گیری‌های همسو و همچنین از بین رفتن بدبینی‌های این دو نهاد علمی و دینی نسبت به یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه » در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، امروز در نشست علمی «ضرورت نگاه تمدنی به علم و پژوهش در گام دوم انقلاب و رسالت حوزه و دانشگاه» که به‌صورت وبینار برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه، با اشاره به تاریخ ارتباط علم و دین در مسیحیت، اظهار کرد: در جهان غرب و مسیحیت افراط و تفریط‌های فراوانی روی داده است، به‌گونه‌ای که در ابتدا دین تحریف‌شده مسیحیت بر غرب و اروپا حاکم بود و با علم و پژوهش مخالفت می‌کرد.

وی افزود: این تفکر حاکم بسیاری از نوآوری‌ها را بدعت می‌دانست و بسیاری از دانشمندان را زندانی یا مجبور به توبه می‌کرد که این اقدامات باعث شد جلوی پیشرفت علم در جهان غرب گرفته شده و دورانی سراسر جهل و خشونت بر این منطقه حاکم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به دوره حاکم شدن اندیشمندان بر جوامع غربی، تصریح کرد: در این دوره افراطی‌گری علیه دین اتفاق افتاد و دیدگاه‌های علمی با جهان‌بینی‌های فارغ از دین بر سر کار آمدند که منجر به مرگ دین در جهان غرب شد.

وی ظهور اندیشه‌هایی چون مارکسیسم، لیبرالیسم و سایر مکاتب مشابه را ناشی از نگاه غلط به دین دانست و گفت: این مسیر باعث شد مرگ دین در بخشی از جهان غرب اعلام و در بخش دیگری نیز دین زندانی شود و به ابراز وجود نرسد.

امام‌جمعه بجنورد در ادامه با اشاره به سابق علم و دین در اسلام افزود: جهان اسلام در نخستین قرون ظهور دین مبین اسلام، به پیشرفت‌های علمی خوبی دست پیدا کرد؛ زیرا اسلام به‌شدت به تشویق پژوهش و علم‌آموزی پرداخت که ظهور افرادی چون خواجه‌نصیرالدین طوسی و ابن‌سینا به‌عنوان عالمان دینی و همچنین علوم دیگر در جهان اسلام ناشی از این نگاه دین بود.

وی کنار گذاشته شدن علما و همچنین دور کردن آنان از سیاست را باعث ایجاد انحراف در جریان علمی جهان اسلام ارزیابی کرد و ادامه داد: ورود پیشرفت‌های غربی به جوامع اسلامی و همچنین جهان‌بینی مادی به موضوعات باعث شد منورالفکرهایی به تبلیغ علم به دور از دین بپردازند؛ زیرا دین اسلام را به‌مانند مسیحیت تحریف‌شده می‌دانستند و بر ایجاد فاصله میان علم و دین تأکید داشتند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده از سوی امام خمینی (ره) از سال ۴۲ در راستای وحدت رویه میان علم و دین، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به معنی جهان‌بینی یکسان، جهت‌گیری‌های همسو و همچنین از بین رفتن بدبینی‌های این دو نهاد علمی و دینی نسبت به یکدیگر است؛ زیرا انگیزه الهی در کار علمی اثرگذار بوده و دین می‌تواند رشد علم را افزایش دهد.

وی تفاوت ساخت بمب اتم و استفاده صلح‌آمیز از آن را ناشی از نگاه غیردینی و دینی به علم دانست و گفت: جهان‌بینی مادی در اختیار دولتمردان فساد ایجاد می‌کند؛ اما نگاه الهی در پیشرفت‌های علمی باعث خدمت به بشریت می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر لزوم اقتدار علمی کشور برای فتح قله‌های مختلف دانش، تصریح کرد: با نگاه رهبر انقلاب مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها، علم و پژوهش می‌تواند این نتیجه را حاصل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه با علم و دانش می‌توان آمریکا را به وحشت انداخت، اقدام در راستای مورد هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد را نمونه‌ای از برتری علمی کشور دانست.

وی همچنین با اشاره به تلاش کشورهای مختلف جهان برای دست‌یابی به واکسن بیماری کرونا، افزود: ساخت واکسن کرونا در کشور، ما را نسبت به بیگانگان بی‌نیاز کرده و سایر کشورها را به نظام جمهوری اسلامی ایران محتاج می‌کند که این اقدام خود نمونه‌ای از خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

امام‌جمعه بجنورد در انتها دین را باعث پاک شدن جامعه از هرگونه بزهکاری و علم را مایه قدرت نظام ولایی بیان کرد و گفت: همه دانشگاه‌ها باید برای تقویت اقتدار کشور از طریق رشد علمی تلاش کرده و از سوی دیگر فضائل دینی نیز در تمامی بخش‌های جامعه گسترش پیدا کند تا جامعه‌ای آماده برای ظهور امام زمان (عج) داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha