شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مؤمن

حوزه / حجت الاسلام مؤمن گفت: پیامبر در امر تبلیغ بسیار مؤفق بودند اما تعصب جاهلی در جزیرة العرب که در بین مردم ریشه دوانده بود، باقی ماند و امروز هم داعش و القاعده و دیگر گروه های تروریستی با استفاده از تعصب جاهلی مردم را سر می برند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام عباسعلی مؤمن، شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت شهدای کربلای ۵ که در مسجد یازهرا (س) ارومیه برگزار شد، با اشاره به این که بیان مظلومیت اهل بیت(ع) بدون توجه به علل آن موجب زیر سوال رفتن رسالت پیامبر(ص) خواهد شد، اظهار داشت: در منابر غالبا به مظلومیت حضرت زهرا (س) و تنهایی امام علی(ع) اشاره می شود، اما به علل این اتفاق کمتر توجه می شود و این امر موجب زیر سؤال رفتن زحمات ۲۳ ساله پیامبر(ص) در تبیین دین اسلام می شود.

وی ادامه داد: نقش عصر جاهلیت، جایگاه قبیله در عرب، نحوه ایمان آوردن مسلمین و اهل مدینه، جامعه شناختی عصر جاهلیت و دوران رسول خدا، روان شناختی مسلمانان عصر رسول خدا و جاهلیت مباحثی است که باید در منابر بدان پرداخته و تبیین شود که نقش مؤثری در مظلومیت اهل بیت (ع) داشت.

کارشناس فرهنگی تصریح کرد: اگر این گونه بیان شود که بعد از رسول خدا(ص) همه مسلمانان کافر شدند این سؤال در اذهان ایجاد می شود، که جهادهایی که بعد از پیامبر روی داد و موجب فتح برخی ممالک شد، با چه نیروی بوده است، تسلیم مردم ایران در برابر اسلام و از بین رفتن حکومت ساسانی نتیجه اخلاق نیکو در بین امت اسلامی بود.

وی ادامه داد: وقتی امام حسین (ع) مدینه را به سوی مکه ترک کرد و کوفیان از این جریان مطلع شدند به حضرت نامه نوشتند و سیدالشهدا (ع) را به کوفه دعوت کردند و در این بین بیش از ۱۲ هزار نامه که زیر آن ها امضای ده ها هزار کوفی بود به حضرت فرستاده شد، اما ابن زیاد با استفاده از ترفند قبیله گرایی و ترساندن مردم موجب تنهایی امام حسین (ع) شد.

حجت الاسلام مؤمن اضافه کرد: یکی از عوامل عدم انسجام و نبود اطاعت پذیری از فرمانده در لشکر امام علی (ع) پراکندگی افراد که از اقوام و قبائل مختلف بودند، می باشد، در حالی که در لشکر معاویه همه اهل شام و یک دست و یک صدا بودند و به همین دلیل هم از معاویه اطاعت می کردند.

وی تاکید کرد: اگر تاریخ اسلام به درستی تحلیل شود دیگر امکان استفاده برای افراد منفعت طلب فراهم نخواهد شد، در هیچ یک از ادیان الهی اجازه ظلم به مظلوم داده نشده است و داعش با استفاده از نام اسلام به کشت و کشتار دست می زد و دلیلش هم عدم تحلیل و تبیین درست و صحیح از اسلام بود.

کارشناس فرهنگی با بیان این که با وجود تلاش ۲۳ ساله سال برای از بین بردن تعصب قومی و قبیله ای عصر جاهلیت، این مسئله به قدری در بین عرب ریشه دوانده بود که از بین نرفت، گفت: پیامبر در امر تبلیغ بسیار مؤفق بودند اما تعصب جاهلی در جزیرة العرب که در بین مردم ریشه دوانده بود، باقی ماند و امروز هم داعش و القاعده و دیگر گروه های تروریستی با استفاده از تعصب جاهلی مردم را سر می برند.

وی ادامه داد: در رأس تمامی تصمیات سقیفه تعصب قومی ملاک بود و اهل سقیفه با استناد به بخشی از حدیث پیامبر که در آن بیان کرده بودند؛ جانشینان رسول خدا از قریش است، به نزاع در سقیفه پایان دادند و یک نفر قریشی را خلیفه کردند و امروز هم در کشور ما می بینیم عده ای برای دستیابی به مباحث قومی و نژادی که خلاف آموزه های اسلام است دست می زنند در حالی که اسلام مهم ترین شاخصه مسلمانان را تقوا و پرهیزکاری عنوان می کنند.

جانباز دوران دفاع مقدس با بیان این که قیام مردم علیه رژیم ستم شاهی، برای احیای ارزش های معنوی و انسانی بود، گفت: مردم به خاطر ارزش های والای دینی قیام کردند و به شعار " دین افیون توده هاست" پایان دادند و انقلاب به تسلط جریان های کمونیستی و لیبرالی خاتمه داد.

وی تصریح کرد: در جنگ تحمیلی فضایی ایجاد شده بود که هر کسی با هر تفکری وارد جبهه می شد نماز شب خوان و اهل تهجد شبانه می شد و جبهه ها ارزش های انسانی را احیا کرد و سردار سلیمانی با حفظ اخلاق و ارزش های جبهه و نبرد ۴۰ ساله با دشمنان اسلام در بین مردم دنیا نفوذ پیدا کرد و برای همیشه ماندگار شد.

حجت الاسلام مؤمن با بیان این که شهدای کربلای ۵ خصوصا غواص با مظلومیت شهید شدند، افزود: هوای زمستان جنوب بسیار سرد و سوزان است و غواص ها از ساعت دو شب وارد آب می شدند و تا چند دقیقه مانده به اذان تمرین می کردند و شهادتشان بسیار مظلومانه بود.

وی با اشاره به این که حال و هوای جبهه ها تداعی عاشورا بود، گفت: آن هایی که در جبهه ها حضور داشتند عموما نوجوانان و جوانان بودند و امروز نباید مسائل دنیوی ما را از ارزش های والای جبهه و جنگ غافل کند و روز قیات شرمنده شهدا باشیم.

رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: ما نتوانستیم آن حال و هوا و معنویت جبهه ها را به نسل های انقلاب انتقال دهیم و بعضا سخنران خوبی بودیم اما در دفاع از ارزش ها کوتاهی کردیم و فرقی بین آن کسی که در ظاهر به بیانات رهبری لبیک می گوید اما عمل نمی کند با ضد انقلاب نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha