سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
شهریاری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شهریاری اظهار داشت: اگر یکی از کشورهای غیر اسلامی بخواهد به کشورهای اسلامی تجاوز کند و بخشی از اراضی و ثروت‌های آن را به یغما ببرد، وظیفه همه ماست که برای دفاع از آن اراضی به پا خیزیم که درهمین راستا حمایت از اراضی فلسطین هدف مشترک بین ما مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، طی سخنانی در پانزدهمین کنفرانس وحدت اسلامی لندن، اظهار داشت: از برگزار کنندگان این کنفرانس وحدت که سعی در هدایت انسان به سوی زندگی صالح و حکیمانه دارند بسیار قدردانی می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آیه «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون» گفت: زندگی نیاز به پیروی از دستوراتی دارد که در قرآن کریم بر آن تأکید شده است؛ خداوند در این آیه انسان را توصیه به صبر می کند که به گفته مفسران منظور از صبر در این آیه صبر بر سختی ها و اطاعت از خداوند و صبر بر گناه کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در ادامه به تشریح افعال اصبروا و صابروا پرداخت و گفت: خداوند بعد از اصبروا می فرماید، صابروا که زمخشری در تفسیر خود منظور از مصابره را غلبه بر دشمن با ابزار صبر در برابر سختی های جنگ تفسیر می کند.اصبروا شامل فرد می شود اما صابروا دیگران و امور مربوط به جامعه را نیز در بر می گیرد.خداوند در آیه دیگری می فرماید:«مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم»؛ رسول خدا(ص) نیز می فرمایند«مَنْ رَابَطَ یَوْمًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ لَیْلَةً کَانَ کَعِدْلِ شَهْرٍ صِیَامِهِ وَقِیَامِهِ» بر این اساس؛ مصابره و مرابطه جز با تشکیل حکومت اسلامی میسر نمی شود و بدون دولت و حکومت این دو ممکن نیست؛ برای اداره جامعه اسلامی به حکومت اسلامی نیاز داریم و امروزه به علت تعدد کشورهای اسلامی نیاز به همبستگی و همکاری بین این کشورها برای غلبه بر دشمن و استکبار جهانی و صهیونیستی داریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کشورهای اسلامی حداقل در پنج مورد باید با هم همکاری مشترک داشته باشند، همکاری در زمینه برقراری ثبات و امنیت، همکاری‌های علمی، سیاسی، ثروت‌ها و منابع جهان اسلام و همکاری در زمینه خدمات مشترک در جهان اسلام؛

وی افزود: استکبار جهانی پیوسته در صدد سیطره بر ملت‌های مستضعف بوده و به روش های مختلف برای رسیدن به این هدف خود برنامه ریزی می کند؛ استکبار همچنین در پی توسعه امنیت خود در مناطق مختلف است تا از هرگونه تهدید خارجی در امان بوده و قدرت مقابله با تهدیدات را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تصریح کرد: در دین اسلام اجازه تسلط کفار بر مسلمین داده نشده و آن را مردود دانسته است؛ همانطور که رسول اکرم(ص) اسلام را معیار برای برتری قرار داده است و می فرماید «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه». امام خمینی در مورد سلطه بیگانگان بر مسلمانان می گوید، منطق ما منطق اسلام است و شایسته و جایز نیست غیر شما بر شما تسلط یابد و تحت سلطه بیگانه باشید.خلاصه اینکه شایسته نیست آمریکا و یا اتحاد جماهیر شوروی و هیچ اجنبی بر ما مسلمین تسلط یابند؛این منطق و شعار ماست.

وی خاطر نشان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری ما در عصر حاضر دو نظام سلطه داریم که بر جهان حکمرانی می کنند؛ کشورهایی بزرگ در قالب استکبار جهانی و کشورهایی که در برابر این جنایتکاران سر تسلیم فرود آورده و در جنایت‌های استکبار شریک شده اند و قربانی این دو دسته کشورهای مستضعف هستند که به دلیل جهل و ضعف و عدم اراده مورد هتک حرمت قرار می گیرند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: از جمله اموری که کشورهای اسلامی را تهدید می کند، تفرقه است؛ چرا که زمینه را برای سیطره بیگانگان فراهم می کند و استعمار را جری تر می کند تا در پی ایجاد پراکندگی و تفرقه بین امت اسلام باشد و تسلط خود بر کشورهای اسلامی را تسهیل کند.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلف در دین و مذهب و قومیت متفاوتند و همین الگوهای متفاوت زندگی، بهانه ای در دست دشمن است؛ به طوری که شاهد بوده ایم برخی از مذاهب و ادیان در نتیجه تبلیغ دشمنان به سوی آنها روی آورده اند، به این امید که آنها را در مقابله با مذهب مخالف یاری رسانند و همین امر زمینه را برای حضور بیگانگان و تسلط آنها فراهم کرده است؛ حال آنکه قران کریم همه پیروان انبیاء و پیامبران اولوالعزم را به اقامه دین، عدم تفرقه و چنگ زدن به ریسمان الهی فرا می خواند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان این مطلب افزود: امنیت نعمت الهی است که در نتیجه دشمنی بین مسلمانان و حملات دشمن مفقود می شود؛ اما به مقتضای اراده الهی می تواند تبدیل به عامل وحدتی در جامعه شود.

وی تأکید کرد: قرآن کریم از اقامه نماز در مسجدی که انگیزه آن تفرقه و نفاق بین مسلمانان و ضرر رساندن به آنها باشد نهی می کند؛ خداوند ما را به راه مستقیم هدایت می کند و از رفتن به مسیری که در آن تفرقه باشد باز می دارد و به رسول خود می گوید:«ان الذین فَرّقوا دینَهم و کانوا شِیَعا لست منهم فی شیء» اینهایی که تفرقه می کنند و گروه گروه می‌شوند تو از آنها نیستی و پیوندی با آنها نداری.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: از عوامل مهمی که امنیت جامعه اسلامی را تهدید می کند تفرقه مذهبی است که امام خمینی(ره) در این زمینه می فرماید، رهبران کشورهای اسلامی باید توجه کنند که این اختلافات ممکن است موجودیت آنها را از پایه و اساس تهدید کند.

وی تأکید کرد: رهبران کشورهای اسلامی باید عقل و تدبیر خود را به کار گیرند و توجه کنند کسانی هستند که می خواهند به اسم دین و مذهب بر اسلام سیطره یابند و برخی ایادی خبیث که در این کشورها بین شیعه و سنی ایجاد اختلاف می کنند، نه با شیعه و نه با اهل سنت نسبتی ندارد، بلکه مزدوران استکبار و استعمارند که در پی سلب سیادت و حاکمیت مسلمانان از کشورهای اسلامی هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی های خود به میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی می فرماید؛ جهان اسلامی که جمعیت آن به یک میلیارد و نصف می رسد، امکانات اقلیمی و جغرافیایی و طبیعی و انسانی زیادی دارند که نظیر ندارد و قادر هستند قدرت بزرگ متحدی تشکیل دهند.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: بیش از دویست سال است که استعمار غربی در حال دوشیدن منطقه است و پیوسته ثروت‌های آن را به یغما می برد؛ منطقه در عصر استعمار قدیم و جدید به نحوی در خدمت اهداف سیاسی استکبار و به خصوص آمریکا بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری خاطر نشان کرد: آمادگی کشورهای اسلامی در برابر استکبار وابسته به وحدت آن و بروز قدرت اسلامی آن به معنای حقیقی و تحقق استقلال اسلامی و واقعی در منطقه است که در این صورت تسلط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی دشمن پایان می یابد؛ اما آنها نمی‌توانند این را بپذیرند؛ لذا با هر آنچه که در اختیار دارند، برای عدم تحقق این هدف می کوشند و با تمام توان برای ایجاد اختلاف بین مسلمین و تحقق آرمان‌های خود تلاش می کنند.

وی گفت: متأسفانه این بیماری تفرقه به جسم جهان اسلام سرایت پیدا کرده است؛ بنابراین توصیه می کنیم در مورد این قضیه به طور جد تفکر و تدبر کرده و تلاش کنیم امنیت را به مرزهای تمامی کشورهای اسلامی گسترش دهیم و آن را تقویت و تحکیم بخشیم و تبدیل به یک امر دائمی کنیم. این امر به تدابیر اساسی نیاز دارد تا با ذهن و جان سیاستمداران و عموم جامعه با فرهنگهای مختلف به طور یکسان تطابق یابد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: شکی نیست که استکبار جهانی پیوسته برای از بین بردن امنیت کشورهای اسلامی با ایجاد اختلافات مذهبی و فرهنگی در تلاش است تا به بهانه وساطت بین کشورهای درگیر جایگاهی برای خود در منطقه داشته باشد؛ به همین دلیل از هر روشی از جمله تحقیر و استهزاء و اهانت برای ایجاد اختلاف بین مذاهب و قومیت‌ها بهره می برد؛ این در حالی است که قرآن کریم، مسلمانان را از دادن لقب‌های زشت به یکدیگر و مسخره کردن و توهین به مقدسات یکدیگر بر حذر می دارد.

وی اظهار داشت: اتحاد اسلامی به معنی همراهی ملت‌ها و همکاری بین حکومت هاست؛ ملت‌ها متفق هستند و همبستگی دارند و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی بین آنها ممکن نیست مگر با وسوسه های دشمنان؛ اما مشکل در مورد دولت‌هایی است که ممکن است تحت تأثیر بازی‌های سیاسی قرار بگیرند و به بیراهه بروند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: ما به دولت‌های همسایه می گوییم که دست دوستی و برادری ما پیوسته به سوی آنها دراز است و این از روی نیاز ما نیست بلکه بر اساس عقلانیت اسلامی است؛ اگر یکی از کشورهای غیر اسلامی بخواهد به کشورهای اسلامی تجاوز کند و بخشی از اراضی و ثروت‌های آن را به یغما ببرد، وظیفه همه ماست که برای دفاع از آن اراضی به پا خیزیم که در همین راستا حمایت از اراضی فلسطین هدف مشترک بین ما مسلمانان است و جهان اسلام باید آن را دنبال کند.

وی ادامه داد: مقاومت در برابر ظلم و جور از سیره اهل بیت(ع) و نبی اکرم(ص) بوده و وظیفه همه مسلمانان است. سلامت و امنیت اراضی کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه و کشورهای منطقه موضوع بسیار مهمی برای ماست؛ همان‌طوری که مقام معظم رهبری هم گفته اند، آمریکایی ها درصدد تجزیه این کشورها و ایجاد کشورهای کوچک و منفک شده و تسلیم شده هستند که به حول و قوه الهی این امر محقق نخواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: همه ما از سلامت اراضی کشورهای مختلف اسلامی دفاع می کنیم و و در برابر سیاست ایجاد تفرقه آمریکا می ایستیم؛ امروز کشورهای اسلامی قادر هستند زمام امور را به دست گرفته و اقدامات بزرگی در مقابل دشمن انجام دهند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: حمایت از مردم مظلوم فلسطین و عراق و یمن و دفاع از ثبات و استقلال سوریه و لبنان و دیگر کشورهای منطقه، وظیفه همه ما به خصوص علما، نخبگان سیاسی، دینی و فرهنگی، دولتمردان و جوانان دانشگاهی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha