دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رحیم کارگر

حوزه/مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: جهاد تبیین تلاش مؤثر برای مقابله با تحریف و انحراف است، زیرا دشمن از طریق جنگ شناختی و کنترل ذهن به پیروزی می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیم کارگر، مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ظهر امروز در نشست مجازی با موضوع جهاد تبیین و نیرومندسازی منتظران در جمع مبلغان بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) شعبه خراسان رضوی گفت: مفهوم واقعی انتظار، ثبات قدم و متزلزل نشدن در دین و اعتقاد به امام زمان (عج) است؛ اصل اساسی در فرهنگ انتظار، قدرت‌یابی منتظران است و با بی تفاوتی به‌جایی نخواهند رسید.

وی با بیان اینکه صبر فعال به معنای مقاومت و تحمل سختی‌ها است، به یکی از دیگر از مفاهیم انتظار اشاره کرد و افزود: اصل سنخیت؛ به معنای ارتقای قدرت روحی و فکری و نزدیک شدن به تفکر ائمه اطهار (علیهم‌السلام) است و همچنین اهل عقل و معرفت افزایی از دیگر مفاهیم انتظار است.

مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه صلابت، مراقبت و امیدواری را از دیگر مفاهیم انتظار برشمرد و اظهار داشت: مراقبت از ذهن و فکر لازم است تا ورودی سالم داشته باشد، نباید ذهن خود را از اطلاعات بی‌فایده پر کرد، منتظر واقعی با تمامی سلول‌های وجودش اعتقاد به بشارت الهی دارد و امیدوار است.

جنگ شناختی حمله به باورها و ارزش‌ها

وی در ادامه این نشست مجازی با طرح این سوال که چرا جهاد تبیین مطرح‌شده است؟، گفت: امروز در عرصه جنگ شناختی هستیم؛ جنگ سخت، نیمه سخت و نرم را پشت سر گذاشته‌ایم؛ جنگ شناختی یعنی اختلال در درک و فهم ما از حقایق که از طریق ابزار و تکنیک‌های مختلف و به‌صورت پیچیده مورد هجمه جدی قرارگرفته‌ایم.

وی در توضیح این مطلب افزود: در جنگ شناختی ذهن مرکز حمله دشمن است که باهدف تغییر باورها، اهداف، ارزش‌ها، مفاهیم و ابزارها حمله می‌کند.

کارگر در ادامه به تکنیک‌های جنگ شناختی اشاره کرد و افزود: برجسته‌نمایی نقاط ضعف و پوشاندن نقاط مثبت، تحریک هیجانات و عواطف، قرینه‌سازی و مقایسه با سایر کشورها، دروغ، تحریف و اهریمن سازی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی ازجمله تکنیک‌های دشمن در جنگ شناختی علیه ماست.

جهاد تبین تلاش موثر در مقابله با تحریف

وی با بیان اینکه در جنگ شناختی در آغاز به باورها و ارزش‌ها حمله می‌شود، لذا به جهاد تبیین نیاز داریم، افزود: جهاد تبیین یعنی تلاش مؤثر برای مقابله با تحریف و انحراف، تبیین صحیح و واقعی موضوعات ملی و اساسی است.

مدیر گروه آینده‌پژوهشی پژوهشکده مهدویت ادامه داد: دشمن از طریق جنگ شناختی و کنترل ذهن به پیروزی رسیده است، در این کنترل عمومی با مشوش کردن بخش فرهنگی جامعه، فرهنگ غالب جامعه فرهنگ غرب می‌شود. جهانی‌سازی فرهنگی رخ می‌دهد و در این جنگ آمریکا سربازان خود را از بین جوانان و نخبگان ما می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بدترین نوع حمله در جنگ شناختی را، بمباران ذهنی با افکار منفی دانست که منجر به یأس و نادانی و تردید می‌شود.

کارگر در ادامه بابیان اینکه دشمن در کنترل ذهن به دنبال ایجاد توهم دانایی در جامعه است، افزود: خود را علامه دهر دانستن و در نتیجه عدم توجه به سایر سخنان و دلایل، چون ضمیر ناخودآگاه مورد هدف قرار می‌گیرد و اتفاق بعد که در کنترل ذهن رخ می‌دهد، تحریف حقایق است.

ارتقا دانش مردم راه مبارزه در جنگ شناختی

وی راه مبارزه در جنگ شناختی را بالا بردن فهم و ادراک مردم بیان کرد، افزود: ورود به فضای مجازی باید باتقوا و طهارت باشد، ارتقای سواد پایه، تسلط بر قرآن و روایات افزایش پیدا کند، اصل این سواد حکمت است؛ یعنی قدرت و بصیرتی که انسان بتواند حق را از باطل به‌درستی تشخیص دهد.

کارگر لازمه جهاد تبیین را یادگیری دانش و زبان عصر حاضر بیان کرد و ادامه داد: ارتقای سواد بصری بالا بردن کیفیت تصویری سازی معارف دینی و مهدویت، مسلط بودن به دانش تکنولوژی و فضای مجازی ازجمله برنامه‌های ضروری در شروع جهاد تبیین و مقابله با جنگ شناختی دشمن بیان کرد.

وی، ارتقای سواد اطلاعاتی و قدرت پردازش ذهن را یکی دیگر ابزارهای موردنیاز جهاد تبیین بیان کرد و افزود: در جهاد تبیین ارتقای سواد فرهنگی مهم‌ترین مسئله است، احاطه به فرهنگ اسلامی در زمینه‌های مختلف داشته باشیم و زیبایی‌های فرهنگمان را به جهان منتقل کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha