شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برف

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دومینوی اعتصابات انگلیسی ها به مدارس رسید

نظام آموزشی انگلیس با بحران خروج گسترده معلمان تازه استخدام روبروست.در حالی که مدارس انگلیس با بزرگترین بحران خود روبرو هستند، از هر سه معلم انگلیسی یک نفر بعد از پنج سال کار خود را ترک می‌کند. در میان هشدارها مبنی بر اینکه معلمان بیش از حد کار می‌کنند و دستمزد کمتری دریافت می‌کنند، داده‌های دولتی نشان می‌دهد که تقریباً یک چهارم افرادی که در پنج سال گذشته واجد شرایط تدریس در این کشور بودند از حرفه معلمی بیرون آمده اند. دولت انگلیس تحت فشار قرار دارد تا مذاکرات با اتحادیه‌های معلمان را به منظور جلوگیری از اعتصاب آن‌ها شروع کند. رای گیری اتحادیه‌های معلمان درباره اعتصاب روز سیزده ژانویه پایان می‌یابد ارقام وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که ۲۶۴۴۳ معلم واجد شرایط در پنج سال گذشته از این حرفه بیرون آمده اند. بیش از ۲۰ هزار نیروی جدید هر سال به این حرفه می‌پیوندند، اما از هر هشت نفر یک نفر در سال اول کار خود را ترک می‌کند. پس از سه سال تقریباً از هر چهار یک نفر حرفه معلمی را ترک کرده است. کریستوفر مک گاورن، رئیس کمپین موسوم به آموزش واقعی، گفت: این بزرگترین بحران در سیستم آموزشی ورشکسته ماست. وی ادامه داد مدارس ما بدون وجود معلمان با کیفیت بالا، دچار اضمحلال می‌شود. معلمان، برای بحث آموزش، نقشی حیاتی دارند. دکتر مری بوستد، دبیر کل اتحادیه ملی آموزش گفت: «این یک اتلاف رسوایی آمیز استعداد، زمان و پول مالیات دهندگان است. دولت‌های محافظه‌کار متوالی در قبال این پدیده که بسیاری از معلمان این حرفه را کنار می‌گذارند کاری انجام نداده اند. وی افزود دلایل این امر واضح است و سالهاست که وزرای آموزش و پرورش از این امر به خوبی آگاهی داشته اند. حجم کار بالا، دستمزد کمتر از میزان رشد تورم و مسئولیت بیش از حد که زندگی روزمره معلمان را دچار مشکل می‌کند. او افزود رای اعضای اتحادیه معلمان درباره افزایش حقوق بالای نرخ تورم روز ۱۳ ژانویه پایان می‌یابد. دبیر کل اتحادیه ملی آموزش تاکید کرد دولت باید با حسن نیت با اتحادیه‌های آموزش و پرورش مذاکره کند تا اطمینان حاصل شود که کودکان به آموزش و پرورشی که شایسته آن هستند می‌رسند، و معلمان و کارکنان بخش آموزش نیز برای نقش حیاتی‌ای که ایفا می‌کنند، حقوق منصفانه‌ای دریافت می‌کنند. این امر باعث ایجاد تفاوت فوری در معیشت آن‌ها می‌شود. ما مجبور نیستیم این کار را انجام دهیم و به همین خاطر از دولت می‌خواهیم مذاکره کند. جدیدترین آمار مربوط به مدارس دولتی در انگلیسن نشان می‌دهد که ۱۱۶ هزار و ۵۳۲ معلم جدید در پنج سال گذشته در مدارس شروع به کار کرده اند، اما تنها ۹۰ هزار و ۸۹ معلم هنوز در این بخش به حضور خود ادامه داده اند. این امر به این معنی است که هر هفته بیش از یکصد معلم صلاحیت دار جدید از این حرفه بیرون آمده اند. جدیدترین نظرسنجی اتحادیه ملی آموزش امسال نشان داد که نیمی از معلمان قصد دارند ظرف ۵ سال آینده کار خود را ترک کنند و نیمی از آن‌ها نیز درباره حجم کار بالای خود شکایت دارند. دکتر مک گاورن گفت ما باید بخش بیشتری از بودجه کنونی را صرف استخدام و حفظ معلمان کنیم. وزارت آموزش و پرورش ظاهرا متوجه این مسئله نیست که با مشکل عظیمی روبرو می‌باشد. البته وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است: ما در حال سرمایه گذاری ۲ میلیارد پوند اضافی در مدارس خود در سال آینده و سال بعد از آن هستیم. ما در حال تامین افزایش حقوق هشت ممیز نه دهم درصدی برای معلمان جدید و افزایش پنج درصدی برای معلمان با تجربه هستیم.

منبع: شبکه خبر

پاسخ منفی اسرائیل به آرامش و صلح جهانی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از بازنگری و تغییرات در سیاست خارجی برای سازگاری بیشتر با اولویت‌های ملی خبر داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی که توسط جنبش صهیونیستی بطار در بیت‌المقدس برگزار شد، گفت: اسراییل دیگر در پاسخ به خواسته‌های جهان سر خم نخواهد کرد. او با اعلام «بازنگری در روابط خارجی» در میان دیگر تغییرات سیاستی که دولت تازه تشکیل شده‌اش قصد اعمال آن را دارد، گفت: «صدای ما در جهان شنیده خواهد شد. به جای تسلیم در برابر دیکته‌های جامعه بین‌المللی، ما از منافع خود حمایت خواهیم کرد». نتانیاهو به هیچ کشور یا سازمان بین المللی خاصی که ممکن است تحت تأثیر این سیاست جدید قرار گیرد، اشاره نکرد. او همچنین از هرگونه اظهار نظر درباره درگیری‌های مسکو و کی‌یف خودداری کرد. با این حال، الی کوهن، وزیر امور خارجه تازه منصوب شده اسرائیل، در حالی که همچنان وعده کمک‌های بشردوستانه "قابل توجه" به کی‌یف را داد از تغییر سیاست دولت در مورد اوکراین خبر داد و گفت که سعی بر آن است اظهارات علنی کمتری در مورد این موضوع ارائه شود. او همچنین تایید کرد که این طی روزهای آتی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، مستقیما صحبت خواهد کرد. کوهن افزود که هیچ جایگزینی برای روابط اسرائیل و آمریکا وجود ندارد و این رابطه را یکی از اولویت های اصلی تل آویو خواند. روابط بین روسیه و اسرائیل در دوران سلف نتانیاهو، یاییر لاپید، که علناً مسکو را به دلیل عملیات نظامی در اوکراین محکوم کرد، دچار تنش شد. روسیه در آن زمان این اظهارات را «کاملاً غیرسازنده» خواند.

منبع: ایسنا

زور برف به آلودگی هوا نرسید

با وجود بارش برف، هوای کلانشهر تبریز در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها است.میانگین شاخص آلودگی هوای تبریز از ساعت ۹ دیروز تا ۹ امروز براساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۶۲ است. شاخص کیفی هوای این شهر هم‌اکنون نیز بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۶۳ و ناسالم است. اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای به دلیل پایداری هوا نسبت به افزایش آلاینده‌های جوی هشدار داده بود.

منبع: مهر

ایران بزرگترین قرارداد زعفران جهان را امضا کرد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از انعقاد بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان میان ایران و قطر خبر داد گفت که دولت از این قرارداد حمایت قاطع می کند.در فاصله چند ماه مانده تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، خبر گزارش دفتر وزارت امور خارجه ایران در کشور قطر مبنی بر انعقاد بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار که با حضور سفیر ایران در قطر و وزیر دارایی قطر و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، فی مابین یکی از برندهای شاخص زعفران ایران و یکی از بزرگترین و خوشنام ترین تجّار قطری، منعقد شد، در صدر اخبار اقتصادی ایران و کشورهای فعال در بازار زعفران جهان قرار گرفت. این قرارداد که به گفته کارشناسان و فعالان بازار زعفران در نوع خود بی نظیر می‌باشد در مدت کوتاهی توانست ضمن اثر مثبت بر رونق بازار زعفران ایران، شادی و امید را در دل کشاورزان زحمت کش زعفران کشور به ارمغان آورد. اکنون چند ماه پس از رسانه‌ای شدن این قرارداد و پس از پایان فصل برداشت، با جو سازی های ایجاد شده به دلیل مصاحبه‌های پی در پی برخی از دلالان و مافیای زعفران در رسانه‌ها در جهت زیر سوال بردن این قرارداد و همچنین ایجاد جوّ روانی در بازار برای کاهش قیمت زعفران در فصل برداشت طلای سرخ، بازار زعفران ایران اوضاع خوبی را سپری نمی‌کند.علیرضا پیمان‌پاک ضمن تأیید صحّت انعقاد بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان و اعلام حمایت قاطع دولت از این قرارداد، اظهار کرد: این قرارداد منعقد شده و ما در سازمان توسعه تجارت ایران وظیفه داریم که توسعه بازارهای صادراتی و غیرنفتی را مد نظر قرار دهیم. رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این راستا سازمان توسعه تجارت سعی می‌کند با بررسی پتانسیل‌های بازار کشورهای منطقه اقدامات لازم را برای توسعه بازار از طریق ارتباط با تجار، بازرگانان و هیأت‌های تجاری کشورهای مختلف، برگزاری و حضور در نمایشگاه‌ها و همچنین فعالیت در پلتفرم‌های فعال منطقه به انجام رساند و در نتیجه بررسی و تحقیقات انجام شده، کشور قطر یکی از بازارهای مطلوب و جزو اهداف توسعه تجارت ایران است. دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: سازمان توسعه تجارت به عنوان نماینده دولت، از نظر ماهیت و مفاد قرارداد، دخالتی در قراردادهای منعقد شده بین گروه‌های تجاری کشور با دیگر کشورها نخواهد داشت و تنها به عنوان مشوّق و حمایت کننده در این قراردادها حضور دارد و در صورتی که صادرکنندگان نیاز به حمایت‌های دولت اعم از مهیا کردن زیرساخت‌های پولی و بانکی مورد نیاز داشته باشند، سعی می‌کند در حد توان خدمات مطلوبی را به صادرکنندگان ارائه و از آنها حمایت کند. وی در خصوص قرارداد تجاری انتقال و فرآوری زعفران میان ایران و قطر گفت: قرارداد قطر، فی مابین یکی از برندهای معروف و شاخص کشور و یکی از تجار بزرگ و بنام قطر با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات دو کشور امضا شده است.

منبع: مهر

رئیس جمهور به رانتخواران هشدار داد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه طی سفر به بهارستان و پس از شرکت در شورای اداری این شهرستان در جمع مردم با بیان اینکه مردم این منطقه مردمانی دل داده به نظام و اهل بیت هستند اظهار داشت: ایمان به خدا، انقلاب بودن و ایستادگی بر ارزش‌ها از بزرگترین سرمایه‌ها است که باید حفظ شوند. رئیسی با اشاره به اینکه در بهارستان مردمی داریم که کارشان تولید است و این افتخار برای منطقه است گفت: مردم بهارستان از بخش‌های مختلف از کشور گرد هم آمدند نه تنها باری بر مردم تهران اضافه نکرده‌اند بلکه بار تهران را هم به دوش می کشند چرا که در این منطقه زن و مرد به اشتغال مشغول هستند و آمارهای خوبی از سطح اشتغال داریم و برای ارتقا زحماتی که شما می‌کشید دولت هم باید کمک کند تا شاهد پیشرفت شهرستان باشیم. وی افزود: امروز از بیمارستان نیمه کاره بهارستان بازدید شد طرحی که سال‌ها قبل باید به پایان می‌رسید و در این خصوص مقرر شد با سرعت کار این مرکز پیش رود تا نیاز مردم منطقه به مراکز درمانی تا یک سال آینده برطرف شود. رئیس جمهور بر ضرورت ایجاد فضای آموزشی و ورزشی بیشتر در بهارستان تاکید کرد و گفت: در این منطقه مرکز آموزشی به اندازه جمعیت نیست و حداقل به ۱۰ تا ۱۵ مدرسه نیاز است که قرار شد با سرعت و پیش از یک سال آینده ۱۵۰ کلاس درس در منطقه بهارستان ایجاد شود. رئیسی اظهار داشت: در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم ۳ هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل به چرخه تولید برگشته است و تمام تلاش ما این است که در کالای اساسی و سفره خود نیازمند خارج کشور نباشد و می‌شود کاری کرد که در کالاهای اساسی نیازمند بیگانه نباشیم و برای این امر گام‌هایی برداشته و برنامه‌ریزی انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه باید همه دولت و وزرا در میان مردم بیایند و حرف‌شان را بشنوند عنوان داشت: نوکری مردم افتخار ماست و این نکته را به مسئولان هم گفته‌ام که در ادارات و سازمان‌ها هم برای گره‌گشایی و حل مسائل مردم نباید از هیچ کوششی دریغ شود و مردم هم باید احساس کنند که کارشان انجام می‌شود و البته از هر ارتباط ناشایستی در انجام امور مردم باید پرهیز شود. رئیس جمهور بر قطع دست رانتخواران در همه زمینه‌ها تاکید و عنوان داشت: دست افراد سودجو و رانت‌خوار و کسانی که می‌خواهند به بیت‌المال و حقوق مردم و ثروت‌های کشور دست‌اندازی کنند، قطع خواهیم کرد.

منبع: مهر

فرانسه اپل را میلیاردی جریمه کرد

ناظر حریم خصوصی فرانسه جریمه ای ۸ میلیون یورویی برای اپل وضع کرده است. این جریمه مربوط به تبلیغات شخصی سازی شده در فروشگاه اپ این شرکت است.کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی‌های فرانسه (CNIL) در بیانیه‌ای اعلام کرد: تنظیم تبلیغات هدفمند در بخش «تنظیمات» آیفون به طور خودکار فعال بوده است. این درحالی است که چنین تنظیماتی برای فعالیت دستگاه لازم نبوده است. همچنین در بیانیه این سازمان آمده پرونده مذکورعلیه اپل که مربوط به ۲۰۲۱ میلادی است و شامل نسخه قدیمی سیستم عامل iOS می‌شود. گروه لابی گری که این شکایت را مطرح کرده معتقد است اپل در iOS۱۴ پیش از آنکه کاربران اجازه دهند اپ های موبایل نصب شده روی آیفون شناسه‌های کلیدی برای تبلیغات هدفمند را جمع آوری کنند، به طور شفاف رضایت آنها را دریافت نکرده است. اپل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بخش Apple Search Ads بسیار فراتر از پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال دیگر عمل می‌کند و گزینه‌های شفاف درباره انتخاب تبلیغات شخصی سازی شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

منبع: مهر

تیراندازی مرگبار ۸ کشته برجای گذاشت

پلیس شهر «اینوک» در ایالت یوتا واقع در غرب آمریکا از کشته شدن هشت عضو یک خانواده از جمله پنج کودک و سه بزرگسال به ضرب گلوله خبر داد.پلیس شهر «اینوک» واقع در ایالت یوتا در غرب آمریکا از کشف جسد پنج کودک و سه بزرگسال در این شهر خبر داد که با شلیک گلوله در یک آپارتمان کشته شده بودند. بر اساس این گزارش، شبکه ABC۴ به نقل از بیانیه پلیس شهر اینوک ضمن اعلام این خبر افزود: نیروهای پلیس با بازرسی یک واحد آپارتمانی، جسد سه بزرگسال و پنج کودک را که در داخل این واحد کشته شده بودند، پیدا کردند و ظاهراً همه قربانیان به ضرب گلوله کشته شده اند. هیئت مدیره مدارس شهر اینوک نیز ضمن تأیید این خبر گفت: هشت نفر از یک خانواده ساکن در شهر اینوک، از جمله پنج دانش آموز مدارس ما، به طرز فجیعی جان خود را از دست دادند.

منبع: مهر

پروازهای تبریز لغو شد

پروازهای صبح امروز پنج شنبه فرودگاه تبریز به دلیل پایین بودن دید لغو شد. همزمان با بارش برف در شهر تبریز عملیات برف روبی و پاکسازی سطوح پروازی فرودگاه تبریز آغاز شد و هم اکنون هر دو باند فرودگاه تبریز عملیاتی و آماده نشست و برخاست پروازها هستند که دید پایین (۳۰۰ متر) باعث ابطال ۳ پرواز صبح امروز فرودگاه تبریز شد. بر این اساس، پروازهای ورودی شرکت‌های هواپیمایی آتا و قشم ایر از تهران و پرواز خروجی آتا در مسیر استانبول باطل شد.

منبع: مهر

«انجمن ایران شناسی فرانسه» تعطیل شد

وزارت خارجه تاکید کرد: ایران ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران،در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در کشورمان را تعطیل می‌کند.وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام موهن نشریه بدنام فرانسوی در زیر پا گذاشتن موازین شناخته شده اخلاقی، تعدی ددمنشانه به مقدسات دینی، هتک ساحت مرجعیت سیاسی و مذهبی و نیز اهانت به نمادهای حاکمیتی و ارزش‌های ملی کشورمان، با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.

منبع: مهر

فرزین راهی قطر شد

رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات پولی و بانکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، در صدر هیئتی تخصصی وارد دوحه پایتخت قطر شد.محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با شیخ بندر بن محمد آل ثانی رئیس‌کل بانک مرکزی قطر بر توسعه همکاری‌ها و ارتباطات پولی و بانکی میان تهران و دوحه تاکید کرد. وی با تاکید بر چشم انداز مثبت مناسبات اقتصادی ایران و قطر اظهار کرد: با افزایش همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور به همراه در دستور کار قرار دادن پیمان‌های پولی دو و چندجانبه قطعاً به اهداف پیش بینی شده در مناسبات تهران دوحه خواهیم رسید. همچنین در این دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی قطر بر علاقه‌مندی این کشور برای افزایش مناسبات بانکی و پولی با ایران تاکید کرد و گفت: توسعه مناسبات بانکی با جمهوری اسلامی ایران جزو اولویت‌های اصلی ماست و این همکاری‌ها قطعاً به نفع دو کشور خواهد بود. وی تصریح کرد: از هر ابزاری برای تعمیق و افزایش همکاری‌ها و مناسبات بانکی و پولی بین قطر و ایران استفاده خواهیم کرد. گفتنی است، افزایش تبادلات و همکاری‌های پولی و بانکی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار دارد.

منبع: مهر

وال استریت برای آمریکا رکود پیش بینی کردند

استراتژیست‌های ارشد وال استریت انتظار دارند اقتصاد آمریکا تا اواسط سال جاری میلادی وارد رکود شود، سود شرکت‌ها کاهش و بیکاری افزایش یابد. استراتژیست‌های ارشد وال استریت در حال انجام طیف گسترده‌ای از پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۳ هستند که منعکس کننده عدم اطمینان بالای فعلی در بحبوحه کندی رشد و انقباض مالی مداوم توسط بانک‌های مرکزی است. بسیاری از استراتژیست‌های کلان همچنین در چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ خود گفته‌اند که انتظار دارند اقتصاد آمریکا تا اواسط سال وارد رکود شود و با کاهش سود شرکت‌ها و افزایش بیکاری، ارزش سهام بیشتر تضعیف شود. پیش‌بینی می‌شود که S&P ۵۰۰ در پایان سال ۲۰۲۳ به طور میانگین به ۴۰۳۱ برسد که نسبت به سطح فعلی خود که حدود ۳۸۲۵ است، تنها حدود ۶ درصد بیشتر است. امسال، تحلیلگران سهام محتاط‌تر عمل کردند، زیرا عملکرد شاخص S&P ۵۰۰ در سال ۲۰۲۲ را تقریباً ۴۰ درصد تخمین زدند که بزرگترین اشتباه آن‌ها از سال ۲۰۰۸ است، چراکه تحلیلگران تا ۹۲ درصد افزایش بیش از حد را پیش‌بینی کرده بودند. «S&P ۵۰۰» اس‌اندپی ۵۰۰ (Standard and Poor's Index) فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است. از این فهرست جهت قیاس در معاملات، خرید و فروش سهام و نیز جهت ارزیابی عملکرد شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود و از این لحاظ با فهرست فرچون ۵۰۰ تفاوت دارد. پیش از این نیز «پیتر شیف» مدیرعامل و استراتژیست ارشد جهانی یورو پسیفیک هشدار داد سرمایه‌گذاران باید دارایی‌های دیجیتال خود را قبل از بی‌ارزش شدن و انقراض بفروشند. این در حالی رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ را تیره‌تر و سخت‌تر از سال گذشته میلادی توصیف کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

اختلافات داخلی دست کنگره را خالی گذاشت

مجلس نمایندگان آمریکا در ششمین جلسه رأی‌گیری برای انتخاب رئیس، باز هم موفق نبود و شکست خورد. مجلس نمایندگان آمریکا در دور ششم نیز در انتخاب رئیس جدید به دلیل اختلاف نظر بین اکثریت جمهوری‌خواه شکست خورد.در رأی‌گیری دور ششم «حکیم جفریز» رهبر اقلیت دموکرات ۲۱۲ رأی و «کوین مک‌کارتی» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه ۲۰۱ رأی کسب کردند. ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به «بایرون دونالدز» عضو راست‌گرای افراطی این حزب رأی داده‌اند و این باعث شکست مک‌کارتی در ششمین دور رأی‌گیری استاین در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ناتوانی حزب جمهوری‌خواه در انتخاب رئیس مجلس نمایندگان را شرم آور توصیف کرد و گفت: «این مشکل من نیست... این مایه شرمساری ماست؛ جهان نظاره‌گر اتفاقات کنگره است.» سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که برای اولین‌بار در ۱۰۰ سال گذشته، پس از آن‌که «کوین مک کارتی» جمهوری‌خواه، موفق به کسب آرای کافی نشد، مجلس نمایندگان آمریکا نتوانسته برای خود رئیس انتخاب کند.

منبع: خبرنگاران جوان

پاکستان انرژی را سهمیه بندی کرد

دولت پاکستان به دنبال سهمیه بندی انرژی در این کشور و اجبار اصناف به کاهش مصرف است. شبکه الجزیره انگلیسی در گزارشی از سهمیه بندی انرژی در کشور پاکستان خبر داد. دولت پاکستان به مراکز خرید و بازارها دستور داد به منظور اجرای برنامه صرفه جویی در انرژی، ساعات کاری خود را کاهش داده و زودتر از معمول این مراکز را تعطیل کنند. برابر این دستور کمتر شدن ساعت فعالیت مراکز خرید منجر به صرفه جویی صدها میلیارد دلار در این کشور می‌شود. با این حال این تصمیم دولت می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و برای کسب و کارها زیان آور باشد. پاکستان در بحران اقتصادی به سر می‌برد و برای تامین ارز واردات انرژی با مشکل روبرو است. این کشور به شدت به واردات نفت برای تولید برق وابسته است. پاکستان برای این منظور سالانه ۳ میلیارد دلار هزینه می‌کند، اما برای پرداخت تمام بدهی‌های خود و واردات انرژی تا ماه ژوئن به ۳۰ میلیارد دلار پول نیاز دارد که برای تامین این میزان با دشواری روبرو است. اسلام آباد اعلام کرد زیان‌های وارده به این کشور بر اثر سیل سال گذشته وضعیت را برای برآورده کردن شروط صندوق بین المللی پول برای اعطای بسته کمک ۶ میلیارد دلاری به این کشور با مشکل مواجه کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

طلای جهانی ترمز کشید

قیمت طلای جهانی امروز پنجشنبه ثابت ماند و نزدیک به بالاترین حد هفت ماهه در جلسه قبل بود. بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۱.۶ درصد افزایش به ۱۸۵۶ دلار و ۵۰ سنت و قیمت طلای آمریکا نیز به ۱۸۵۷ دلار و ۵۰ سنت رسید. انتشار گزارش اشتغال ملی آمریکا و به دنبال آن داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد غیرکشاورزی وزارت کار ایالات‌متحده در پیش است. صورتجلسه روز چهارشنبه نشان داد که همه مقامات در نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در ۱۳ تا ۱۴ دسامبر توافق کردند که بانک مرکزی ایالات‌متحده باید سرعت افزایش تهاجمی نرخ بهره خود را کاهش دهد شمش به عنوان محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود اما نرخ‌های بهره بالاتر بر طلا تاثیر می‌گذارد. بر اساس یک نظرسنجی که نشان می‌دهد رکود اقتصادی اتحادیه اروپا ممکن است به اندازه‌ای که انتظار می‌رود عمیق نباشد، فعالیت تجاری منطقه یورو در پایان سال گذشته کمتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد کاهش یافت. براساس گزارش رویترز، اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد دارایی‌های آن در روز چهارشنبه ۰.۰۹ درصد کاهش یافت و به ۹۱۶.۷۷ تن رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۳.۸۱ دلار رسید، در حالی که پلاتین ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۰۷۵ دلار و ۴۰ سنت رسید. پالادیوم نیز ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۷۸۳۰ دلار و ۶۰ سنت رسید.

منبع: خبرنگاران جوان

برف مهرآباد را زمین گیر کرد

فرودگاه مهرآباد از تاخیر یا لغو تعدادی از پروازهای خروجی و ورودی به‌دلیل شرایط نامناسب جوی فرودگاه‌های مقصد خبر داددر حال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های کشور هستیم و از این رو فرودگاه مهرآباد در اطلاعیه پروازی اعلام کرد همزمان با بارش برف و باران در بیشتر مناطق کشور، برخی پروازها با تاخیر انجام می‌گیرد. پروازهای فرودگاه مهرآباد با توجه به شرایط جوی و بارش باران زمستانی در صورت مساعد بودن فرودگاه مقصد مطابق برنامه انجام می‌گیرد. در این اطلاعیه آمده است قبل از حرکت به سمت فرودگاه از وضعیت پروازی خود با شماره‌های ۱۹۹ ۰۲۱۶۱۰۲۱ تماس گرفته و اطلاعات پرواز خود را دریافت کنید. مسافران همچنین می‌توانند با مراجعه به سایت mehrabadairport.ir آخرین وضعیت پرواز خود را کنترل کنند.

منبع: ایسنا

برجام از میز آمریکایی ها کنار رفت

سخنگوی وزارت خارجه گفته که دولت جو بایدن در حال حاضر برنامه‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در دستور کار ندارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که برجام در دستور کار واشنگتن نیست. او همچنین مدعی شد که عدم تمایل ایران باعث توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها شده است. در حالی که شواهد گوناگون نشان می‌دهند دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان وورد به کاخ سفید به جای بازگشت به برجام سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران را در دستور کار قرار داده بود ند پرایس مدعی شد: «[در ماه سپتامبر] توافقی برای بازگشت دوجانبه به برجام روی میز بود که توسط همه طرف‌ها تأیید شده بود.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: «آن تلاش در نهایت به جایی نرسید تنها به خاطر اینکه ایرانی‌ها حاضر به پذیرش آن نبودند و در واقع آنها، آن توافق را رد کردند. الان چند ماهی است که برجام در دستور کار ما نیست.» در حالی که دولت جو بایدن همانند روسای جمهور پیشین آمریکا سیاست تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران را در پیش گرفته ند پرایس در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد که در حال حاضر، آمریکا آنچه به گفته او «حمایت از حقوق جهانی مردم ایران» و مقابله با رابطه امنیتی میان ایران و روسیه را در اولویت خود قرار داده است. ادعاهای ند پرایس در حالی مطرح شده که شواهد مختلف نشان می‌دهند دولت جو بایدن، بر خلاف آنچه تصور می‌شد، از ابتدای ورود به کاخ سفید برنامه‌ای برای احیای توافق هسته‌ای نداشت. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه کنونی آمریکا در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا، در پاسخ به سوالات مکرر نمایندگان منتقد برجام که گمان می‌کردند بازگشت به این توافق یکی از اقدامات سریع بایدن خواهد بود گفته بود که واشنگتن با این موضوع فاصله زیادی دارد؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد کاخ سفید از همان ابتدا برنامه‌اش را بر احیای توافق هسته‌ای با ایران قرار نداده بود.

منبع: تسنیم

سفیر فرانسه احضار شد

بدنبال اقدام موهن یک نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی، «نیکلاس رش» سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران عصر امروز به وزارت امور خارجه احضار شد.ناصر کنعانی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در جریان این احضار، ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزشهای اسلامی، مذهبی و ملی خود را به هیچ وجه نمی پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه نماید. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه سیاه نشریه فرانسوی در تعرض به ساحت مقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، قرآن کریم و دین مبین اسلام، افزود: جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌های ناشی از این اقدام نفرت انگیز، توهین آمیز، و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می داند. کنعانی در پایان با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می داند، یادداشت اعتراض رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه را تسلیم سفیر فرانسه کرد و تاکید نمود؛ جمهوری اسلامی ایران در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی می باشد. سفیر فرانسه در پاسخ تأکید کرد دیدگاه‌های مطرح شده و متن یادداشت اعتراض را سریعا به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

منبع: تسنیم

اعتصاب راه‌آهن انگلیس را تعطیل کرد

هزاران تن از کارکنان شبکه ریلی انگلیس امروز (پنجشنبه) برای سومین روز متوالی در سال جدید میلادی، در اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود دست از کشیده و صدها هزار مسافر را در ایستگاه‌های قطار سرگردان کردند.اعضای سندیکای موسوم به «اسلف» بعد از اعتصاب دو روزه اعضای بزرگترین اتحادیه شبکه ریلی انگلیس موسوم به «آرام‌تی» که دیشب به پایان رسید، دست از کار کشیده و فعالیت شبکه ریلی این کشور را مختل کردند. گزارش‌ها حاکیست که ۱۵ شرکت راه‌آهن در این حرکت اعتراضی مشارکت داشته و از این تعداد ۸ شرکت هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند. طبق گزارش‌های منتشر شده، شرکت‌های Avanti West Coast، CrossCountry، East Midlands Railway، Northern، Southern،Southeastern، Thameslink و TransPennine Express امروز خدماتی ارائه نمی‌دهند. خطوط ریلی در مسیر دو فرودگاه شلوغ انگلیس هم متوقف شده و گتویک اکسپرس و هیترو اکسپرس تعطیل خواهند بود. به طور کلی، تخمین زده می‌شود که تنها ۲۰ درصد از شبکه ریلی انگلیس امروز فعال باشد و این وضع مسافرانی را که از ابتدای سال جدید میلادی با اختلال در سیستم حمل و نقل مواجه هستند، برآشفته کرده است. این در حالی است که اعضای سندیکای آرام‌تی نیز قصد دارد تا از فردا (جمعه) به مدت دو روز دیگر اعتصاب کنند. کارکنان معترض شبکه ریلی انگلیس با تصمیم جنجالی شرکت زیر ساخت (نتوورک ریل) برای تعطیل کردن ادارات فروش بلیت مخالف و آن را تهدیدی برای امنیت شغلی خود می‌دانند. آن‌ها همچنین خواستار افزایش حقوق خود مطابق با نرخ تورم هستند که در ماه‌های اخیر افزایش ۵ برابری داشته است. تاکنون چندین دور مذاکرات میان نمایندگان اتحادیه و کارفرمایان در این زمینه برگزار شده که موفقیت آمیز نبوده است. ماه گذشته هزاران تن از مردم انگلیس در اعتراض به اوضاع بد اقتصادی در سراسر این کشور دست به تظاهرات زدند. آن‌ها به نشانه اعتراض قبوض انرژی خود را سوزانده و خواستار اصلاحات در نظام اقتصادی کشور شدند. این در حالی است که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. نرخ تورم در عرض دوازده ماه گذشته از محدوده ۲ به ۱۰.۷ درصد رسیده و در مسیر عبور از مرز ۱۵ درصد قرار دارد. نرخ بهره بین‌بانکی نیز که با اقساط وام مسکن میلیون ها خانوار در این کشور ارتباط مستقیم دارد با ۳۵۰ واحد پایه افزایش به ۳.۵ درصد رسیده است. اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس ماه پیش، از آغاز دوره رکود اقتصادی در این کشور خبر داد و اذعان کرد که این کشور با یک رکود «بسیار چالش برانگیز» مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

منبع: تسنیم

کویت خارجی ها را اخراج کرد

رسانه‌های کویتی گزارش دادند که این کشور در سال ۲۰۲۲، قرارداد کاری ۳۰ هزار نفر از خارجی‌ها را لغو کرده است. منابع امنیتی کویتی اعلام کردند که وزارت کشور کویت این ۳۰ هزار نفر را به دلایل مختلف از جمله قضایی و اداری اخراج کرده است. براساس این گزارش، جرم خارجی‌های اخراجی از کویت شامل مصرف مواد مخدر، مشاجره، سرقت، ساخت شراب، پایان مدت اقامت و عدم رعایت قوانین کویت اعلام شده است. ملیت‌های اخراجی از کویت شامل ۶ هزار و ۴۰۰ هندی، ۳ هزار و ۵۰۰ بنگلادشی، سه هزار مصری بوده‌اند. براساس این گزارش اکثریت زنان خارجی اخراجی از کویت را اتباع فیلیپین (۳ هزار)؛ سریلانکا (۲ هزار و ۶۰۰)؛ هند (یکهزار و۷۰۰) و اتیوپی (یکهزار و۴۰۰) نفر تشکیل می‌دادند.

منبع: ایرنا

استونی دست به سرقت بین المللی زد

اورماس رینسالو وزیر خارجه استونی گفت که کشورش قصد دارد دارایی‌های مالی مسدودشده روسیه را به اوکراین منتقل کند.رینسالو چهارشنبه شب میزان دارایی‌های مسدودشده روسیه در استونی را ۱۷ میلیارد یورو اعلام وی افزود، با وجود آن که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا چارچوبی حقوقی برای انتقال دارایی‌های مسدودشده روسیه به اوکراین ایجاد کند اما روند ایجاد این چارچوب متوقف مانده است. رینسالو گفت: از همین رو، استونی تصمیم گرفت تا خودش ساختاری حقوقی برای استفاده از دارایی‌های روسیه ایجاد کند. بلومبرگ سه‌شنبه نوشت، دولت اولاف شولتز صدراعظم آلمان برای استفاده از میلیاردها یورو دارایی‌های مصادره شده روسیه، به همراه متحدانش، برای کمک به بازسازی اوکراین در صورت قابل حل بودن مسائل حقوقی آن آمادگی دارد. بلومبرگ به نقل از افراد آگاه افزود: دولت شولتز با وجود پشتیبانی از درخواست کی‌یف برای دریافت غرامت جنگی، به علت پیچیدگی موضوع تصرف دارایی‌های دولت روسیه و تندروی برخی از اعضای ائتلاف حاکم در باره آن، تاکنون موضع رسمی در این باره نگرفته است. این تنش‌های داخلی دولت آلمان، نشانگر اختلاف‌های گسترده‌تر جامعه بین‌المللی برای در پیش گرفتن موضع مشترکی در این باره است. توانایی احتمالی برلین برای حل اختلافات داخلی در این باره، می‌تواند افزون بر تقویت اتحادیه اروپا، بر ایالات متحده برای تصرف دارایی‌های روسیه مانند ذخایر بانک مرکزی این کشور که در پی حمله نیروهایش به اوکراین توقیف شد، فشار وارد کند. اتحادیه اروپا و شرکایش در گروه ۷ کشورهای ثروتمند، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد یورو (۳۱۱ میلیارد دلار) ذخیره‌های بانک مرکزی روسیه را توقیف کرده‌اند. همچنین نزدیک به ۱۹ میلیارد یورو، دارایی تاجران و صاحبان کسب و کار تحریم شده روس در اختیار اتحادیه اروپا قرار گرفته است. این برآوردها تکمیل نیست و این دارایی‌ها هم در شرایط نامعلوم و بلاتکلیف قرار دارد و اکنون قابل بهره‌برداری و توزیع نیستند. با آغاز جنگ در اوکراین، غرب و متحدانش تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقام‌ها و اقتصاد روسیه وضع کرده‌اند. اتحادیه اروپا تاکنون ۹ بسته تحریمی علیه مسکو معرفی کرده است. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا و گروه ۷ برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه سقف قیمتی برای خرید نفت از مسکو تعیین کرده‌اند. این سقف ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده است.

منبع: ایرنا

آمریکا در جزایر سلیمان سفارت می زند

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد برای مقابله با افزایش نفوذ چین در اقیانوسیه سفارت خود را در جزایر سلیمان بازگشایی کند.وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه به کنگره اعلام کرد که در نظر دارد بزودی سفارت موقت خود را در محل کنسولی سابق ایالات متحده در «هونیارا» پایتخت جزایر سلیمان دایر کند. این سفارتخانه کار خود را با ۲ دیپلمات آمریکایی و پنج کارمند محلی آغاز می‌کند و سالانه ۱.۸ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. قرار است بعد از آن یک ساختمان دائمی و بزرگ‌تر برای این سفارتخانه تعیین شود. وزارت خارجه آمریکا حدود ۱۰ روز پیش در یادداشتی به کنگره که به رویت آسوشیتدپرس رسیده است، نوشت: روابط ما با جزایر سلیمان تعضیف شده است. این در حالی است که چین بشدت بدنبال همکاری با نخبگان سیاسی و تجاری آن کشور است و از الگوی همیشگی خود مبنی بر ارائه وعده‌های بزرگ، وام‌های کلان برای ایجاد زیرساخت‌ها و بالا بردن بدهی‌های جزایر سلیمان که یک رویکرد بالقوه خطرناکی است، استفاده می‌کند. وزارت خارجه آمریکا یک سال پیش به کنگره اعلام کرده بود که نفوذ فزاینده چین در اقیانوسیه ایجاب می‌کند سفارت ایالات متحده در جزایر سلیمان بازگشایی شود. در یک سال گذشته، جزایر سلیمان توافقنامه امنیتی با چین امضا کرده است و در پی آن در ماه‌های گذشته کمک به زیرساخت‌ها و اقتصاد جزایر را افزایش داده است. آمریکا نگران است که پکن در آن کشور پایگاه نظامی نیز تاسیس کند. آمریکا برای مقابله با این اقدام چندین هیات بلندپایه به جزایر سلیمان اعزام کرد. ایالات متحده در سال ۱۹۹۳ در تلاش برای کاهش پست‌های دیپلماتیک و تغییر اولویت‌های دوره جنگ سرد سفارت خود در جزایر سلیمان را تعطیل کرد.

منبع: ایرنا

پهپاد اسرائیلی ها سقوط کرد

ارتش رژیم صهیونیستی از سقوط یک فروند پهپاد خود در شهر نابلس خبر داد.رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد دیروز یک فروند پهپاد "اسکای رایدر" (راکب السماء) در جریان فعالیت نظامی در شهر نابلس در کرانه باختری سقوط کرد. رادیو عبری اعلام کرد لاشه پهپاد اسرائیلی بدون ترس از درز اطلاعات جمع آوری شد و ارتش اسرائیل تحقیقاتی درباره حادثه سقوط پهپاد آغاز کرد. بیست و سوم ماه گذشته نیز ارتش اسرائیل از سقوط یک فروند پهپاد "اسکای رایدر" اسرائیل در حومه نوار غزه خبر داده بود. اویخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود: یک فروند پهپاد اسکای رایدر متعلق به ارتش اسرائیل در حومه شمال غزه سقوط کرده است و ارتش اسرائیل از درز اطلاعات هراسی ندارد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha