پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با برشمردن طرح‌های حوزه برای تحول تاکید کرد: تحول در حوزه با شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری و افراط و تفریط در تعامل بین سنت و نوگرایی ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز هشتم آذرماه در مراسم رونمایی از آثار جدید دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه، که در قم برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با تقدیر و سپاس از مراجع بزرگوار و رهبر معظم انقلاب ـ مدّ ظله العالی ـ شورای عالی و نهادهای حوزوی، از اساتید حوزه‌های علمیه و شورای فقهی دفتر فقه معاصر به عنوان تجربه‌ای نو و مدیر پر تلاش آن مجموعه و عزیزان حوزوی و دانشگاهی که به دفتر فقه معاصر کمک علمی می‌رسانند نیز تقدیر و تشکر به‌عمل آوردند.

ایشان در ادامه فرمودند در ساحت علمی باید در منهج اصیل علمی حوزه‌های علمیه حرکت نماییم. متاسفانه در نوسازی علمی دچار افراط و تفریط هستیم. هم شاهد فراموشی دستاوردهای هزار ساله حوزه‌های علمیه از سوی برخی هستیم و هم در نقطه مقابل شاهد تحول هراسی می‌باشیم. منهج حوزه با تبعیت از مراجع عظام و رهبری معظم، منهجی متعادل است که در تحول خود هرگز تراث عظیم اجتهادی و عقلی خود را کوچک نمی شمارد، در کنار اینکه گوش شنوایی در شنیدن آرا و نظریات دارد.

آیت الله اعرافی اضافه نمودند: ما در بیش از ۱۰۰ محور قدم هایی برداشته ایم که برخی از آنها را تقدیم می‌نمایم:

اصلاح برخی از نظام های آموزشی، تولید متون جدید و متون بدیل آموزشی در سطوح مختلف دراسی؛ که در سطوح عالی تدوین کتب مکمل کفایه و مکاسب به دفتر فقه معاصر سپرده شده است. و در مقدمات کتب بدیلی طراحی شده است مثل اینکه طلبه در تحصیل بین معالم، المجز یا حلقه اولی مختار می‌باشد.

ترسیم و ابلاغ حوزه‌های دانشی حوزه‌های علمیه در قالب درختواره، تشکیل دبیرخانه حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام و اقدام عملی در حمایت از ده‌ها طرح پژوهشی که به این دبیرخانه ارجاع شده است، راه اندازی دروس تخصصی غیر از فقه و اصول

طراحی سطحی بالاتر از سطح چهار حوزه، طرح هدایت علمی ـ تربیتی، راه اندازی سامانه تقریرات دروس خارج، گسترش درس های سطوح عالی، خارج و پژوهش ها و انجمن ها در شهرستان ها که هم‌اکنون ۵۰ درس خارج در شهرستان‌ها راه‌اندازی شده است، آموزش های هدفمند برای خروجی های هدفمند مثل آموزش و پرورش، حمایت از ممتازین و استعدادهای برتر که با کمک مرکز خدمات و برخی خیرین فعلاً به صورت محدود آغاز شده است، فناورهای پیشرفته و هوش مصنوعی که آثار آن تا دو سال آینده پدیدار خواهد شد، تشکیل گروه های علمی، دستورالعمل های جدید برای ارتقای مبلغان و دستگاه‌های وابسته، گفتمان علمی انقلاب اسلامی که محصولات حوزه در چهل ساله اخیر را در قلمروهای جدید جمع‌آوری و طبقه‌بندی کرد.

مدیر محترم حوزه‌های علمیه با تقاضا از همه اساتید حوزوی در همراهی و حرکت عمیق علمی و مبتنی بر مناهج صحیح و معطوف به نیازهای امروز، درباره دفتر فقه معاصر چند نکته را یادآور شدند:

· دفتر فقه معاصر و شورای علمی عظیم الشان آن، سابقه ورود بزرگان حوزه‌های علمیه در موضوعات جدید را متواضعانه می‌پذیرند. این تطورات فقهی ما در پرتو اندیشه‌ورزی بزرگان ما طی قرون متمادی بوده است، که همه را عزیز می‌داریم و داعیه‌ای بر شروع و آغاز نداریم و برگی بر برگ آن درختان خواهیم افزود.

· دفتر فقه معاصر ادعای حصری ندارد و دروس دیگری در موضوعات معاصر به جز دروس خارج مورد حمایت این دفتر نیز وجود دارد که همه آنها مورد احترام حوزه می‌باشد.

· دفتر فقه معاصر تاکید دارد بر حوزه آزاد با حفظ سنت های اصیل آن. هر چند مراکز متعدد رفیع الشانی در حوزه وجود دارد، اما قلب حوزه و منبع مولد حوزه آزاد و درس های مبتنی بر سنت های اصیل ما است. و دفتر فقه معاصر به دنبال هیچ ساختاردهی جدیدی به دروس حوزوی نیست و فقط متواضعانه از آن منبع آزاد می‌خواهد تا ورودهای جدید داشته باشد و به هیچ وجه آن سنت ها را متزلزل ننماید

· با اقدام دفتر فقه معاصر تعامل حوزه و دانشگاه در شکلی نوین و علمی تر در حال تجلی است

· تجربه ای موفق و مبارک برای حوزه در دفتر فقه معاصر شکل گرفت. تجربه ای در مباحثه علمی اساتید و رسیدن به یک خروجی مشترک داریم که می‌تواند در سایر موضوعات مثل فلسفه های مضاف و کلام و قلمرو علوم انسانی نیز مورد استفاده قرار گیرد و دفتر فقه معاصر می‌تواند الگو بشود.

در پایان مراسم نیز از ۹ جلد کتاب اجتهادی با حضور آیت الله شب زنده دار و آیت الله اعرافی رونمایی شد که عبارتند از:

فقه پزشکی: آیت الله محمد قائنی؛ فقه پول: آیت الله محمد تقی شهیدی؛ فقه بورس: آیت الله علی عندلیبی؛ فقه رمزارزها: آیت الله سید محمد رضا مدرسی؛ فقه حقوق و اعتبارات مالی: آیت الله سید محمد رضا مدرسی؛ فقه عقود مستحدثه (۳ جلد): آیت الله حسین شوپایی؛ شخص حقوقی: شورای علمی دفتر فقه معاصر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    این مطلب را برای شخص آیت الله مینویسم اگر به واسطه خدمت ایشان برسانید سپاسگزار خواهم شد . در جمهوری اسلامی داخل شدن به ارکان نظام دو راه دارد 1- از طریق بیسج و بعد سپاه ... 2- حوزه علمیه ، ورود به نهادهای دولتی و... اما مشکل اساسی محدودیت طرفیت دولت است و از آنجا که این ظرفیتها مدتهاست پر شده تعداد زیاد طلاب بیکار ایجاد شده که امکان تامین هزینه های آنها ناممکن بوده و تبلیغات عمومی هم در آمدی ندارد درواقع یک خطر بسیار جدی برای نظام هستند و بدتر از همه افتادن به دام سکولاریسم آنان است