جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی

حوزه/ رئیس مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعةالمصطفی گفت: در کتاب مکیال المکارم مرحوم موسوی اصفهانی هشتاد وظیفه برای منتظران در دوران غیبت تعریف شده است که «معرفت به امام(عج)» یکی از مهمترین وظایف منتظران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه شامگاه پنجشنبه ۲۶ اسفند در ویژه برنامه جشن میلاد مهدی صاحب الزمان(عج) در صحن جامع مهدوی مسجد جمکران، اظهارکرد: از وظایفی که مرحوم موسوی اصفهانی در کتاب مکیال المکارم ویژه منتظران بیان کرده است، «معرفت به امام عصر(عج)» است که اگر نسبت به همین یک ویژگی معرفت علمی پیدا کنیم در مسیر قرار خواهیم گرفت.

سخنران مراسم نیمه شعبان مسجدمقدس جمکران افزود: در دوران غیبت در طول قرن ها شاهد ادعاهای خاص، انحرافات، جریان های متفرقه، نمایندگان دروغین بوده ایم، لذا برای اینکه در مسیر الهی و امام زمانی خود باقی بمانیم باید دست در دست فقها و مراجع عظام تقلید قرار دهیم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به آیه ۷۱ سوره اسراء اظهارکرد: خداوند متعال می‌فرمایند؛ «یَوْمَ نَدْعُواْ کُلَّ أُنَاسِ بِإِمَمِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَبَهُ بِیَمِینِهِ فَأُوْلَئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَبَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلاً، روزی که هر گروهی از مردم را با پیشوایشان فرامی‌ خوانیم، پس هر کس نامه‌ی عملش به دست راستش داده شود، پس آنان نامه‌ خود را(با شادی) می ‌خوانند و کمترین ستمی بر آنان نمی‌شود. لذا هر کسی و هر قومی را با پیشوای خود وارد محشر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه معرفت به امام زمان(عج) ۵ چیز ادامه داد: شیعیان باید نسبت به امام خود معرفت لازم را داشته باشد که در ۵ معرفت شخصی، صفاتی، تاریخی، تکلیفی و برنامه ای خلاصه می شود.

وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج به برنامه های حضرت در زمان ظهور اشاره کرد و گفت: خداوند منان می فرمایند؛ «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ، آنان که خدا را یاری می‌کنند، آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و (از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که) عاقبت کارها به دست خداست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت در زمان ظهور چهار موضوع از جمله اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه احیا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به اشاره به دعای حضرت مهدی(عج) از زبان کفعمی که در کتاب «مصباح» آورده است، گفت: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی این دعا را آرزوهای امام عصر(عج) بیان فرمودند که در ۲۶ فراز در ۱۱ عنوان اصلی و ۱۵ وظیفه خاص است که با توجه به اهمیت این دعای شریف که مظلوم هم واقع شده، محور سخنرانی های ویژه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ را با محوریت همین دعای شریف که با «اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِیَةِ، وَصِدْقَ النِّیَّةِ، وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، وَأَکْرِمْنا بِالْهُدیٰ وَالاسْتِقامَةِ، وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَةِ، وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ، وَاکْفُفْ أَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَالسَّرِقَةِ، وَاغْضُضْ أَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِیانَةِ، وَاسْدُدْ أَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَالْغِیبَةِ، ... آغاز می شود.

وی در پایان سخنان خود خطاب به مسئولان تصریح کرد: می دانم که این سخنان به گوش مسئولان می رسد، آقایان مسئولین به داد مردم برسید، این گرانی ها واقعا طاقت فرسا شده، بی حد شده، امروز که سه قوه با هم هم فکر و هم عقیده است، الحمدلله هیچ اصطکاکی هم که نیست، فکری به حال مردم و این گرانی های بی سامان کنید، خیلی از این گرانی ها را خودتان باعث و بانی‌اش هستید، گران کردن آب، برق، گاز به دنبالش گرانی معیشت مردم را دارد. آقای رئیس جمهور و سران دیگر قوا فکری به حال گرانی های آزار دهند کنید، چرا که خیلی از این گرانی ها را خودتان قیمت گذاشتید.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha