سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
بوشهری

حوزه/ هرچه زیرساخت ها کامل تر باشد، در مواجهه با مشکلات بهتر می توانیم تصمیم بگیریم. در این صورت، کارها دیگر به صورت مقطعی، مرحله ای و بدون مبنا انجام نمی شود

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار سردار میرفیضی فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به وظایف مهم نیروی انتظامی اظهار داشت: « در نظام اسلامی، دو گونه مسئولیت و وظیفه داریم. اول آن وظایفی که به طور طبیعی برعهده ماست. یعنی شرایطی را در نظر بگیریم که گویی دشمنی نداریم و بدون اینکه جنگ تبلیغاتی دشمن علیه ما راه افتاده باشد و مرتب در مقام پاسخگویی و خنثی سازی اقدامات دشمن باشیم، اینها یک سلسله وظایفی است که باید به آنها عمل کنیم تا رضایت خدا و مردم را به دست بیاوریم.

وی افزود: اما حالت دیگری هم وجود دارد که وظایف ما را سنگین تر می کند. مخصوصا از این جهت که شرایط کشور ما، یک شرایط عادی نیست. انقلابی دراین کشور اتفاق افتاده که از روز اول دشمنان ما با توطئه های مختلف، نگذاشته اند در یک شرایط عادی و طبیعی، صرفا به ماموریت های خودمان بپردازیم. هرگاه خواستیم به شرح وظایف اولیه مان مراجعه کنیم؛ می بینیم انواع توطئه ها و برنامه ها علیه ما تدارک دیده اند که ما هم ناگزیر می شویم در برنامه های خود اولویت بندی داشته باشیم و بخشی از وظایف و مسئولیت های خود را صرف خنثی سازی توطئه های دشمنان کنیم.»

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین بیان داشت: بر اثر همین فشارها و توطئه ها، گاه موج هایی فراگیر و عملا از کنترل خارج می شود و طبعا چاره ای نیست جز اینکه اولویت ها را جابجا کنیم. اما مشکل اینجاست که در اثر جابجایی اولویت ها، ممکن است توجه ما به آن اولویت های اصلی و زیرساختی، کمتر شود. یعنی عملا شرایط و اقتضائات زمان به ما اجازه نمی دهد که آن کار مبنایی و زیربنایی را به خوبی انجام بدهیم و ناگزیر می شویم گاهی به صورت هیجانی و با سرعت و عجله و شتاب، اقداماتی را انجام بدهیم . البته چون توطئه های دشمنان به شکل های مختلف ادامه دارد، مدام برنامه ها و اولویت های ما نیز عوض می شوند و مرتبا کارهایی به ما ارجاع می شود که هم بیش از توان و ماموریت ما است و هم  متناسب با برنامه های زیربنایی و زیرساختی ما نیست.»


وی وظایف نیروی انتظامی را هم معطوف به شرایط خاص کشور دانست و تاکید کرد: «بر اساس آنچه که گفته شد، نیروی انتظامی هم دو گونه وظایف برعهده دارد. اول وظایفی که براساس شرح وظایف ذاتی، متوجه نیروی انتظامی است. براین اساس باید بدون توجه به فشارهای بیرونی و نقش دشمن، همه سعی و تلاش خود را صرف خدمت گزاری به مردم و کاستن از مشکلات مردم بکنیم.» امام جمعه قم افزودند: «آنچه که اهمیت کار نیروی انتظامی را دوچندان می کند، این است که در یک شرایط عادی مشغول انجام وظیفه نیست. بلکه  بخش زیادی از توجهات و مسئولیت های نیروی انتظامی، به طور مستقیم و غیرمستقیم، صرف مقابله با توطئه های دشمنان می شود.»
 آیت الله حسینی بوشهری با توصیه به فرماندهان نیروی انتظامی برای توجه بیشتر به زیرساخت ها، اظهار داشت: «هرچه زیرساخت ها کامل تر باشد، در مواجهه با مشکلات بهتر می توانیم تصمیم بگیریم. در این صورت، کارها دیگر به صورت مقطعی، مرحله ای و بدون مبنا انجام نمی شود بلکه با یک عقبه فکری وظایف و مسئولیت های خود را انجام می دهیم. بنابراین بهتر است که نیروی انتظامی، افراد متخصصی را برای این امر اختصاص بدهد که با اصلاح زیرساختها و شرح وظایف، به وظایف ذاتی و اولیه، بیشتر توجه کنند.»
استاد حوزه علمیه قم، آسیب شناسی جرم را از وظایف مهم نیروی انتظامی برشمرد و تاکید کرد: «نیروی انتظامی علاوه بر برخورد با جرم، باید با آسیب شناسی درست،  ریشه جرم را هم شناسایی کند. مثلا ممکن است در یک دوره زمانی، آمار سرقت اوج بگیرد یا یک موج ضدفرهنگی در سطح جامعه بوجود بیاید، دراین صورت باید ببینیم که آیا این قبیل مسائل، سازماندهی شده هستند یا نه؟» ایشان افزودند: «اگر براساس تحقیقات و آسیب شناسی مشخص شود که برخی مسائل در سطح شهر و جامعه، سازماندهی شده هستند، باید آنها را از سرچشمه خشک کنیم، در غیر این صورت آن جرم همیشه در حال زایش خواهد بود و به بازتولید خود می پردازد. بنابراین لازم است که مجموعه ای در نیروی انتظامی مسئول و متولی ریشه یابی این قبیل مسائل باشد.»


عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان ، آسیب شناسی و پاسخگویی را از جمله وظایف مهم مسئولان کشور در نهادها و ارگان های مختلف دانست و تاکید کرد: «با آسیب شناسی می توان تشخیص داد که ایراد و اشکال، متوجه کدام دستگاه است و اینکه آیا مسئولان و متولیان آن دستگاه به خوبی به وظایف خود عمل کرده اند یا نه؟ به عبارت دیگر اگر همه دستگاه ها، آسیب شناسی را جدی بگیرند، می توانند در قبال اقدامات خود پاسخگو هم باشند. اما اگر وظایف دستگاه ها و از همه مهمتر آسیب شناسی، معلوم و مشخص نباشد، به راحتی نمی توان فرد و دستگاه پاسخگو را مشخص کرد. پس پاسخگویی زمانی صورت می گیرد که شرح وظایف کاملا معلوم و ابلاغ شده باشد و هرجا دراین چارچوب کوتاهی صورت بگیرد، می تواند شخص خاطی را مواخذه کرد.»


امام جمعه قم، حل مسائل استان قم را در گروی همکاری و همیاری همه مسئولان دانست و اظهار داشت: « برای رفع آسیب ها و معضلات استان، باید تقسیم کار صورت بگیرد. یعنی هرکس وظیفه خود را بشناسد و به درستی انجام بدهد. به عبارت دیگر، ما باید کل استان را مثل اداره ای با پست ها و ماموریت های مشخص فرض کنیم ، آن وقت جمع کردن این کار بسیار آسان می شود.»


وی با قدردانی از زحمات نیروی انتظامی، تاکید کرد: «رفع بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی، تنها متوجه پلیس و نیروی انتظامی نیست. متاسفانه گاهی ذهنیت و تصور ما به گونه ای است که مظلومتر از پلیس پیدا نمی کنیم و همیشه بار همه مشکلات را بر دوش پلیس می گذاریم و حتی گاهی کم کاری دیگران را هم به گردن نیروی انتظامی می اندازیم که البته این مساله تا حدود زیادی بخاطر نبود شرح وظایف است. »

 آیت الله حسینی بوشهری، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و ایثارگران نیروی انتظامی افزود: « نیروی انتظامی هرکجا لازم بوده، حضور داشته و در راه اجرای وظایف خود، شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و کشور کرده است. امروز نیروی انتظامی چهره ای است که انسان در مواجهه با آن، احساس امنیت می کند و این احساس امنیت نشان دهنده این است که هم انتظارها به جاست، هم توانایی کارکنان و ماموران نیروی انتظامی در حدی است که این انتظار را ایجاد می کند و هم در مقام عمل اقداماتی را انجام داده که بیانگر و نشان دهنده این احساس امنیت است.»
گفتنی است: در ابتدای این دیدار سردار میرفیضی فرمانده نیروی انتظامی استان قم، گزارشی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی استان و نیز اقدامات و برنامه های نیروی انتظامی برای مقابله با آنها ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha