یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی عباسی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: برنامه های آموزشی خود را متناظر با نیازهای منطقه ای طلاب غیرایرانی برنامه ریزی و تدوین کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز شنبه ۲۸ مردادماه در دیدار رئیس فدراسیون جهانی شیعیان خوجه به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهارکرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سراسر جهان علاقه فراوانی برای تحصیل در حوزه علمیه قم پدید آمد که به ایجاد بخش ویژه طلاب و فضلای غیرایرانی حوزه علمیه قم انجامید که امروز با نام جامعةالمصطفی شناخته می‌شود.

وی نیاز علمی دانش‌پژوهان غیرایرانی علوم دینی را بسیار گسترده و بعضا متفاوت با طلاب و فضلای ایرانی دانست و افزود: با توجه به این نیازهای متنوع، جامعةالمصطفی در کنار نظام سطوح سنتی حوزه‌های علمیه، بیش از ۱۶۰ رشته، گرایش و مقطع تخصصی جدید را در عرصه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌نماید که همه این دستاوردها به برکت و با حمایت انقلاب اسلامی فراهم شده است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه قم پس از انقلاب اسلامی، ایجاد و ارائه رشته‌های علوم‌انسانی با نگاه اسلامی است و جامعةالمصطفی بیش از بیست سال است که این رشته‌ها را به طلاب و فراگیران غیرایرانی خود ارائه می‌کند.

وی با اشاره به حضور علمی جامعةالمصطفی در نقاط مختلف جهان، اظهار کرد: حضور جماعت خوجه در غرب آفریقا ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی در این منطقه فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی یکی از ویژگی‌های بارز جماعت خوجه را اهتمام به حفظ هویت فرهنگی و اعتقادی دانست و گفت: توجه به عقاید، تحصیلات و فرهنگ جماعت خوجه به ویژه نسبت به جوانان می‌تواند الگویی برای سایر جمعیت‌های مهاجر مسلمان باشد که پس از مهاجرت به کشورهای غربی، بعضا تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار می‌گیرند.

رئیس جامعةالمصطفی تربیت علما و فضلا در رشته‌های مختلف با توجه به نیازهای منطقه‌ای را یکی دیگر از ضرورت‌ها برای حراست از عقاید و فرهنگ اسلامی و ایمانی جماعت خوجه دانست و یادآور شد: المصطفی با توجه به امکانات آموزشی که در اختیار دارد تا حد امکان آماده آموزش طلاب و فراگیران خوجه در قالب نظام رشته‌ای و سطوح حوزوی است و خوشبختانه طلاب جماعات خوجه از فراگیران فاضل و موفق ما به شمار می‌آیند.

وی ایجاد مراکز آموزشی ویژه کودکان و دانش‌آموزان را یکی دیگر از ضرورت‌های حفظ فرهنگ و ارزش‌های اسلامی مهاجران مسلمان در نقاط مختلف جهان دانست و یادآور شد: یکی دیگر از فرصت‌های مهم، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند و این ظرفیت برای پذیرش دانشجویان خوجه می‌تواند مورد نظر باشد. جامعةالمصطفی با توجه به تجربیات گسترده بین‌المللی، امروز به عنوان رابط پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های ایران شناخته می‌شود.

وی فلسفه وجودی جامعةالمصطفی را ارائه خدمات علمی و آموزشی به طلاب علوم و معارف اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان دانست و از آمادگی این نهاد علمی در زمینه گسترش همکاری‌ها با فدراسیون جهانی شیعیان خوجه خبر داد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha