جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ نشستی با موضوع «مقاومت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب»، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، نشست تخصصی مبنا با موضوع مقاومت اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، یکشنب ۲۴ مرداد به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، در مشهد برگزار شد.

در این ارتباط مجازی از لبنان حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی؛ رئیس واحد متون درسی و فرهنگی در جمعیه المعارف الاسلامیه حزب الله به عنوان سخنران این نشست به بیان مطالب خود پرداخت.

بنیانگذار مقاومت اسلامی اصلا امام خمینی(ره) بوده اند و مقام معظم رهبری می فرمایند: مسئله مقاومت یکی از خصوصیت های امام راحل است و آنچه امام در یک اندیشه برای زمان خود و تاریخ معرفی کردند خصوصیت عدم تسلیم در برابر مشکلات است  که این تعریف با مقاومت اسلامی لبنان کاملا انطباق دارد.

در تعریف مقاومت در سطح وسیع می توان از مقاومت اسلامی لبنان به عنوان مصداقی بارز یاد کرد و این مسئله اول است و مسئله دوم اصل امکان مقاومت است. پس از ورود اسرائیل به لبنان ضعفی بود به عنوان امکانات ضعیف که باعث می‌شد مردم فکر کنند نمی توانند مقاومت کنند و در برابر دشمن بایستند و این تصور برخی از لبنانی ها بود که ما نمی توانیم مقاومتی علیه اسرائیلی ها انجام دهیم.

اتحاد درونی، نکته مثبت مقاومت اسلامی لبنان

مقام معظم رهبری می فرمایند: مقاومت اسلامی لبنان توانستند فقط در طی ۱۸ سال اسرائیل را بیرون کنند و تاریخ مقاومت ۱۸ ساله، زمان زیادی نیست. عدم تسلیم در برابر مشکلات سبب شد تا پیروز شوند و اسرائیل را بیرون کنند. ایشان می فرمایند: این بخش کوچکی از مقاومت کشورهای اسلامی و اصل مقاومت اسلامی بود.

رهبری می فرمایند: اصل مقاومت چند نکته دارد اول اتحاد نیروی درونی است یعنی اینکه بر نیروی خودشان تکیه کنند و از نکات مثبت مقاومت اسلامی لبنان همان اتحاد درونی بود مسئله دوم نیروی انسانی متکی به ایمان و اراده بود که موجب بیرون کردن اسرائیل از لبنان شد . مسئله مهم دیگر از منظر رهبری نظریه مقاومت به عنوان یک نظریه اصیل است هم در مقام نظر و هم در مقام عمل.  یکی از چیزهایی که ابتدا مردم لبنان نمی دانستند این بود که اسرائیلی ها خیلی از مرگ می ترسند و تغییر تفکر موجب غلبه لبنانی ها بر اسرائیل شد.

اگر تاریخ مقاومت اسلامی لبنان را بررسی کنیم در ۵، ۶ سال اول اصلا امکان غلبه بر اسرائیل با توجه به تفکر مردم لبنان نبود و این تغییر تفکر موجب غلبه بر اسرائیل شد.

مقبولیت مسئله مهم دیگری است که قبلا در لبنان نبوده است. وقتی حزب ا... مسئله مقاومت را مطرح کرد خیلی ها باور نداشتند اما پس از چندین پیروزی این مقبولیت ایجاد شد که این مسئله خیلی مهم بود و مقام معظم رهبری فرمودند پس از شهادت پسر شیخ نصرا...  مقاومت، مقبولیت زیادی در میان مردم پیدا کرد و همه مردم حتی غیر مسلمانان برای عزاداری و دیدار با شیخ نصرا... آمدند.

حکمت، تدبیر، برنامه ریزی و حفظ هوشیاری لازمه مقاومت

در اندیشه رهبری برای مقاومت دو امر لازم است. اول ایمان و اخلاص که بر آن تاکید شده است یعنی خودسازی معنوی افراد. وقتی می بینید افراد ۲۰  ساله وارد مقاومت شده اند نشان از اخلاص آن ها است و مسئله دیگر هوشیاری است. حکمت، تدبیر، برنامه ریزی و حفظ هوشیاری که مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است. آماده کردن این چیزها نیاز به سعی و تلاش زیادی دارد که خوشبختانه در مقاومت اسلامی این سعی و تلاش بود.

تجربه جنوب لبنان معرفی الگویی از عنصر مقاومت به دنیای اسلام است

نکته بعدی اثر پیروزی مقاومت در لبنان بود.  یکی از آثار این پیروزی ترویج روحیه جهادی است که مورد تاکید رهبری نیز هست ایشان از شهید مغنیه چندین بار یاد کردند. مقام معظم رهبری می فرمایند: پیروزی مقاومت لبنان موجب قیام مردم فلسطین بوده و اگر این نبود شاید آن قیام هم نبود . مسئله دوم افتخار است که از اثرات پیروزی های مقاومت لبنان است. ایشان می فرمایند: مردم لبنان و بیشتر سیاستمداران لبنانی به حزب ا... افتخار می‌کنند و منظور ایشان فقط شیعیان نیستند و رابطه آن‌ها با حزب ا... خیلی برایشان اهمیت دارد چون باعث افتخار هستند و مسئله سوم الگو است. ایشان می فرمایند: من تجربه جنوب لبنان را به عنوان یک الگو می توانم بیان کنم. مومنین و جوانان لبنان توانستند عنصر مقاومت به دنیای اسلام را به درستی معرفی کنند.

مسئله هفتم همین پیروزی مکرر مقاومت اسلامی است. ما چند پیروزی در سال های مختلف بر علیه صهیونیست ها داشتیم که موجب ثبات مقاومت اسلامی به عنوان الگو بود نه اینکه ما مشکلات نداشتیم، نه سختی ها بود اما بالاخره این سختی ها مانع پیروزی ما نبود.

ختم کلام در مورد مقاومت فرهنگی است. مقام معظم رهبری می فرمایند: وقتی گفته می شود مقاومت فورا ذهن به سمت مقاومت نظامی می رود اما مهم تر از آن مقاومت فرهنگی است ما در لبنان مقاومت فرهنگی اعمال کردیم و به عنوان جنگ نرم مورد توجه بوده است و بستر دوره های آموزشی را در این خصوص برای همه افراد لبنان فراهم کرده ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha