پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام طباطبایی

حوزه/ حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: اگر یک‌لحظه از یاد خداوند غافل ماندیم، زندگی‌مان به‌سختی خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سیدعبدالطیف طباطبایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، در جلسه تفسیر "دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان" اظهار داشت: دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دنیایی از معارف اسلامی است و یقیناً خداوند متعال جواب انسان را خواهد داد.

وی با اشاره به این‌که در ماه مبارک رمضان منادی هر شب ندا می‌دهد که "هل من تائب فاتوب علیه من مستغفر فاغفر له" بیان کرد: آیا توبه‌کننده، نیازمند و بنده‌ای هست که خداوند پاسخگوی آن باشد؟

حجت‌الاسلام‌ طباطبایی، با اشاره به فراز اول دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان مبنی بر "اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ"، افزود: روزه انواعی دارد که نخست روزه عام است یعنی اینکه انسان تنها از مبطلات روزه دوری می‌کند.

وی ادامه داد: قسم دوم «روزه خاص» است که علاوه بر دوری از این موارد اعضا و جوارح نیز باید روزه باشند و از هرگونه گناه دوری کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند هنگامی‌که روزه هستی باید گوش، چشم و پوست شما نیز روزه باشند. «روزه الخص الخاص» نیز سومین نوع روزه است که علاوه بر دو مورد قبلی، قلب روزه‌دار هم روزه باشد که فکر گناه و معصیت را نکند.

وی با بیان اینکه نماز جلوه‌ای از بندگی انسان در پیشگاه خدا و مظهر عبودیت و بندگی است، عنوان کرد: نماز عبادتی بزرگ است که سبب شناخت معبود و آفریدگار و موجب ایجاد محبت خواهد شد و این مسئله انسان را به پرستش وا می‌دارد.

حجت‌الاسلام‌ طباطبایی، بابیان این‌که فلسفه آفرینش انسان عبودیت و بندگی است، ادامه داد: "وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ" این بندگی کردن سودی به خدا نمی‌رساند، بلکه مایه سعادت خود انسان خواهد شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات نیروی زمینی سپاه، عظمت خداوند متعال را یکی از ریشه‌های عبادت برشمرد و گفت: خداوند مبدأ همه عظمت‌ها و جلال‌ها است. انسان عاجز نیازمند و ناتوان بوده و این خداوند است که در اوج بی‌نیازی و غنای مطلق و سررشته‌دار انسان‌ها است.

وی به فراز دیگر دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان مبنی بر "وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ"، اشاره کرد و افزود: در این قسمت آمده که خدایا برکنارم دار از بیهوده‌گویی و گناهان؛ در این بخش باید مراقب زبان خود باشیم و به تعبیر امام علی(ع)، زبان دارای یک محفظه کوچک اما ریشه تمام گناهان است.

حجت‌الاسلام‌ طباطبایی با اشاره به فراز دیگری از دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان مبنی بر "وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ"، عنوان کرد: خوشا به حال کسی که همیشه به یاد خداوند باشد. بزرگان اگر به‌جایی رسیدن با یاد پروردگار بوده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات نیروی زمینی سپاه، خاطرنشان کرد: اگر یک‌لحظه از یاد خداوند غافل ماندیم، پروردگار زندگیمان را به‌سختی می‌اندازد؛ چراکه خداوند می‌فرمایند من را یاد کنید تا شمارا یاد کنم.

وی به فراز پایانی دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان مبنی بر «بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ» اشاره کرد و گفت: در این بخش آمده که ای راهنمای گمراهان به توفیق خودت راهنمایی کن...برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ‌ الرّاحِمین.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha