جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قمی

حوزه/ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در محرم و صفر مداحان باید نوحه‌هایی با رویکرد جهاد تبیین بخوانند تا زمزمه بچه هیأتی‌های کشور شود، گفت: برای آوردن مردم باید کار کنیم، چرا که اگر مردم به میدان بیایند موازنه را تغییر خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، نشست‌های تخصصی مدیران کل تبلیغات اسلامی در مشهد با حضور مدیر و معاونین سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران سازمان‌های تابعه و مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها برگزار شد که سومین روز آن به طور اختصاصی به موضوع سازمان هیأت و تشکل‌های دینی اختصاص یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست بر لزوم تلاش و همراهی با مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد تأکید کرد و اظهار داشت: ما خودمان پیش از اینکه پشت این صندلی‌ها بنشینیم، جزو مجموعه‌های مردمی بودیم، اما شاید الان کمتر اهتمام لازم را به آن داریم، حال آن‌که چه مکان تبلیغی مردمی‌تری از هیأت وجود دارد؟

لزوم استفاده مداحان در محرم از نوحه‌هایی با رویکرد جهاد تبیین

مداحان در محرم نوحه‌هایی با رویکرد جهاد تبیین بخوانند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در محرم و صفر مداحان نوحه‌هایی بخوانند که با رویکرد جهاد تبیین زمزمه بچه هیأتی‌های کشور بشود، گفت: برای آوردن مردم باید کار کنیم، اگر مردم را پای کار و در میدان بیاورید موازنه را تغییر می‌دهید، چرا که مردم باید پای کار بیایند و جزیره جهاد تبیین را فتح کنند، همانند دوران امام حسن(ع) که به تنهایی ۴ هزار نفر را پای کار جهاد برای اسلام آوردند.

وی افزود: نمی‌توان در جنگ گفت من آر پی جی دارم پس رادار نمی‌خواهم، به بیان دیگر امروز در جنگ فرهنگی و نرم هستیم، بنابراین هم باید فیلم سینمایی بسازیم هم مردم را پای کار بیاوریم و نمیتوان گفت مردم را می‌آورم ولی فیلم نمی‌سازم!

چرا وقتی یک خوبی می‌بینید نشر نمی‌دهید؟

وی با اشاره به اینکه چرا وقتی یک خوبی می‌بینید نشر نمی‌دهید؟ ادامه داد: نشر خوبی‌ها بسیار لازم است و حتی مردم اکنون لازم دارند و می‌خواهند از خوبی‌ها هم بشنوند.

وی با بیان اینکه دشمن به شدت از طریق فضای مجازی در حال هجمه به ماست پس به جای خالی کردن آب، ابتدا آب راهه را لازم است ببندیم، خاطر نشان کرد: یکی از کلان روایت‌هایی که مقام معظم رهبری دارند، جمله معروف «ما داریم می‌رویم» است، بنابراین ضروری است تا مردم را در همین حوزه پای کار بیاوریم، چرا که این جمله را با منبر تنها نمی‌شود برای مردم تبیین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با تاکید بر اینکه صعود ۴۰ ساله، باید مانند انسان ۲۵۰ ساله به شاگردان تدریس شود، گفت: برگ برنده زمانی بالا می‌آید که به قول حضرت امام(ره) همه مردم تبلیغ کنند، پس باید کاری کنیم که خود این بچه‌ها و جوانان در دانشگاه‌ها، مشغول تبلیغ شوند.

مسجد و هیأت باید تبیین‌گر داشته باشند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی راهپیمایی و اقامه عزا را فعل اجتماعی و کنش تبیینی دانست و یادآور شد: اگر امام جماعت در هر محله ۱۰۰ تبیین‌گر نداشته باشد، امامت او خدشه‌دار خواهد بود و هیئتی که در آن ۱۰ نفر وظیفه تبیینی نداشته باشند نیز در کارشان اشکال وجود دارد.

ذات هیأت توجه به مسئله مردم است

وی با بیان اینکه این‌طور برداشت می‌شود که مسئول حاکمیتی هیأت‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی است، یادآور شد: به لحاظ دسترسی به مردم مسئله هیأت بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که پدیده هیأت به گستره وسیعی از مردم دسترسی دارد و نقش دلدادگی این ملت به حضرات معصومین(ع) به‌خصوص سیدالشهدا(ع) در پیشبرد این نهضت برای ما مهم بوده است، بنابراین جزء مهمی از پازل فرهنگی، تبلیغی همین هیأت‌ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به پیشرفت چشمگیر برخی حوزه‌های سازمان، تکمیل کرد: برای برخی امور، یک اداره کل کافی نبود و همچنین مجموعه‌های بسیار و مستقلی داشتیم که این ارتقاء و انسجام سازمان را تحت‌تأثیر قرار می‌داد، برای مثال برخی امور مربوط به مداحان، شاعران و باقی فعالان زیست بوم هیأت وجود دارد که باید به انجام برسد.

سازمان هیأت با بدنه نیروهای مردمی در استان‌ها تشکیل می‌شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: یک سازمان ملی برای حمایت از هیأت‌ها باید ایجاد شود که البته زیرنظر سازمان تبلیغات خواهد بود و از آنجا که سازمان هیأت، نمی‌تواند تنها با یک نماینده در یک استان به انجام وظیفه بپردازد، از نیروهای مردمی و هیأتی خود استان، قصد استفاده داریم که بر همین اساس شورای هیأت‌های مذهبی پیشنهاد شده است.

بنای تصدی‌گری در هیأت‌ها را نداریم

حجت الاسلام والمسلمین قمی با تأکید بر اینکه هیأت، مجموعه مردمی پایدار با هزینه‌های مردمی است، یادآور شد: ذات بحث هیأت، توجه به مسئله مردم است، ما هم بر این اساس قصد تصدی‌گری در این حوزه را اصلاً نداشته و نخواهیم داشت، چرا که مسئله ما شکر و قند هیأت‌ها نیست، بلکه در هیأت باید جهاد تبیین راه انداخت و اکنون ابتکار، خلاقیت ‌و منابع لایزال دست مجموعه‌های مردمی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مدال نوکری اهل‌بیت(ع) را به گردن ما آویخته‌اند، اما هنوز فرصت پرداخت جدی به این موضوع پیش نیامده بود، اظهار داشت: از مهم‌ترین محورهای سازمان در تأثیرگذاری بر اذهان عمومی هیأت‌ها هستند.

لزوم استفاده مداحان در محرم از نوحه‌هایی با رویکرد جهاد تبیین

کارکردهای هیأت‌ها برای جامعه تبیین شود

در ادامه حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور با تاکید بر اینکه هیأت‌های پر ظرفیتی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: اگر به خانواده بزرگ هیأت، از آنجایی که اکثر اقشار و تخصص‌ها در این جریان وجود دارند، توجه جدی شود، می‌توان اقدامات حائز اهمیتی انجام داد، البته نباید بدون در نظر گرفتن باورهای القا شده توسط دشمن، مسئله هیأت را بررسی کرد.

وی ادامه داد: چندین مشکل اساسی در این حیطه وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود که اولین آنها که در تهران و شهرهای بزرگ جدی‌تر است، سلبریتی محوری خصوصاً مداح محوری است.

وی تصریح کرد: مشکل دوم عدم ارتباط موثر با جامعه هدف و مشکل بعدی عَدم وجود نگاه صحیح در به‌کارگیری تشکل‌های مردمی است، به‌عنوان‌ مثال باید گفت پیش‌ از این، تشکیل شورای هیأت در شهرها برای برخی باورپذیر نبود، اما این موضوع با اهتمام سازمان رقم خورد.

اشعار مربوط به انقلاب در هیأت‌ها کمرنگ است

حجت‌الاسلام باباخانی بیان کرد: اکنون برخی از هیأت‌ها از رسالت اصلی خود دور مانده‌اند، یعنی هیأت برپا می‌شود برای اینکه تنها مجلسی برپا شود.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر ما عدم توجه به کسوت‌هاست، خاطر نشان کرد: تولید محتوای موجود هم مطلوب نیست، برای مثال اشعار مربوط به انقلاب اسلامی در هیأت‌ها به آن شکل و مقداری که باید باشد نیست و این مدنظر رهبر معظم انقلاب هم قرار دارد.

وی در ادامه، واژه‌پردازی در هیأت‌ها را ناکافی دانست و اظهار داشت: هیأت‌ها می‌توانند دارای شناسنامه و هویتی حقوقی شوند که برای این امر باید کمک کرد تا وضعیت مطلوب در این عرصه محقق شود.

حجت‌الاسلام باباخانی با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات ما عدم توجه به نغمه‌پردازان به‌عنوان قلب محتوایی هیأت است، گفت: برخی مداحان به شعر توجه لازم را ندارند و فقط شعر شاعر را می‌خوانند و گاه حتی ارتباط محتوایی با آن برقرار نمی‌کند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در خصوص جامعه‌پردازی و اقدامات در این حوزه، یادآور شد: تمام مداحان برای امام حسین(ع) می‌خوانند اما اکنون نسبت میان قدیمی‌های هیأتی با جوانان امروزی بعضاً کم‌رنگ شده، بنابراین لازم است که ما یک جامعه منسجم و یک‌دست ایجاد کنیم و همان طور که موازی‌کاری در این حوزه با تأسیس شورا از بین رفت، خوب است که با کنار یکدیگر نشستن، بتوانیم تداخل و مشکلات اصلی خود را حل کنیم.

تشریح اقدامات صورت گرفته توسط سازمان هیأت‌ها و تشکل‌های دینی

حجت‌الاسلام باباخانی به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط سازمان هیأت‌ها و تشکل‌های دینی پرداخت و گفت: ایجاد شورای‌عالی ستایشگری برای تکریم بزرگان و پیرغلامان هیأت‌ها توسط این سازمان صورت گرفته است.

وی افزود: از اقدامات دیگر ما می‌توان به گرد هم‌آوردن مسئولین شورای هیأت‌ها، توانمند و هدفمندسازی مجامع میان تخصصی، توجه به بخش بانوان در جامعه هدف و راه‌اندازی شبکه اجتماعی تخصصی اشاره کرد.

مدیرکل تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی، تأسیس اندیشکده و دفاتر تخصصی در بخش‌های مختلف تخصصی هیأت را از اقدامات مؤثر دانست و یادآور شد: شاخص دادن و توجه به تشکل‌های شاخص و مؤثر از اتفاقات رقم خورده و خوب بود و در کنار آن نیز نهادسازی مطلوبی در این زمینه انجام شده است که تأسیس مرکز رشد، نوآوری و راه‌اندازی مهرواره هوای نو از سری اقدامات و نهادسازی‌های این اداره بوده است.

حجت الاسلام باباخانی با تأکید بر ترویج و کمک به توسعه کارکرد هیأت‌ها، ادامه داد: با توجه به آنکه ظرفیت‌های کلان هیأت‌ها برای برخی از مردم پنهان مانده، از این رو، کارکردهای هیأت‌ها را باید برای جامعه بیشتر تبیین کرد که این امر با ایجاد مهرواره «هوای نو» و پروژه‌های رسانه‌ای قابل انجام است.

پس از طرح مباحث و تعیین خط‌مشی در بحث کلان هیأت‌ها توسط مدیرکل تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران کل حاضر در جلسه به طرح انتقادات و پیشنهادها در این خصوص پرداختند.

در ادامه نشست نیز وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو و حمید بهرامی مدیر بنیاد دعبل خزاعی به سخنانی پرداختند و نشست‌های کمیسیون‌های تخصصیِ مجامع میان تخصصی و شبکه‌های هیأت، رویداد، هیأت، مبانی و رویکردهای سازمان هیأت و همچنین کمیسیون مرکز رشد و نوآوری به طور جداگانه برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha