جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 954090
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
موسوی اصفهانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان همدان با اشاره به اینکه معارف اسلام به سه قسمت تقسیم شده است، گفت: مسلمان جامع و کامل کسی است که علاوه بر آگاهی نسبت به عقاید و اخلاق اسلامی، در بخش احکام نیز نسبت به همه احکام الهی، اعم از واجبات و محرمات و حتی مکروهات و مستحبات مراقبت کامل داشته باشد.

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به اینکه معارف اسلام به سه قسمت تقسیم شده است، اظهار داشت: اولین قسمت از معارف اسلام، مسائل عقاید اسلامی است که از آن به اصول دین نیز یاد می‌شود و شامل توحید، معاد، نوبت، عدل و امامت است.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم معارف اسلام، بحث اخلاق اسلامی است، گفت: اخلاق در اسلام مرکب از مبارزه با صفات رذیله و تقویت صفات حمیده است و به همین دلیل گفته شده است که یک مسلمان واقعی باید دائما درصدد برطرف کردن صفات بد همچون حسد و کبر و تقویت صفات حمیده همانند شجاعت، عفت و سخاوت باشد، صفاتی که خمیر مایه آن در انسان‌ها وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه استان همدان، سومین قسمت از معارف اسلامی را احکام اسلام برشمرد و یادآور شد: مسلمان جامع و کامل کسی است که علاوه بر آگاهی نسبت به عقاید و اخلاق اسلامی، در بخش احکام نیز نسبت به همه احکام الهی، اعم از واجبات و محرمات و حتی مکروهات و مستحبات مراقبت کامل داشته باشد.

وی افزود: فرد مومن در این سه بخش در مرحله اول باید خود را ساخته و سپس دیگران را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر که جز افعال واجب در اسلام است، به رعایت آن دعوت و ترویج کند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم تقویت عقاید و مراقبت از اخلاق، یادآور شد: انسان باید در حد امکان به دنبال دور کردن صفات رذیله از وجود خود باشد و مراقبت صد در صدی در رابطه با انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات را سرلوحه خود قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha