پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
image-20221124123237-1.jpeg

حوزه / امام جمعه همدان با بیان اینکه اگر حقیقت وجودی انسان به درستی شناخته شود، هم تمدن تغییر می‌کند هم جامعه به سمت صلح و صفا و دوستی حرکت می‌کند، گفت: اسلام دین صلح است و سعادت بشریت را ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا با تأکید بر اینکه اسلام مکتب عقلانیت است، اظهار داشت: در شیعه کتب و منابع بسیاری از جمله کافی را داریم که اولین روایت‌های مطرح شده در آن بر مبنای عقلانیت است و این یعنی اسلام دینی بر اساس توجه و عقلانیت می‌باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام و حضرات معصومین(ع) اسلام را بر پایه عقل بنا گذاشته‌اند، گفت: عقل، اگر در مکتب وحی قرار گیرد، می‌تواند بسیاری از واقعیات هستی را به درستی درک کند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در روایات داریم کسی که خودش را بشناسد، خدایش را خواهد شناخت، مطرح یادآور شد: در نگاه اسلام شناخت انسان مساوی با شناختن خداوند است و این تأکیدی بر پیوند بین خداوند و انسان است.

وی افزود: این روایت شریف نشان دهنده آن است که استعداد و ظرفیت در انسان نهفته است و اگر کسی این استعداد را بشناسد، به خداوند خواهد رسید.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه در نگاه فلاسفه اسلامی و بوعلی، حقیقت وجودی انسان نفس اوست، نه بدن او، گفت: بدن مرکبی است که روزی از آن پیاده خواهیم شد و باید این اصل را بدانیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر انسان فقط گرفتار بدن خود شود، به آن سعادت حقیقی دست پیدا نخواهد کرد، گفت: بشر امروز گرفتاری‌های فراوانی دارد که با شنیدن حرف‌های امثال بوعلی می‌تواند خود را نجات دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه امروز در دنیا تمدنی شکل گرفته که همه توجهش برجسته کردن لذت‌های بدن است، اظهار داشت: آیا تمدن غرب غیر از فکر کردن به بدن انسان پیشنهاد دیگری دارد؟ البته تحقیقاتی نیز در عرصه‌های علمی انجام شده، اما برجستگی و ظهور و بروزی نداشته و تنها فربه شدن جسم و این مرکب ۷۰ ساله است.

وی با بیان اینکه حرف اسلام و فلاسفه اسلامی، سعادت اصلی بشر است، یادآور شد: نکته اساسی در دیدگاه بوعلی، این است که اگر به سعادت برسید، باید از سرگرم شدن و مطیع بدن بودن نجات پیدا کنید، به تعبیر دیگر انسان گرفتار در نفس، از سعادت حقیقی جداست.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه در نگاه بوعلی، سعادت حقیقی زمانی است که نفس شما از جسم جدا شود، خاطرنشان کرد: این جدایی زمانی است که انسان از دنیا می‌رود و به سعادت حقیقی می‌رسد و لذا یعنی شما یک موجود ابدی هستید.

وی تصریح کرد: متأسفانه گرفتاری‌های بشر به این دلیل است ما خودمان را آن طور که باید نشناخته‌ایم و خود را به تعبیر بوعلی در حد قوای نباتی و حیوانی پایین آوردیم، در حالی که دارای نفس ناطقه‌ای هستیم و باید برای توجه به آن تدبیر شود.

نماینده ولی فقیه در استان، با بیان اینکه اگر حقیقت وجودی انسان به درستی شناخته شود، هم تمدن تغییر می‌کند هم جامعه به سمت صلح و صفا و دوستی حرکت می‌کند، گفت: اسلام دین صلح است و سعادت بشریت را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بشر امروز نیازمند توجه به قرآن است، خاطرنشان کرد: نباید تنها در جلد و مقدمات آن گرفتار شد و به دور از نگاه سطحی، به دنبال شناخت حقیقی آن باشد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha