یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمدی شاهرودی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی با بیان اینکه آیا کشورگشایی‌ها مورد تایید اهل بیت بوده است یا خیر گفت: باید بگوییم که خیر، اگر امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از پیامبر حکومت را به دست می‌گرفت بجای اینکه بخواهد به دیگر کشورها حمله کند روی مسلمانان کار می‌کرد تا امام حسین(ع) را به شهادت نرسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در یکی از برنامه‌های تلویزیون پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه با اشاره به این پرسش که آیا امام حسین علیه السلام در جنگ مسلمانان با ایرانی‌ها حضور داشتند؟، اظهار کرد: به دروغ مطالبی را به امام معصوم علیه السلام نسبت می‌دهند که در شأن انسان نیست این حرف‌ها را به زبان آورد؛ دشمنان متوجه شده‌اند که خدمتی که ایرانی‌ها به اسلام ناب کردند هیچ ملیت دیگری نکردند حتی خدمتی که به اهل سنت داشتند بی‌نظیر بوده است، در ادبیات عرب بهترین کتاب‌ها را ایرانی‌ها نوشتند و بهترین کتاب‌های اهل سنت به ایرانی‌ها اختصاص دارد و امروز هم بهترین خدمات به اسلام چه سنی و شیعه توسط ایران انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: از طرفی هم خدمتی که اسلام به ایران و ملت کرده و ارزشی که اسلام به این ملت داده و میراث فرهنگی بی نظیری که به برکت وجود اسلام در ملت پیدا شده این هم بی نظیر است؛ اگر بخواهیم به ۱۴۰۰ سال پیش برگردیم چیز قابل ارائه نخواهیم داشت، اگر ابوعلی سینا ابوریحان بیرونی و غیره را داریم این‌ها در دامن اسلام پرورش یافته‌اند؛ دشمنان می‌خواهند ایران و اسلام مقابل هم قرار گیرند به همین علت ضربه به اسلامیت و ایرانیت را دنبال می‌کنند.

این کارشناس دینی عنوان با طرح این موضوع که آیا امام حسین(ع) در جنگ با ایرانی‌ها حضور داشتند، عنوان کرد: بنا بود که اهل‌بیت(ع) منزوی باشند به همین علت هیچ نقشی برای آن‌ها قائل نبودند، در نتیجه این مطلب نادرست است و کسی که به این موضوع اشاره‌ داشته، تاکید کرده که خود نیز آن را قبول ندارد، از نظر اعتقادی و عقلی هم این موضوع محال است چراکه امام معصوم نمی‌تواند تحت فرماندهی غیر معصوم باشد.

وی افزود: اگر فرمانده غیرمعصوم فرمان خلاف شرع دهد معصوم نمی‌تواند آن را انجام دهد به همین علت هم نمی‌توانیم بپذیریم که ائمه به عنوان نیروی لشکر حضور داشتند؛ اگر پیامبر حضور داشتند امیرالمؤمنین(ع) زیر مجموعه ایشان بودند اما اگر پیامبر نبودند حضرت امیر از هیچ کسی فرمان نمی‌پذیرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی ادامه داد: در مورد مطلب دیگری اینکه آیا کشورگشایی‌ها مورد تایید اهل بیت بوده است یا خیر باید بگوییم که خیر، اگر امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از پیامبر حکومت را به دست می‌گرفت بجای اینکه بخواهد به دیگر کشورها حمله کند، روی مسلمانان کار می‌کرد تا امام حسین(ع) را به شهادت نرسانند یکی از دلایل به شهادت رساندن امام حسین(ع) این بود که کشورگشایی روی فرهنگ مردم هم تاثیرگذار بود اخلاق اسلامی با این کشورگشایی‌ها از بین رفت به همین علت هم اصل این اتفاقات مورد قبول نبود.

این استاد حوزه گفت: کتاب‌هایی که نوشتند همانند ۱۴۰۰ سال سکوت، مطالبی که به این موضوع اشاره کرده‌اند دروغ است، در اینکه ممکن است مسلمانان خیانت، ظلم و جنایت کرده باشند تردیدی وجود ندارد اما اینکه مسلمانان آمدند و زدند و کشتند و سوزاندند و بردند و از این ملت فرهیخته هم نفس درنیامده، نادرست است.

وی افزود: بنده به جناب فردوسی ارادت دارم اما اگر این شعر (ز شیر شتر خوردن و سوسمر مار ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﺗﺎﺝ ﮐﯿﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ ﺁﺭﺯﻭ ﺗﻔﻮ ﺑﺮﺗﻮ ﺍﯼ ﭼﺮﺥ ﮔﺮﺩﻭﻥ ﺗﻔﻮ ) برای فردوسی باشد بنده این شعر را قبول ندارم.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: بحث فرهنگ مترقی، انسانی، پویا و سرزنده اسلام بود و فرهنگ کاستی و ظالمانه حکومت ساسانی، که این دو حکومت با یکدیگر درگیر بودند و قبل از حضور مسلمانان در ایران، اسلام زودتر دل‌ها را ربوده بود، همان زمانی که اسلام وارد ایران شد، روم شرقی حمله کرد و برخی از شهرهای شرقی را اشغال کرد حکومت مرکزی کار نکرد اما مردم شهرها سه سال شبانه‌روز جنگیدن و روم قدرتمند را خارج کردند. در تاریخ ما یک مورد مقاومت مردمی مقابل اسلام نمی‌بینیم، سپاهیان می‌جنگیدند اما اینکه مردم بخواهند مقاومت کنند درست نیست، پس اسلام ایران را فتح کرد نه عرب و مسلمانان و از زمانی هم که اسلام وارد ایران شد ایرانیان بیشتر خدمت را به اسلام کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی تصریح کرد: دروغ‌هایی که به مسلمانان و اهل‌بیت علیه السلام نسبت می‌دهند را نباید باور کنیم چراکه دشمن به دنبال جدایی میان ایران و اسلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۱۳ IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    با این جمله که خدمتی که ایرانیان به اسلام کرد هیچ ملت دیگری نکرد موافقم۱۴۰۰ ساله ایرانیان اسلام را زنده نگهداشتن اکنون هم تمام دیگرکشور های اسلامی فقط اسمشان اسلامی است در واقع کاری به اسلام ندارند فقط در ایران است که اسلام زنده وصدایش بلند است