شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
احیای شب قدر در حرم حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام)

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: تقدیر یک ساله امور انسان در شب قدر، منافاتی با اختیار و آزادی عمل انسان ندارد.

سیده معصومه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که شب قدر، مهم ترین و در عین حال پر راز و رمزترین شب در طول سال است، اظهار داشت: در آیات نورانی قرآن کریم و همچنین روایات اهل بیت(ع)، ویژگی ها و اوصاف مهمی برای این شب عزیز و بی نظیر برشمرده شده، از جمله شب نزول قرآن کریم و شبی برتر از هزار ماه که قلب ماه مبارک رمضان توصیف شده است.

وی افزود: این که چه اسراری در این شب نهفته شده، نیاز به بحث گسترده دارد، اما اجمالاً این که بدانیم یکی از اسرار مهم، ناظر به نزول قرآن به عنوان کلام وحی در این شب است و دیگر هم این که مقدرات یک ساله همه بندگان در این شب نوشته و به امضای امام زمان (عج) می رسد.

وی گفت: البته باید توجه داشته باشیم که تقدیر امور در این شب، منافاتی با آزادی و اختیار عمل انسان ندارد، چرا که تقدیر الهی طبق شایستگی و ظرفیت ایمانی و پاکی نیت و اعمال افراد صورت می گیرد.

طباطبایی ادامه داد: حضور مردم در محافل شب قدر و اجتماعات مناجات و دعا در این شب بسیار توصیه شده، چه آن که به هر حال در شب قدر فرشتگان به زمین می آیند و حتی در روایت داریم که آن قدر تعداد این فرشتگان زیاد است که زمین برای آن ها تنگ می شود.

وی بیان داشت: نکته ای که درباره پنهان بودن شب قدر وجود دارد، نیاز به بحث و دقت دارد و این که چرا در میان این چند شب مشهور، مردد است. این که شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده، شکی وجود ندارد، اما از سوی خدای متعال، هر چیز مهمی، به شکل مبهم و نهفته مطرح شده ولی با توجه به آیات سوره مبارکه قدر، به این نتیجه می رسیم که شب قدر، خارج از ماه مبارک رمضان نیست.

مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران افزود: پنهان بودن شب قدر به خاطر آن است که خدای متعال، اجابت را در میان دعاها پنهان کرده تا مؤمنین زمینه بیشتری برای ارتباط با خدای متعال و دعا و عبادت داشته باشند، چه آن که از سویی دیگر زمان مرگ انسان را نیز نامشخص کرده تا در هر حالی بنده او، پذیرای مرگ باشند، همچنان که وقت ظهور امام زمان (عج) را نیز مبهم و مخفی کرده تا اهل معصیت آن را دستاویزی برای کارهای خود قرار ندهند.

وی گفت: در هر صورت آن چه مهم است این که مؤمنین باید همواره حال مراقبه را در وجود خود حفظ و بلکه تقویت کنند تا مفهوم قدر و نیل به عظمت این شب عزیز را تا حدودی درک کنند. امام علی(ع) در خصوص مخفی بودن شب قدر این گونه بیان می دارند تا مؤمنان شب های بیشتری را به حال عبادت و مناجات برای درک فضیلت آن بپردازند و از معاصی و زشتی ها دوری کرده و خود را در مسیر تقرب الی الله قرار دهند.

طباطبایی ابراز داشت: در واقع مخفی و پنهان بودن شب قدر باعث می شود که مؤمنین زمینه بهتری برای کسب روزی معنوی پیدا کنند و مهم ترین نکاتی که در شب قدر باید به آن توجه شود، درخواست آمرزش گناهان است.

وی افزود: در آموزه های اهل بیت(ع) نیز بر این نکته تأکید شده که در قلب ماه رمضان از خدا طلب آمرزش و مغفرت کنیم؛ کسی که حقیقتاً توبه کند خداوند رحمان و رحیم از گناهان او می گذرد، ضمن آن که استفاده حداکثری از این شب برای انس با قرآن، تأمل در امور سالانه و تفکر بر اعمال گذشته و تأمل برای برنامه ریزی در آینده، از بهترین و مستحب ترین کارها در شب قدر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha