سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی قهرمان آزادی مسلمانان از چنگال داعش است، گفت: نقشی که حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم ایفا کرد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در کنفرانس اسلامی روسیه که با عنوان "ید واحده در مقابله با چالش ها" به صورت مجازی برگزار شد، به چالش های پیش روی کشورهای اسلامی، به ویژه منطقه آسیای میانه اشاره کرد و گفت: یکی از این چالش ها، «مشکل جهل وعدم آگاهی نسبت به حقایق دین مبین اسلام است». از جمله دلایل این پدیده، عدم آگاهی رهبران دینی از شرایط زمانی و مکانی در برابر دشمنان امت اسلامی و نقص در آگاه سازی عموم مردم است. به همین خاطر گروههای افراطی از این جهل دینی به ویژه در میان برخی جوانان استفاده می کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: چالش بعدی«مشکل عدم رعایت مساله تعادل و میانه روی در آموزش های دینی» است و علت این مسئله هم فقدان وجود مدارس دینی با رویکرد متعادل و تحت نظارت حکیمانه است.

 شهریاری افزود: چالش سوم «مشکل ارائه اسلام های بدلی به جای اسلام حقیقی از سوی دشمنان برای ایجاد اسلام هراسی و در ضمن از بین بردن اتحاد جهان اسلام» است، امروزه یکی از مشکلات جهان اسلام ارائه نسخه های بدلی و غیر واقعی از اسلام است. یعنی دشمنان تاریخی جهان اسلام و در راس آن ها آمریکا ورژیم صهیونیستی،غیر از ایجاد مکاتب انحرافی در درون جهان اسلام؛ به ایجاد تشیع و تسنن بدلی و غیر حقیقی به جای اسلام ناب محمدی(ص) پرداخته اند. ایجاد اسلام سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی و مواردی از این قبیل اولا برای ایجاد اختلاف و شکاف در جهان اسلام و در راستای سیاست انگلیسی تفرقه بیانداز و حکومت کن بوده و ثانیا برای هرز بردن و ضایع کردن ظرفیت ها ونیروهای عظیم جهان اسلام است که با یکدیگر متحد نشوند.

وی تأکید کرد: دشمنان دیرینه جهان اسلام چون از طرفی دوران عظمت و شکوه تمدن اسلامی را به دقت می شناسند و از سوی دیگر نتایج اتحاد مذاهب اسلامی و شیعه و سنی را در تشکیلاتی نمودن محور مقاومت از سویی و نبرد با داعش و اخراج آمریکای جنایتکار از منطقه از سوی دیگر، درک می کنند به هر نحو می خواهند مانع از ایجاد چنین محور و بنیان مرصوصی در مقابل خود شوند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: آن ها داعش را ایجاد کردند تا اولا با ایجاد بدبینی نسبت به اسلام و مسلمانان مانع گرویدن فوج فوج مردمان غرب به اسلام شوند و ثانیا ملت ها را از مسلمانان بترسانند و ثالثا بهانه ای به نام نبرد با داعش برای باقی ماندن غیر قانونی خود در عراق و سوریه ایجاد کرده و در واقع به غارت منابع عظیم نفت و گاز منطقه غرب آسیا و کشورهای مسلمان عراق و سویه بپردازند. حل این مساله نیز با بیانگری های روشن علمای جهان اسلام و کار در دو سطح عمومی و نخبگانی قابل تحقق است.

شهریاری با بیان اینکه، جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم و مخصوصا تروریسم های دولتی است، اظهار داشت: ایران بزرگترین قربانی تروریسم است به گونه ای که ۱۷ هزار و ۴۰۰ شهید ترور در کشور داریم که از موارد اخیر آن ترور سردار حاج قاسم سلیمانی است که در یک دیدار رسمی به کشور عراق سفر کرده بود.

وی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی قهرمان آزادی مسلمانان از چنگال تروریسم داعش است، افزود: باید اعتراف کرد نقشی که حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه ایفا کرد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. حتی امروز که آمریکایی‌ها او را به شهادت رساندند، در داخل خود آمریکا برخی از شخصیت‌ها و گروه‌ها اعلام می‌کنند که او در مبارزه با تروریسم نقش منحصر به فرد و برجسته‌ای داشته است.

 شهریاری گفت: باید برای نخبگان و مردم تبیین کنیم که حلقه اشتراکات میان فرق و مذاهب اسلامی بسیار بیشتر و گسترده تر از حلقه اختلافات است، همچنین باید از نقشه های دشمنان اسلام آگاه باشیم، بنابراین به جای فریب خوردن و بازی در نقشه طراحی شده توسط دشمن و بازی در زمین آن ها، دست در دست و شانه به شانه یکدیگر به صورت برادرانه، جلوی این نقشه ها بایستیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: تجربه نشان داده است که اختلافات مذهبی و قومی راه حلی خشونت آمیز ندارد. حل و فصل درگیری های مذهبی و طائفه ای راه حل نظامی ندارد و گاهی نتیجه برعکس حاصل می شود. در واقع ما باید گام های منعطف برداریم و برای آموزش و تربیت نسل حاضر و جوانان آینده یک نقشه راه و دستور کار طراحی کنیم و به نحوی پیش برویم که اخوت و وحدت در جهان اسلام نهادینه شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha