شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی گفت: جریان مباهله در صدر اسلام یکی از جریانات مهم و تاثیرگذار است که در آن پیامبر اسلام (ص) با نصارای نجران همانند سران دیگر کشورها مکاتبه و آن‌ها را به اسلام دعوت کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل روشن‌تن مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به واقعه مباهله، اظهار داشت: جریان مباهله یکی از وقایع مهم و تاثیرگذار است. پیامبر اسلام (ص) با نصارای نجران همانند سران دیگر کشورها مکاتبه و آن‌ها را به اسلام دعوت کردند.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی افزود: مباهله آخرین راه در چنین شرایطی بود و هنگامی انجام می‌شد که استدلال‌های طرفین به نتیجه‌ای نمی‌رسید و لذا طرفین به نفرین یکدیگر می‌پرداختند و لذا همچنان که آیه ۶۱ سوره آل‌عمران به تشریح این موضوع پرداخته است، مسیحیان نجران زمانی که برای مباهله حاضر شدند، دیدند پیامبر اکرم(ص) به همراه امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آمدند.

وی ادامه داد: اسقف و بزرگان مسیحیان با مشاهده این حالت و پی بردن به اینکه پیامبر اسلام(ص) با نزدیک‌ترین خویشان خودش حضور یافته، به این نتیجه رسیدند که اگر کسی قلباً به حقانیت خود باور نداشته باشد، این‌گونه عزیزترین افراد خود را برای لعن و نفرین همراهش نمی‌آورد، بدین‌ترتیب «ابوحارثه» از نمایندگان آن‌ها نزد پیامبر (ص) آمد و با اعلام انصراف از مباهله تقاضای صلح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین روشن‌تن ادامه داد: پیامبر اعظم(ص) با رحمت و بخشندگی صلح را قبول کردند و طی یک مصالحه، مسیحیان پذیرفتند که سالانه ۲ هزار جامه هر کدام به ارزش ۴۰ درهم جزیه دهند و درصورت وقوع جنگ بین حکومت اسلام و یمن، ۳۰ عدد نیزه و زره و اسب به مسلمین امانت دهند، پیامبر نیز شخصاً ضامن بازگرداندن این اموال امانت به آنان شد.

وی با اشاره به اینکه منابع معتبر بسیار زیادی صراحتاً عنوان کرده‌اند که آیه مباهله درباره اهل‌بیت(ع) نازل شده است، گفت: نکته جالب این است که مفسران بیان کرده‌اند که واژه «َأَنْفُسَنَا» در این آیه به حضرت علی(ع) اشاره دارد و این بدان معناست که امیرالمؤمنین(ع) جان پیامبر (ص) است.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: در اسلام آدابی برای روز مباهله سفارش شده که از جمله آن انجام غسل، روزه گرفتن و اقامه نماز مخصوص این روز است که متاسفانه این واقعه علی‌رغم اهمیت فراوان به‌دلیل آن‌که تحت‌الشعاع جریان بزرگ غدیر خم قرار می‌گیرد، بسیار مغفول واقع شده است.

وی گفت: خوشبختانه امسال با تدبیر نماینده ولی‌فقیه در استان، نشست تبیین علمی واقعه مباهله برگزار شد که امیدواریم در سال‌های آینده به یک جریان تبدیل شود، چرا که امروز تلاش‌های فراوانی انجام می‌شود تا هم حقانیت پیامبر(ص) و هم فضائل اهل‌بیت(ع) پنهان شود.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به تمایل برخی هیئت‌های مذهبی به آغاز زودهنگام اعمال ماه محرم، خاطر نشان کرد: کشور ما کشوری ولایی است و هرچه داریم از محرم است؛ مکتب حضرت سیدالشهداء(ع) چراغی سوزان است که تا قیامت نه خاموش می‌شود و نه از حرارتش کاسته می‌شود، اما باید توجه داشت که حقانیت شیعه و اسلام دارای مبنای محکم و متقنی است و نباید از این مبانی غافل شویم.

وی با بیان اینکه هرکس که برای امام حسین(ع) فضیلت و منقبتی قائل است از قِبَل و جانب مباهله و در امتداد آن است، یادآور شد: اگر ما این‌چنین محب امام حسین(ع) هستیم، به‌دلیل همان شأن و جایگاهی است که در مباهله برای ایشان و اهل‌بیت(ع) مورد تاکید قرار گرفته است، بنابراین باید بدانیم که اگر ما زیر بیرق حضرت سیدالشهداء(ع) قرار گرفته‌ایم، صرفا از روی شور نیست، بلکه دارای شعور، مبانی و آگاهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha