چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام رضا

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: رویکرد تربیتی امام رضا(ع) مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر بود که محور مباحث دینی ما نیز بر این دو فریضه الهی است.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: یکی از وظایف ما امر به معروف و نهی از منکر است که می توانیم از سیره امام رضا(ع) در این زمینه الگوبرداری کنیم.

وی افزود: در تاریخ نقل شده است که روزی این امام همام مناظره با بزرگان ادیان داشتند که هنگام نماز حضرت کلام خود را قطع کردند که شخصی به نام عمران گفتند که مناظره را قطع نکنید که شاید باعث شود که ما مسلمان شویم امام حضرت با تاکید بر انجام نماز اول وقت اقدام به خواندن نماز کردند که این امر نشانگر، امر به معروف و نهی از منکر عملی است.
این استاد، با تاکید بر الگو گیری از سیره معصومان گفت: انسان موجود اجتماعی است از این رو در زندگی خود ناگزیر است که از ارتباط با تعامل با دیگر برخوردار باشد و این زندگی در گرو رفتارهای اجتماعی است.
وی ادامه داد: جوامع مختلف اهدافی را برای زندگی فردی و اجتماعی در نظر می گیرند از این رو سبک های زندگی مختلفی در جهان شکل گرفته است که برخی از این سبک های زندگی مغایر با مبانی و مولفه های دینی است اما ما الگوهای زیادی را در دینمان داریم که مهمترین آنها سیره انسان ساز حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومان است که سعادت دنیوی و اخروی را به دنبال دارد.
درویشی تاکید کرد: ائمه معصومان بنابر موقعیت اجتماعی سبک های زندگی مختلفی را بر پایه آیات و روایات در نظر می گرفتند  که دین اسلام ارائه دهنده آموزه های بسیاری از جمله سیاسی و فرهنگی است.
وی با اشاره اخلاق و مهرورزی امام رضا(ع) گفت: این حرکت رمز همه رفتارهای اجتماعی است دین اسلام نیز این رفتار را سرلوحه قرار داده است و برترین رهبران ما نیز بیشترین مهرورزی را داشتند.
استاد جامعه الزهرا(س)گفت: امام رضا(ع) از اخلاق نکو مانند جدش بهره مند بودند ایشان هیچ گاه کسی را با دیده تحقیر نگاه نمی کردند و محبت خود را به اطرافیان می بخشیدند و به کسی احساس آزردگی دست نمی داد که در زیارت امام رضا (ع) نیز به این موضوع تاکید شده است.
وی اضافه کرد: رفتار حضرت با کسانی که حتی مخالفان دین هم بودند به گونه ای نبود که کسی را زیر سوال ببرند با اینکه ایشان به دانش انبوه و عالم آل محمد(ص) معروف بودند هنگامی که در جایگاه مناظره با اندیشمندان هم قرار می گرفتند سوالات و شبهات را می شنیدند و صبورانه جواب می دادند.
درویشی به گشاده رویی حضرت رضا(ع) اشاره کرد و گفت: زمانی که غرب سیر انحطاطی را در فلسفه طی می کرد اندیشه اسلامی با رهبری امام رضا(ع) ضمن ترویج دیدگاه اصیل اسلامی با رویی گشاده اشکال را پاسخ می داد و در رویارویی عالمانه و پاسخ مناسب زبانزد عام و خاص بودند.
وی گفت: رویکرد اسلام از سوی امام رضا(ع) دنبال می شد و نتایج بسیاری داشت که به تبادل اندیشه و آزادی فکری و بیان کمک شایانی می کرد.
استاد جامعة الزهرا(س)با تاکید بر اینکه مناظره امام رضا(ع) برپایه عقلی و منطقی همراه بود گفت: ایشان در مناظره بهترین شیوه مصاحبه های علمی را بر اساس مخاطب شناسی قرار می داد.
وی خاطر نشان کرد: در تاریخ نقل شده است که در آغاز مناظره، جاثَلیق عالمه مسیحی به مأمون ـ‌که از او می‌خواهد مناظره را آغاز کندـ می‌گوید با توجه به اینکه من کتاب دینی و پیامبر شما را قبول ندارم، چگونه با او مناظره کنم؟ امام رضا(ع) پاسخ می‌دهد که در بحث با او، به اِنجیل، کتاب دینی مسیحیان استناد خواهد کرد و جاثلیق می‌پذیرد که در این صورت، آن را رد نکند.بدین ترتیب این امام همام در این گفت‌وگو، در موارد بسیاری، از انجیل برای درستی سخنانش شاهد می‌آورد.
درویشی بیان داشت: مخاطب شناسی یکی از مهمترین مباحث است که باید به میزان خرد و عقل و فهم مخاطب دقت کنیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha