شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ مدیر اجرایی قرارگاه «ازدواج آسان و فرزندآوری رویش» گفت: با وجود آنکه کار در مساجد سختی‌های خودش را دارد اما با صبوری از مشکلات عبور می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی ماه رمضان در سال ۹۳ با اشاره به اهمیت مسأله‌ ازدواج جوانان، درباره‌ عواقب بی‌تفاوتی در جامعه نسبت به این مسأله و تبعات سخت آن برای کشور هشدار دادند، ایشان خود جوان‌ها، خانواده‌ها و مسئولان مربوط را به اقدامات عملی برای حل این مشکل دعوت کردند و یکی از راهکارها را احیای سنت واسطه‌گری در ازدواج دانستند و فرمودند «در گذشته معمول بود که برای ازدواج، افراد خیّر و مؤمنی پیدا می‌شدند، واسطه‌گری می‌کردند، دخترهای مناسب را، پسرهای مناسب را، معرفی می‌کردند، ازدواج‌ها را راه می‌انداختند، این کارها باید انجام بگیرد، باید واقعاً در جامعه یک حرکتی در این زمینه به‌وجود بیاید.»

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرج با یکی از مدیران جهادی عرصه تسهیل‌گری ازدواج آسان و فرزندآوری به گفت‌وگو پرداخته است.

فاطمه سروش مدیر اجرایی قرارگاه «ازدواج آسان و فرزندآوری رویش» در این گفت‌وگو به معرفی برنامه‌های این قرار گاه در دو حوزه ازدواج آسان و فرزندآوری پرداخته است.

متن مصاحبه به شرح ذیل است:

حوزه: بفرمایید قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری رویش از چه زمانی شروع به کار کرده و چه برنامه‌ها و طرح‌هایی را تاکنون اجرا کرده است.

زمان تشکیل همسان گزینی قرارگاه رویش به سال ۹۶ در دوره تولیت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی بر می‌گردد که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر سرعت بخشیدن به ازدواج جوانان و احیای سنت حسنه واسطه‌گری، تولیت آن زمان دستور دادند که امور بانوان آستان قدس رضوی طرح «حسنا» که احیای این سنت حسنه بود را در مشهد پیگیری و اجرا کنند.

مدتی بعد از تأسیس قرارگاه در راستای حفظ حرمت آستان قدس رضوی و با مشورت امور بانوان، آستان با نام جدید و رویکرد ارائه خدمت به خانواده‌ها، مدیریت قرارگاه و همسان گزینی رویش را برعهده گرفتم و فعالیت خود را از مساجد شهر مشهد به طور مستقل آغاز کردیم.

در آن زمان حدود یک هزار واسط شناسایی شدند و در دو مرحله عمومی و تخصصی با رویکرد توانمندسازی واسطین کارگاه‌های آموزشی با اساتید مجرب دانشگاهی برگزار شد و بعد از آزمون و مصاحبه، خروجی کار ۱۵۰ همسان گزین با مبحث کفویت شناسی به صورت علمی آشنا شدند، البته لازم به ذکر است که جذب واسطین حتما با دوره آموزشی و مصاحبه و آزمون انجام می‌شود.

قرارگاه دارای کمیته‌های همسان گزینی، فرزند آوری، مشاوره و آموزش، تسهیل گری و تشریفات و مطالبه گری است و یک شورای قرارگاه داریم و هر کدام از این کمیته‌ها نیز یک مدیر دارند.

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

با هماهنگی امور مساجد و امام جماعت، در هر پایگاه مسجد، یک شورا داریم که از فعالین همان مسجد هستند و برای کمیته‌ها یک رابط انتخاب شده و خدمات مربوط به هر کمیته از طریق این رابطین به خانواده‌های همان محله ارائه می‌شود.

حوزه: در خصوص فعالیت کمیته‌ها و نحوه اجرای طرح در سایر استان‌های کشور لطفا توضیح دهید.

وظایف چهار کمیته و رابطین مربوطه در شورای قرارگاه در مساجد شامل کمیته همسان‌گزینی که همان واسط ما است برای امر معرفی ازدواج، کمیته فرزندآوری با توجه به اهمیت موضوع جمعیت سعی دارد که زوجین جوان محله را شناسایی و در زمینه فرزندآوری فرهنگ سازی کند و اگر نیاز به حمایت بهداشتی و درمانی دارند، خدمت ارائه دهند.

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

همچنین، مادرانی که نوزاد به دنیا می‌آورند را با بسته‌های تشویقی حمایت و ترغیب می‌کنند و برای ناباروری هم با مراکز مربوطه در شهر هماهنگی‌های لازم را دارند.

کمیته مشاوره به عنوان رابط این کمیته سعی می‌کند با ارتباط با خانواده‌ها در محله، کارگاه‌های آموزشی و مهارتی برای زوجین دوران عقد، قبل از ازدواج برای جوانان مجرد، ترمیم روابط همسران و مشاوره فردی خدمات مشاوره رایگان ارائه دهد.

کمیته تسهیل گری و تشریفات، فقط در مشهد ۷۵۰ کمک جهیزیه به زوجین کم برخوردار که از طریق پایگاه‌های ما به معرفی شده‌ بودند، از طریق اوقاف در سال ۱۴۰۱ داده است.

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

قرارگاه در استان‌های تهران، سمنان، آذربایجان غربی، کرمان، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، البرز، گیلان، کرمانشاه، بوشهر، یزد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، همدان، قم و کردستان، شعبه دارد، خود این پایگاه‌ها تیم همسان گزینی دارند و اکثرا پایگاه مساجد یا کانون دارند و حضوری، کار همسان گزینی را انجام می‌هند.

واسطین را در سطح ۱۷ استان شناسایی کردیم و برای این افرد به صورت وبینار و آنلاین دوره کارگاه آموزشی توسط دکتر آذریان مدیر مشاوره حرم مطهر رضوی (ع) برای ۸۰۰ واسط برگزار کردیم و در حال حاضر نیز در ۱۷ استان پایگاه‌ها با هماهنگی اهداف قرارگاه و مستقل فعالیت می‌کنند.

حوزه: متاسفانه مساجد بیشتر با برگزاری مراسم ختم گره خورده و کمتر شاهد حضور مجالس شاد با حفظ حرمت مساجد در استان‌ها هستیم، شما با چه رویکردی مسجد را برای امر ازدواج انتخاب کردید؟

اینکه مساجد را انتخاب کردیم، دلایل مختلف داشت، از جمله اینکه مسجد محل اطمینان و اعتماد مردم هست، در آنالیز فعالین این حوزه متوجه شدیم که عدم حضور خانواده‌ها و نداشتن مهارت‌های لازم در امر خواستگاری و انتخاب و عدم مهارت آموزی جوانان در امر ازدواج، مشکلاتی ایجاد کرده، لذا لازم است با کار حضوری در مساجد و با رویت مدارک امر واسطه گری انجام شود و خانواده‌ها به نزدیکترین پایگاه قرارگاه مسجد جهت ثبت نام ازدواج فرزندشان مراجعه می‌کنند.

مساجد میزبان سفره عقد جوانان می‌شوند

مساجد نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ ازدواج آسان می‌توانند ایفا کنند، آن‌هم نه در حرف بلکه در عمل، البته کار در مساجد سختی‌های خودش را دارد همانند توجیه امام جماعت و هیات امنا، اما سعی کردیم از مشکلات با صبوری بگذریم، در حال حاضر در تعدادی از مساجد جلسات آشنایی دختر و پسر با حضور دو خانواده انجام می‌شود و مراسم عقد و عروسی نیز در مساجد برگزار می‌کنیم، زوج‌ها مهمان مردم همان محله هستند و مساجد تجهیز به سفره عقد شدند.

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

فعلا به نیت ۱۴ معصوم این طرح اجرا شده و ان‌شاءالله بنا داریم فرهنگ ازدواج آسان و پایدار را در مساجد پر رنگ کرده و رونق دهیم.

حوزه: در خصوص نحوه همسان گزینی قرارگاه رویش توضیح دهید.

مادر پسر، با کارت شناسایی خودش و شناسنامه فرزندش و یک عکس معمولی جهت ثبت نام به واسط مراجعه می‌کند، خیلی از گروه‌ها و کانال‌ها به صورت مجازی ثبت نام و معرفی داشتند و این آسیب زیادی به دختران می‌زد، بنابراین لازم بود خانواده‌ها چه دختر و چه پسر در روند معرفی و ثبت نام حضور داشته باشند، همسان گزین از طریق هماهنگ کردن با خانواده دختر و پسر موارد را معرفی و پیگیری می‌کند، اگر به ۶۰ درصد توافق رسیدند، ما برای آنها مشاوره حین ازدواج تعیین می‌کنیم که شامل دو تست و سه جلسه مشاوره است.

مشاوره برای طلاب ۸۰ درصد تخفیف و برای قشر نیازمند رایگان بوده و برای بقیه گروه‌ها نیز ۵۰درصد تخفیف دارد، مشاورین ما با رویکرد جهادی و از مشاورین حرم مطهر هستند که با ما همکاری دارند.

زمانی که وصلت انجام گرفت نیز زوجین در طرح زندگی به سبک رضوی آستان قدس رضوی به مدت سه سال ثبت نام می‌شوند و یک کارشناس مشاور در کنار این زوج هست که از کارگاه‌های دوران عقد و زندگی مشترک هم بهره‌مند می‌شوند.

حوزه: در حال حاضر چند مسجد در مشهد با طرح همسان گزینی همکاری دارند؟

در مشهد با ۲۸ مسجد در ۱۳ منطقه شهرداری طرح را شروع کردیم و در حال حاضر الحمدلله به حدود ۸۰ مسجد رسیده‌ایم، که با توکل به خدا و لطف امام رضا (ع) قصد افزایش داریم.

کار همسان گزینی رویش در مساجد شهر الحمدلله مورد اقبال خانواده قرار گرفته است، این طرح باعث شد که اداره کل اوقاف و امور خیریه مشهد و امور مساجد از ما دعوت کنند که به صورت قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری رویش کار را گسترش دهیم.

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

حوزه: آیا آمار دقیقی از تعداد وصلت‌هایی که توسط قرار گاه در استان‌های کشور صورت گرفته دارید؟

متأسفانه به این دلیل که برخی از خانواده‌ها بعد از ازدواج فرزندانشان اطلاع نمی‌دهند و یا فراموش می‌کنند آمار دقیقی در دست نداریم، اما در مشهد تاکنون آن تعدادی که اطلاع دادند شکر خدا بیش از هزار وصلت است.

در مشهد زوجین در طرح «باهم» شهرداری، طرح ترنم زوجین سازمان تبلیغات اسلامی و سبک رضوی ثبت نام می‌کنند.

حوزه: برای گسترش طرح همسان گزینی در سراسر کشور چه راهکارهایی وجود دارد؟

از آنجا که هدف طرح قرارگاه ایجاد انگیزه و امید برای خانواده‌ها و جوانان هست، قطعا نیازمند حمایت و کمک‌های مالی هستیم، چرا که جهادی فعالیت می‌کنیم، ما در مشهد اوقاف و امور مساجد را داریم و از جانب آنها حمایت می‌شویم، خیلی از استان‌ها امور مساجد ندارند و برای تهیه و هماهنگی با مساجد به مشکلاتی برخورد می‌کنند و یا در بحث مشاوره و آموزش و یا کمک جهیزیه خیلی مشکل دارند، بنابراین باید افراد خیر یا نهادهایی پای کار بیایند و در هر استان بتوانند این خدمات را به پایگاه‌ها ارائه دهند.

مشاوره رایگان به نیت امام رضا(ع) برای جوانان

ما در حال حاضر در روزهای چهارشنبه مشاوره رایگان به نیت امام رضا(ع) داریم، اما می‌دانید این یک مُسکّن است، اگر در شهرستان‌ها یا مراکز استان دفاتر مشاوره جهادی باشد خیلی عالی است، امروز برای زندگی پایدار لازم است جوانان، با آگاهی و شناخت از بلوغ‌های ازدواج آگاه باشند تا زندگی مشترکشان کمتر آسیب ببیند.

فرزندآوری هم نیاز به هزینه دارد و هم فرهنگ سازی

متاسفانه آمار طلاق خیلی بالا رفته و بحث فرزند آوری که یک مقوله جدی است، هم نیاز به فرهنگ سازی دارد و هم هزینه کردن، در حال حاضر ما در مشهد برای همه رابطین مساجد دوره آموزشی و مهارتی می‌گذاریم ولی به سختی هزینه‌ها را تأمین می‌کنیم.

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

حتی از تمام نیروهایی که در مساجد کار جهادی می‌کنند، نمی‌توانیم یک تقدیر آبرومند داشته باشیم و خیلی وقت‌ها شرمنده شان می‌شویم.

گسترش نهضت ازدواج آسان و فرزندآوری نیازمند کمک نهادهای دولتی و خیرین است

اگر نهادهایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف که موقوفه‌های ازدواج دارد، امور مساجد و خیرین، با حمایت‌های مالی و اعتباری از این کار حمایت کنند، یک کار تشکیلاتی و منسجم در سطح کشور با قدرت به مردم خدمات می‌دهد، ما هیچ وقت دست نیاز را به سمت هیچ فرد و نهادی دراز نکردیم و الحمدلله خروجی کار خوب بوده و همین اقبال مردمی برای ما برکت داشته است.

توکلمان به خداوند است ان‌شاءالله خداوند متعال از همه عزیزانی که در این راه به ما کمک می‌کنند قبول کند و ذخیره آخرتمان باشد.

روایتی از احیای سنت واسطه‌گری ازدواج از جوار امام رئوف تا میزبانی مساجد از سفره عقد جوانان

حوزه: در فضای مجازی در چه پیام رسان‌هایی فعالیت دارید؟

کانال همسان گزینی رویش، با هدف آموزش و مهارت در زمینه ازدواج از سال ۹۷ راه اندازی شده و در پیام رسان سروش و ایتا فعال است، موضوعات کانال شامل، ارائه کارگاه آموزشی مهارت‌های قبل از ازدواج، دادن مشاوره رایگان در روز چهارشنبه هر هفته به نیت امام رضا(ع)، مشاوره آنلاین با ۵۰ درصد تخفیف، پاسخ به سوالات اعضا توسط مشاورین کانال و اعلام وصلت‌ها به صورت آماری، ارائه لیست واسطین کشوری، خراسان رضوی، پایگاه‌های مساجد قرارگاه در مشهد است.

از جمله اهداف کانال همسان گزینی رویش، ثبت‌نام مجردها در بازه‌های سنی متفاوت، توسط همسان گزینان ازدواج رویش است، افزایش سطح آگاهی و مهارتی برای مجردین و خانواده‌ها ارائه درسنامه و کلاس درس استاد و پیام‌های آموزشی، ارائه بسته‌های مشاوره ازدواج، پاسخ به سوالات درباره ازدواج توسط مشاورین می‌باشد.

آدرس کانال رویش در سروش و ایتا:

splus.ir/hamsangozinie_ruiesh

https://eitaa.com/hamsangozinieh_ruiesh

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه غوثی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام شکر خدا خیلی عالی ودرود برشما خانم سروش عزیز وتمامی همکاران عزیز که زحمت میکشن در این کار خداپسندانه وتشکر فراوان از سرکار خانم حسینی عزیزبا این گزارش کار خوبشان تشکر ازهمه
  • زهراجلیلیان شفیع IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام عالیه، همکاری وانسجام لازمه حتمی است