جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر غلامرضا غفاری

حوزه/ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه جامعه دانشجویی و مجموعه دانشگاه‌های ما بهره‌مند و برخوردار از ظرفیت‌های متنوع و گوناگونی هستند، تصریح کرد: برگزاری جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان، فرصتی است که از مناظر و ابعاد مختلف نسبت به مسئله اعتکاف پرداخته شود و به نوعی مورد واکاوی بیشتری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان کشور که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد و به صورت برخط پخش می‌شد، ضمن تقدیر و تشکر از کسانی که در جشنواره مشارکت داشته‌اند، عنوان کرد: طبیعتا برگزاری اعتکاف، آن هم در این ایام مبارک رمضان برای عرصه و حوزه فرهنگی، ارزش و اهمیت بسیاری دارد.


وی گفت: همه می‌دانیم اعتکاف سنت دیرینه‌ایست و تاریخ بلندی دارد و حتی آنچنان که عنوان شده قبل از اسلام هم جایگاه ویژه و ممتازی داشته است؛ در دوره ظهور دین مقدس اسلام و در امتداد و ادامه این تاریخ و درخششی که این مکتب در جهان داشته است، ما شاهد رونق این واقعه و رخداد هستیم؛ هرچند که مانند بسیاری از پدیده‌های اجتماعی و تاریخی فراز و فرودهایی همراه خود داشته است.


 دکتر غفاری اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد بروز و ظهور این رخداد در کشور اسلامی ایران به صورت مشخص‌تر هستیم؛ خوشبختانه در مراکز دانشگاهی کشورمان به خصوص در دانشگاه‌های مراکز استان، دانشگاه‌هایی که قدمت و جمعیت بیشتری دارند، هر ساله شاهد مراسم عظیم و موثر اعتکاف بوده‌ایم که این خود جای شکر و سپاس دارد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه اعتکاف سنتی است که آیین و مناسک خاصی به همراه دارد، عنوان کرد: در مراسم اعتکاف، شاهد یک نوع احیا و یک نوع تازگی و رویش جدیدی هم در افراد، هم در اجتماع هستیم؛ چرا که فرصتی است که افراد به یک نوع بازکاوی و درون‌ نگری و محاسبه پذیری نسبت به نفس و خویشتن خود پیدا می‌کنند که از این جهت پیامدهای مثبت فراوانی را با خود دارد.


وی گفت: وقتی چنین رخدادی را در جمعیت جوان کشورمان، در بین فرهیختگان و دانشجویان عزیز و گرامی داریم، ارزش این فعالیت و سنت و اقدام یک ارزش مضاعفی خواهد بود و از طرفی باتوجه به اینکه جامعه دانشجویی ما و مجموعه دانشگاه‌های ما بهره‌مند و برخوردار از ظرفیت‌های متنوع و گوناگونی هستند، در رشته‌ها و مجموعه‌های مختلفی دوره تحصیلی حرفه‌ای خود را می‌گذرانند، طبعا این ظرفیت را دارد که از مناظر و ابعاد مختلف نسبت به آن ورود شود و به نوعی مورد واکاوی بیشتری قرار گیرد.


دکتر غفاری افزود: جشنواره اعتکاف این فرصت را فراهم می‌کند که مجموعه‌های مختلف دانشجویی و دانشگاهی، سوای آن نگاه عمومی که به این سنت وجود دارد، هر کدام از ناحیه تخصص و دانش و مهارتی که دارند، از این پنجره دانش حرفه‌ای و تخصصی خود نسبت به این سنت ورود پیدا کنند و جلوه‌ها، آثار و پیامدهای این حرکت عظیم را که دارای ابعاد معنوی گسترده ایست، مورد بررسی قرار داده و با اثرگذاری بیشتری آن را در اختیار عموم جامعه قرار دهند.


وی گفت: چنین جشنواره‌هایی این فرصت را ایجاد می‌کند که با تعالی فکری بیشتر و با یک تامل بیشتر نسبت به آن سنت، بازاندیشی‌های لازم هم انجام شود. بنابراین باتوجه به این پیامدهای مثبت و دستاوردهای خوبی که هم این سنت دارد و هم اقداماتی که نسبت به این سنت صورت‌بندی می‌شود که یکی از آن‌ها جشنواره می‌باشد که با همت مجموعه‌های مختلف، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه قم که میزبان این جشنواره است، معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت درمان و آموزش پزشکی و دیگر مجموعه‌ها می‌تواند وسعت و تاثیر بیشتری به این  سنت ببخشد. جا دارد که از تلاش و اهتمام همه عزیزان و بزرگوارانی که در برگزاری این جشنواره گام برداشتند، تشکر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha