پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلبه کارآفرین

حوزه/ در ابتدا هدف ما تولید چادر با قیمت مناسب و دوخت رایگان، در حد طلاب مدرسه ملایر بود، ولی به لطف خدا و عنایت اهل بیت(ع) توانستیم کارمان را گسترش دهیم و قادر به تولید و ارسال چادر و ملزومات حجاب با قیمت مناسب به سراسر کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم نادی، دانش آموخته مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ملایر، ضمن اشاره به تاسیس کارگاه تولید ملزومات حجاب و توسعه این کسب و کار با حمایت کانون دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران، گفت: بخشی از سود حاصل از این فعالیت اقتصادی، صرف ارتقاء سطح علمی دانش آموختگان و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر می شود.

خانم زهرا نادی، طلبه دانش آموخته سطح دو از مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ملایر است که هم اکنون به عنوان دبیر کانون دانش آموختگان این مدرسه علمیه فعالیت دارد. وی حدود دوسال است که با کمک مدیر و جمعی از دانش آموختگان این مدرسه علمیه، کارگاه تولید انواع لباس با الگو و پوشش اسلامی را راه اندازی کرده اند که علاوه بر فعالیت در شهر خود، از سراسر کشور نیز سفارش گرفته و ارسال می کنند.

فعالیت وی به عنوان یک بانوی کارآفرین موفق، بهانه ای بود تا با این بانوی طلبه بیشتر آشنا شویم.

خانم نادی، ۱۷سال پیش از حوزه علمیه خواهران، فارغ التحصیل شده و به گفته خویش، در هیچ نوع فعالیت فرهنگی و اجتماعی حضور نداشت؛ در حالی که در زمان تحصیل بسیارفعال و باانگیزه بود!

تاسیس کانون دانش آموختگان، آغازی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی

خانم نادی، تاسیس کانون دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران را نقطه عطفی توصیف می کند و می گوید: با تاسیس کانون دانش آموختگان در سطح کشور، بنده به عنوان دبیر کانون دانش آموختگان مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ملایر انتخاب شدم. تشکیل این کانون باعث هویت بخشی دوباره و ایجاد انگیزه برای از سرگیری فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بنده و بسیاری از دانش آموختگانی شد که سال ها از محیط حوزه فاصله گرفته بودند.

وی تصریح می کند: در آغاز فعالیت که به دوسال قبل باز می گردد، به دلیل فاصله ای ۱۷ساله ای که با محیط حوزه و طلبه های دانش آموخته داشتم و همچنین نداشتن مکان مناسبی برای فعالیت، کار با سختی بسیاری پیش می‌رفت و ارتباط گیری با دانش آموختگان بسیار مشکل بود. ابتدای کار ما مقارن شد با شروع بیماری کرونا و تعطیل شدن منبر و مسجد و مدارس و سخت شدن وضعیت معیشتی مردم که طلاب هم با آن مواجه شدند، همچنین بیکاری و خانه نشین بودن بسیاری از طلاب و کمرنگ شدن انگیزه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در اجتماع نیز از دیگر مشکلات پیش رو بود.

مجالی برای راه اندازی کسب و کاری برای بانوان طلبه

خانم نادی در ادامه تصریح می کند: با به وجودآمدن چنین شرایطی به این فکر افتادم که شرایط عرضه محصولات و هنرهای دستی و کالاهایی که توسط خود طلاب تولید می‌شود، فراهم کرده و شرایط سخت اقتصادی را برای آنان تسهیل کنم تا با برطرف کردن این مشکل، زمینه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی نیز فراهم شود. لذا این کار را از طریق حسینیه و مساجد شروع کردیم.

بعد از گذشت حدود شش ماه، مدیر مدرسه، اتاقی را به عنوان دفتر کار کانون، در اختیار ما قرار دادند. در این اتاق علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی مربوط به دانش آموختگان، تبدیل به بازارچه ای کوچک جهت عرضه محصولات و کالاهای طلاب گردید. در ابتدا استقبال چندانی از این کار نشد و حتی از طرف برخی از طلاب مورد ملامت قرار گرفتیم، ولی با توکل به خدا ادامه داده و یک گروه مجازی برای معرفی این محصولات به سایر طلاب تشکیل دادیم.

بعد از گذشت چند ماه، این کار رونق گرفت و از طرف حوزه علمیه، ساختمانی مستقل به متراژ حدودا ۳۰۰متر در اختیار کانون قراردادند که در این مکان علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی دانش آموختگان، نمایشگاه و آموزشگاه صنایع دستی و عرضه محصولات کشاورزی طلاب نیز برگزار می شد.

وی می افزاید: سود حاصل از این فعالیت‌های اقتصادی، صرف ارتقاء سطح علمی دانش آموختگان و فعالیت های به روز فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر می شود.

خانم نادی، با اشاره به نیاز جامعه در عرصه محصولات و ملزومات حجاب خاطرنشان می کند: بعد از گذشت چند ماه با توجه به نیاز جامعه و نیز قیمت بالای چادر و ملزومات حجاب و نبود لباس های مناسب و پوشیده با قیمت مناسب، با درخواست و حمایت مستقیم مدیرکل دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران، جناب آقای برگستان و حمایت همکارانشان و همچنین مدیر مدرسه وکمک یکی از دوستان طلبه خیاط و طراح پوشاک، توانستیم با کمترین سرمایه، سرمایه ای درحد ۲عدد چرخ خیاطی، به تولید انواع و اقسام مدل های چادر مشکی بپردازیم.

در ابتدا هدف ما تولید چادر با قیمت مناسب و دوخت رایگان، در حد طلاب مدرسه ملایر بود، ولی به لطف خدا و عنایت اهل بیت(ع) توانستیم کارمان را گسترش داده و تعداد چرخ های خیاطی را به ده عدد رسانده و ده نفر نیروی کار به شکل مستقیم و غیرمستقیم جذب کنیم، علاوه بر تامین چادرهای طلاب مدرسه خودمان، تمام شهر را نیز پوشش دهیم. استقبال بسیار خوبی از سوی همشهریان صورت گرفت و در حال حاضر اعلام می‌کنیم که قادر به تولید و ارسال چادر و ملزومات حجاب با قیمت مناسب به سراسر کشور هستیم.

دانش آموخته مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ملایر عنوان می کند: خوشبختانه فاز دوم تولید پوشاک در بخش تولید مانتوهای پوشیده و با قیمت مناسب، با حضور امام جمعه شهر ملایر و مدیر مدرسه افتتاح شد و هم اکنون حدود 20نفر از دانش آموختگان، مشغول فعالیت در این کارگاه هستند.

کانون دانش آموختگان نقطه امید و هویت بخش دانش آموختگان

خانم نادی، کانون دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران را نقطه پرش و امیدی می داند که برای دانش آموختگانی که مدت ها از حوزه های علمیه دور شده بودند، آنها را یافته و به ایشان هویت و اعتماد به نفس دوباره داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha