جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام رضا (ع) کا روضہ، صادق آل محمد کے یوم شہادت پر سیاہ پوش

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: امروز آنچه برای شیعیان اهمیت دارد بحث سبک زندگی است تا از ابعاد زندگی کریمانه حضرت رضا(ع) الگوگیری شود.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرگزاری حوزه همزمان با میلاد ثامن الحجج(ع) گفت: این امام همام در ۱۱ ماه ذی القعده به دنیا آمدند و با تولدشان شور خاصی به مسلمان و شیعیان جهان آوردند مادر ایشان اینگونه بیان می کرد که سنگینی حمل را احساس نمی کردند و هنگام خواب صدای تسبیح فرزندش را می شنیده است و هنگام تولد هم این فرزند سجده کردند.
وی ادامه داد: وجود حضرت معصومه (س )و امام رضا(ع) در این کشور و ادامه زندگی و شهادتشان توفیقی از سوی خداوند برای تمام شیعیان بوده است از این رو با مطالعه سبک و سیره امام رضا(ع) سرمشق بسیار بزرگی برای تمام مردان و زنان عالم است.
استاد جامعه الزهرا(س) اضافه کرد: آیه ای در قرآن در سوره احزاب ۲۱ آمده است که در آن به الگوگیری از پیامبر و اهل بیت ایشان تاکید شده است: همانا برای شما در (سیره‏ی) رسول خدا الگو و سرمشقی نیکوست، (البتّه) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد می‏ کنند.
وی با اشاره به عبادت امام رضا(ع) بیان داشت: در مرحله اول شناخت نسبت به خداوند و در مرحله بعد عبادت است که این امام همام در این زمینه ارتباط قوی با خداوند داشتند نقل شده است که امام رضا همه سال بسیار روزه می گرفتند و سه روز در هر ماه را اصلا ترک نمی کردند. همچنین عبادت شبانه ایشان و خواندن هزار رکعت نماز و ختم قرآن بود.
حیدری مجد بیان داشت: حضرت سجده های طولانی، عبادت های کامل و جامع، ارتباط دایم با خدا، ذکر و تسبیح بوده است که این بخش بسیار مهم بوده است و در سیره همه امامان معصوم بوده است.
وی ادامه داد: اگر اوقات شبانه روز خود را به عبادت با خداوند قرار دهیم و این باعث می شود تا ساعات عبادات ما با تامل و تدبر باشد و ابعاد دیگر زندگی نیز در این مسیر قرار می گیرد از این رو اگر نگرانی، اضطراب و استرس در زندگی و جامعه داریم می توانیم بخشی از آن را با عبادت با خداوند و ارتباط با ایشان کم کنیم.
استاد جامعه الزهرا(س) یکی دیگر از ویژگی های این امام را کار و تلاش بی وقفه اعلام کرد و گفت: هر مردی بهترین برنامه زندگی اش این است که سرمایه زندگی اش را با دست رنج خودش تهیه کند امروز مشکلاتی که به وجود آمده است را می توانیم با تطبیق هزینه ها و درآمدها حل کنیم.
وی گفت: اعتدال در مصرف، ساده زیستی، آراستگی، ارتباط با دیگران، معاشرت کریمانه و سایر موارد از مهمترین ویژگی های این امام معصوم است.
این استاد حوزه، به ساده زیستی و آراستگی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در عین حال که بهداشت را رعایت می کردند بسیار آراسته بودند و همه را به عطر زدن دعوت می کردند از این رو مومن باید همه ابعاد زندگی اش از این امام الگوگیری کند.
وی تاکید کرد: توجه به تفریح سالم از دیگر ویژگی های این امام همام بود امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) فرمودند: بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:زمانی برای مناجات با خدا ؛ زمانی برای تأمین معاش ؛ زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند؛ و ساعتی برای کسب لذّت‌های حلال و با بخش چهارم توانایی و نیروی انجام وظایف سه بخش دیگر را تامین کنید.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha