پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فضای مجازی

حوزه/ مراجع عظام تقلید به پرسشی پیرامون «منع حضور همسر در فضای مجازی از سوی شوهر» پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراجع عظام تقلید به پرسشی پیرامون «منع حضور همسر در فضای مجازی از سوی شوهر» پاسخ دادند که پاسخ آنان بدین شرح است:

    

- سؤال:

آیا شوهر می تواند همسرش را از حضور در فضای مجازی منع کند؟

   

- جواب:

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: شوهر نمی تواند همسرش را از حضور در فضای مجازی منع کند.

   

آیت الله العظمی شبیری: اگر استفاده از این شبکه ها مستلزم تصرف در اموال همسر باشد، نمی تواند بدون رضایت وی استفاده کند. در غیر این صورت، هرچند اطاعت از شوهر در چنین موردی شرعاً واجب نیست؛ ولی مناسب است زوجین با کمک هم، فضای صمیمی زندگی را حفظ و تقویت کنند و از ایجاد خلل در زندگی با اموری که ضرورتی ندارد، ممانعت کنند.

   

آیت الله العظمی سیستانی: شوهر نمی تواند همسرش را از حضور در فضای مجازی منع کند، مگر اینکه از اموال و دارایی های او استفاده کند.

    

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در مواردی که کاری بر خلاف شرع انجام می شود، با زبانی نرم و مهربان، ایشان را از آن نهی نمایید. ضمن اینکه لازم است از اموری که موجب اختلاف می شود، خودداری شود.

    

آیت الله العظمی نوری همدانی: توصیه می شود در این امور به مقتضای خواست شوهر عمل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی فرجام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 2
    اعوذ بالله من الشیاطین الرجیم. ۱. فضای مجازی وجود ندارد، تمام زندگی در فضایی کاملاً حقیقی،جریان دارد. ۲. از این پرسش و پاسخ ها،خون باید گریست. ۳. هر عملی که موجب فساد و ضرر خانواده شود،جلوگیری از آن،به حکم عقل،واجب است. ۴.جایگاه عقلی که بهترین ابزار عبادت خدای سبحان است،در فتوی کجاست؟ و من الله التوفیق.
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      0 0
      پرسش کننده برای اینکه دقیق مفهوم پرسش خود را برساند عنوان نموده است فضای مجازی و خیلی هم دقیق و واضح بیان کرده است و دقیق چنین عنوانی به اسم فضای مجازی وجود دارد و اگر به یک بچه کوچک هم بگویید می گوید فضای مجازی چیست و منظور از آن چیست در اینجا هم بحث در این مورد شده است نه بحث تبیین اینکه چنین مفهومی وجود ندارد و این فضا فضای حقیقی است که حضرت استاد آیت الله جوادی آملی هم چنین فرمودند که فضای مجازی فضای حقیقی است آیا بر اساس اندیشه جنابعالی پرسش کننده برای اینکه منظورش را برساند از چه عنوانی می بایست استفاده کند؟!
    • مهدی IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      0 0
      بنام خدای مهربان اما در مورد حرف دوستمان باید عرض کنم که فتوای مراجع بر اساس ادله و حکم اولیه مساله بود ولی انچه شما اضاف کردی به عنوان فساد قیدی است بر موضوع و بر اهل علم پوشید نیست قید اضافی موضوع را تغییر میدهد و قطعا حکم ان نیز تغییر خواهد کرد و من ایمان دارم اگر ازمراجع نیز چنین سوال میشد که استفاده زن از اینترنت موجب فساد در خانواده میشود قطعا حکم‌به حرمت یا عدم‌حواز و هر عبارت منع کننده ای میدانند امان از برخی تند روی ها !!!!؟؟؟
  • سلطان احمدی IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    لطفا منبع معتبر و استناد شده در پاسخ مراجع معظم را قید کنید
  • محسن موسوی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 0
    بسمه تعالی با سلام به نظر می رسد اگر سوال جدید و کامل از مراجع بشود و پاسخ کامل داده شود و ما استفاده کنیم بهتر است بالاخره فضای مجازی داریم تا فضای مجازی برخی موارد در فضای مجازی باعث بی دینی فرد و گاهی هم باعث از هم پاشیدگی زندگی میشود و این جواب از مراجع عزیز کامل نیست احتمالا به خاطر نقص در سوال ضمنا از اینکه مثل برخی خبر گزاریها در خواست ایمیل و وبسایت و .. نمی کنید و نظرات به راحتی ارسال میشود تشکر می کنم
    • امید IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      0 0
      این سوالی نیست که با یک پاسخ ساده حل بشه کلا ماهیت فضای مجازی یک ماهیت جدیدی هست که در منابع دینی نیست و بحثش کاملا بستگی به مفاسد و مصالح اون داره که بحثی چندوجهی بین سواد رسانه، علوم تربیتی،‌روانشناسی و خانواده، و ... داره بحث بسیار گسترده ای هست. اجمالا بنده قبلا تامل داشتم ومسئله خروج زن از منزل فقط در مورد مفاسد اخلاقی نیست و مسائل بیشماری هست. مثلا فضای مجازی فضای انتخابی هست. یعنی افراد یک فانتزی از زندگی خودشون به دیگران نشون می دن. طبیعتا خانمی که گفتگوهای زیادی با جنبه ی فانتزی یک یا چند مرد رو داره یا بالعکس، دیگه همسر خودش که واقعیت هست و فقط فانتزی نیست، دیگه براش جذابیت چندانی نداره! یا قبلا بودن با بچه ها یک تفریح برای خانم حساب می شد اما با ورود تلوزیون و فضای مجازی و ... سقف تفریحات خانم یا آقا با اون پر می شه و دیگه حوصله بازی یا سرو کله زدن با بچه رو نداره اگر هم بزنه از روی شکم سیری و بی حوصلگی هس بحث های زیادی در این باب هست که اینجا جاش نیست چند پایان نامه دکترا می خواد
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 0
    سوال مبهم و پاسخ ها اکثر مبتنی بر حسن ظن . مانند برخی دیگر از استفتائات امکان سوء استفاده دارد ، گر چه راه سوء استفاده بکلی شاید نتوان منسد کرد ، اما پاسخ های مشروط می تواند تا حدی ... خداوند عنایتش را به مراجع بزرگوار بیشتر فرماید .