شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سازمان صدا و سیما

حوزه/ عضو انجمن سواد رسانه ای ایران، تصریح کرد: رسانه ملی نباید به بهانه جلب مخاطب، محتوا را فدای فرم کند.

فاطمه کریمی دردشتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر پیمان جبلی در مسئولیت ریاست رسانه ملی، ابراز داشت: قبل از هر چیز دیگری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انتظار ‌می‌رود که به عنوان رسانه‌ی ملی بین محتوا و فرم تعادل لازم را برقرار کند و این گونه نباشد که محتوا را به بهانه‌ی جلب اعتماد مخاطب و با هدف رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای و نیز VOD ها فدای فرم کند.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران، افزود: به فرموده امام خامنه‌ای، رسانه‌ی ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی است و بی شک این توصیف رهبر معظم انقلاب از صداوسیما، ناظر به محتوایی است که لازم است به تناسب نیاز مخاطبان عرضه شود.

وی همچنین گفت: مقام معظم رهبری همچنین در بخش دیگری از متن حکم انتصاب رئیس جدید سازمان صدا و سیما، رسانه ملی را آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ی تحریف و تفتین معرفی فرمودند که این بخش، ناظر به عملکرد رسانه‌های معاند است که با تحریف اخبار و واقعیات، دستگاه محاسباتی ملت ایران را نشانه رفته اند.

این کارشناس و فعال رسانه ای ادامه داد: از این حیث، صدا و سیما با شفاف‌سازی نسبت به اخبار و وقایع می‌تواند جایگاه خود را به عنوان معتبرترین مرجع خبررسانی بازیابد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین صدا و سیما را آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر توصیف کردند که در واقع تأکید بر لزوم بهره‌مندی از فرم و قالب‌های هنری در جهت تحقق اهداف مهمی چون بحث ارتقای آگاهی‌های عمومی و مقابله با برنامه‌های ماهواره‌ای است.

کریمی دردشتی همچنین، بیان داشت: آخرین نکته‌ از توصیف امام خامنه‌ای از رسانه ملی این است که به گفته ایشان، رسانه ملی قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است و مسلم است که این امید و نشاط زمانی در جامعه پراکنده خواهد شد که بین نیاز مخاطب و تلاش مسئولان تناسب و همخوانی وجود داشته باشد.

وی در خاتمه گفت: بر این اساس، صدا و سیما با آسیب‌شناسی، ذائقه‌سنجی و نیازسنجی از مخاطبین و جامعه که به منزله‌ی ارزش‌گذاری به مخاطب است می‌تواند نقش حلقه‌ی وصل بین مردم و مسئولان را ایفا نماید، چه آن که در این صورت، صدا و سیما، محل رجوع شده و با بروز و ظهور ایده‌هایی نو و خلاقانه با ارتباط تعاملی و دوسویه با مخاطبین تحولاتی را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha