دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1034839
۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
حجاب

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پژوهش های مختلفی نشان داده که یکی از جنبه های مهم حجاب، تاثیر آن بر بهداشت روانی افراد بخصوص بالا بردن عزت نفس آنان است اظهار داشت: باید فرزندان در بستر خانواده به عزت نفس بالا دست یابند زیرا هر چه خود را با ارزش تر بدانند، حلقه حفاظتی بیشتری برای خود ایجاد می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فاطمه امیدی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری در اجتماع مادران و دختران در فرهنگسرای شهر گهرو که با موضوع حجاب و عفاف در محل فرهنگسرای شهر گهرو برگزار شد، اظهار داشت: پژوهش های مختلف نشان داده که یکی از جنبه های مهم حجاب، تاثیر آن بر بهداشت و سلامت روان است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه سلامت روانی، از بزرگ ترین نعمت های الهی و عامل مهمی برای آرامش است، گفت: یکی از مولفه های سلامت روان، بالا بردن عزت نفس است. عزت نفس میزان ارزشی است که فرد برای خود قائل است و به چگونگی احساس فرد درباره ویژگی های مختلف خودش مرتبط می شود. مطالعات حاکی از آن است که آگاهی یا برداشت فرد از خودش، بیشتر ناشی از تجربه های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه بنابر نظر روانشناسان، یکی از مهم ترین نیازهای انسان ابراز وجود است، افزود: اگر برداشت فرد از خودش، مبتنی بر این اساس باشد که من ارزشمندم و خودم را دوست دارم، در بی‌نیازی از توجه دیگران در راستای مسابقه در زیباتر دیده شدن در چهره و نوع پوشش موثر است.

اعتقاد به اصول اخلاقی و عزت نفس بالا

کارشناس ارشد مشاوره خانواده، با بیان ویژگی های افرادی که عزت نفس بالا دارند، بیان کرد: افرادی که حرمت نفس بالایی دارند، به ارزش‌ها و اصول اخلاقی پایبندند، مسئولیت شخصی همه اقدامات خود را بر عهده می گیرند، در مواجهه با سختی ها به تلاش خود ادامه می دهند، وقتی در معرض نصیحت درستی قرار می گیرند احساس کوچکی نمی کنند و می توانند با دیگران مرزهای مناسبی ایجاد کرده و در برابر سوء استفاده‌ها از خود محافظت کنند.

خانم امیدی، تصریح کرد: مرزهای اخلاقی و رفتاری به صراحت در دین ما مشخص شده است و از جمله در سوره مبارکه احزاب آیه ۵۹ خداوند متعال برای حضور اجتماعی زنان و برای رعایت مرزها و جلوگیری از سوء استفاده، فلسفه حجاب را نشانه ای بر پاکدامنی می داند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه امروز در جامعه ما خانم های زیادی هستند که این نشانه (جلباب) را تن ندارند، اما بسیار خوب و عفیف هستند، تاکید کرد: همان طور که شخص روحانی با ملبس بودن، پزشک با لباس خاص و پلیس با فرم ویژه خیلی سریع تر شناخته می شود، خانم های عفیف هم با پوشش و حجاب اسلامی به عفیف بودن سریع تر شناخته می شوند. هرچند اگر خانمی این نشانه را با خود همراه نکرد اصلا معنای آن این نیست که وی عفیف نمی باشد. بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری، اینها خودی هستند و نباید اجازه بدهیم روابط مومنانه تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته و این اقشار مختلف بانوان گسست ارتباطی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: پژوهش های مختلفی نشان داده که یکی از جنبه های مهم حجاب، تأثیر آن بر بهداشت روانی افراد بخصوص بالا بردن عزت نفس آنان است. همه ما دوست داریم به آرامش برسیم و درصد بسیار زیادی از خانم ها در اولین مواجهه با مردان از اینکه به عنوان یک اُبژه جنسی شناخته شوند، متنفرند. لذا یکی از مهمترین راهکارهای مدیریت این استرس پوشش آن قسمت هایی از بدن است که باعث بار انتقالی این هیجان می شود. البته کنترل ورودی‌هایی حسی که چه ببینیم و چه نبینیم، مربوط به عفاف می شود که آگاهانه انتخاب می کنیم چه چیزهایی وارد مغز ما بشود و از ورود چه آلودگی هایی به مغز جلوگیری کنیم.

مسئولیت خانواده در قبال پوشش فرزند

خانم امیدی در پایان، خانواده را در وهله اول نسبت به پوشش مناسب دختران مسئول دانست و توضیح داد: همان طور که ما نگران بهداشت و سلامت جسمی فرزندان خود هستیم، دغدغه آرامش، بهداشت و سلامت روان و سلامت جنسی فرزندانمان را نیز باید داشته باشیم. چرا که بخش مهمی از آن از طریق پرورش حیا و عفت و پوشش مناسب تامین می شود و خانواده در این زمینه نقش بسزایی دارد. باید فرزندانمان در بستر خانواده به حرمت نفس بالا دست یافته و به این احساس برسند که من چقدر مهم هستم؟! هر چه خود را با ارزش تر بدانند، حلقه حفاظتی بیشتری برای خود ایجاد می کنند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha