سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کریم خانمحمدی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: تقویت فرهنگ صبر و مقاومت در جامعه و ترویج تواصی به حق و صبر، از برکات روزه داری در ماه رمضان است.

حجت الاسلام و المسلمین کریم خان محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که فضای معنوی ماه مبارک رمضان به ترویج فرهنگ تواصی به حق و تواصی به صبر در جامعه کمک شایان توجهی می نماید، اظهار داشت: روزه از جمله فرائضی است که در اسلام، همه فرق و مذاهب به آن معتقد و ملتزم هستند چرا که جزو مصرحات قرآن است که در ماه مبارک رمضان باید روزه گرفت.

وی افزود: از سویی معمولاً عبادت هایی که مورد اجماع همه فرق و مذاهب اسلامی است و در قرآن به طور خاص بر انجام آن تأکید شده، دارای فواید و کارکردهای مهم و ارزشمندی است که باید در جای خود مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله روزه داری در ماه خوب خدا که یکی از کارکردها و برکات مهم آن ناظر به تقویت صبوری، سعه صدر و فرهنگ استقامت در امور است.

معنا و مفهوم صبر در آیه ۱۵۳ سوره بقره

وی گفت: این که خدای متعال در آیه ۱۵۳ سوره مبارکه بقره می فرماید:"یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ" در روایت داریم که منظور از صبر در این آیه، همین روزه ماه مبارک رمضان است. در این جا یکی از معانی صبر، مقاومت است و حال آن که گاهی عده ای در معنای صبر به اشتباه می گویند که مثلاً انسان در برابر ظلم ساکت مانده و فقط تحمل کند و حال آن که صبوری به معنای افزایش توان مقاومت است و از این منظر ماه رمضان و روزه داری در آن، باعث تقویت صبوری و مقاومت در انسان و مؤمنین می شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این ماه مبارک را باید قدر بدانیم چرا که مقاومت و صبوری انسان را در پرتوی روزه داری در این ماه افزایش می دهد و انسان های روزه دار در برابر تشنگی و گرسنگی وقتی تمرین صبر و مقاومت می کنند، طبعاً در دیگر عرصه ها نیز مقاومتشان ارتقا پیدا می کند.

تقویت روحیه مقاومت به برکت روزه داری در رمضان

وی بیان داشت: در واقع اگر به روایات صادره از ناحیه حضرات معصومین(ع) نیز نگاهی بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که ماه مبارک رمضان، مقاومت امت اسلامی را تشدید می کند که این نشان می دهد که علاوه بر بُعد فردی، روزه داری در ماه رمضان چقدر از بُعد اجتماعی نیز حائز اهمیت است.

حجت الاسلام و المسلمین خان محمدی همچنین با بیان این که کارکرد مهم دیگر ماه مبارک رمضان، تقویت همبستگی اجتماعی در بین مسلمین است، گفت: این که همه مسلمانان در هر جایی از این کره ی خاکی در یک ماه، روزه می گیرند این احساس را به آن ها می دهد که امت واحده هستند و تحت پرچمی به نام اسلام، امت بودنشان را تقویت می کنند و لذا یکی از زیبایی های ماه رمضان همین نشان دادن وحدت و همبستگی اجتماعی امت اسلامی است.

روزه داری در ماه رمضان؛ عامل تقویت هویت و اتحاد مسلمین

وی افزود: از سوی دیگر همین که مسلمین خود را انسان هایی می دانند که در یک ماه رمضان با هم روزه می گیرند، خودش از عوامل مهم تقویت هویت اسلامی است که این مسأله در کنار نماز خواندن و حج رفتن و قرآن خواندن جزو معیارهای اصلی هویت مسلمین به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: کارکرد مهم دیگر روزه داری در ماه رمضان، تقویت روحیه برادری و برابری میان مسلمین است، چه آن که همه در این ماه اعم از فقیر و غنی با زبان ها و نژادهای گوناگون روزه دار هستند و می کوشند که با امساک از خوردن و آشامیدن در طول روز، درد و فقر و محرومیت مستمندان و گرسنگان جامعه را بهتر و بیشتر درک کرده و به یاری آن ها بشتابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین گفت: خود همین حال و هوا و حس برابری و برادری به تقویت فرهنگ مبارزه با بی عدالتی و فساد و تبعیض در بین مسلمین کمک می کند و این نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.

کاهش محسوس آمار انحرافات و بزهکاری ها در ماه ضیافت الهی

وی بیان داشت: از سوی دیگر در ماه رمضان شاهد کاهش آمار ناهنجاری ها و بزهکاری ها و انحرافات فرهنگی و اجتماعی هستیم و این مساله هم بر اساس آمار جامعه شناختی و هم از منظر آموزه های دینی و روایات اهل بیت(ع) محرز است و به عنوان مثال طبق آمار نیروی انتظامی در این ماه مبارک، آمار جرایم و تخلفات به طرز محسوسی کاهش می یابد که این هم از دیگر برکات روزه داری در ماه رمضان است.

وی افزود: طبعاً در جامعه ای که آمار انحراف و خلاف کم شود، انسجام و وحدت امت بیشتر می شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: از دیگر کارکردهای روزه داری در ماه رمضان، ارتقای میزان صحت و سلامتی افراد است که در روایت داریم روزه بگیرید تا سالم باشید و مشخص است که انسان های روزه دار که سلامتی بیشتری دارند، اهل صبر و مقاومت هستند.

ارتقای نظم و انسجام اجتماعی به برکت روزه

وی ابراز داشت: از دیگر برکات و کارکردهای روزه داری در ماه رمضان، تقویت نظم اجتماعی است، چه آن که به هر حال ما در طول یک ماه، انتظام و نظم را تمرین می کنیم به این معنا که در ساعت مقرر از خوردن و آشامیدن امساک کرده و در ساعت مقرر افطار می کنیم و در وقت مقرر نماز و عبادات را به جای می آوریم که خود این مساله به تقویت نظم در زندگی فردی و اجتماعی کمک می کند و اساساً به تجربه هم ثابت شده که امت اسلامی در ماه مبارک رمضان نسبت به فرائض خود مقیدتر است و با نظم بهتری آن ها را انجام می دهد.

وی افزود: همه این کارکردهایی که بیان شد، به نحوی به مفهوم مقاومت و صبر برمی گردد، چرا که به هر حال در این ماه، صبوری افراد تقویت شده و انسان ها همین که به شکل جمعی روزه می گیرند، در بیانی وحدت آمیز مناسکی انجام می دهند که به تقویت صبوری و مقاومت آن ها در ابعاد فردی و اجتماعی می انجامد.

حجت الاسلام و المسلمین خان محمدی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: به هر صورت آن چه مهم است این روزه گرفتن در ماه رمضان به تقویت فرهنگ تواصی به صبر و حق و مقاومت کمک می کند و از سویی نیز منجر به رشد و تقویت فضایل و همچنین دوری انسان از رذائل می شود و لذا باید قدردان این نعمات معنوی در جامعه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha