شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
گزارش تصویری از موکب های پذیرایی از زائران حضرت رضا در مشهد

حوزه / شهرهای مختلف ایران با ایجاد موکب های شبانه روزی در خیابان های منتهی به حرم رضوی در روزهای پایانی دهه آخر صفر میزبان زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به فاصله دو روز بعد از اربعین موکب داران ایرانی و حتی عراقی مسیر خدمت خود را این بار به خراسان رضوی تغییر دادند.

بیشتر بخوانید:

شهرهای و روستاهای مختلف نزدیک به مشهد مقدس میزبان و پذیرای زائران پیاده شدند از جمله شهر هزار نفری مُلک آباد که از ۲۱ شهریورماه هر روز میزبان ۵۰ هزار زائر بود.

شهرهای مختلف از نیشابور، طرقبه و شاندیز، احمدآباد از جمله مسیرهایی بودند که زائران پیاده مسیر پیاده روی خود را انتخاب کردند.

به روزهای پایانی دهه آخر صفر هر چقدر نزدیک تر شدیم توسعه موکب ها، ایستگاه های صلواتی در نقاط مختلف مشهد بخصوص نقاط ورودی به شهر بیشتر شد.

با حضور در خیابان های نزدیک مطهر رضوی، برخی از خانواده های مشهدی با کاغذهایی که بر روی مقوا چسبانده بودند با عنوان اسکان رایگان به استقبال زائران آمدند.

خبرنگار حوزه در روزهای جمعه ۲۴ و شنبه ۲۵ شهریور با حضور در میدان ۱۵ خرداد حدفاصل ترمینال مسافربری که آغاز موکب های پذیرایی در این نقطه از شهر به سمت حرم مطهر رضوی است، همچنین خیابان طبرسی و میدان شهدا به گفتگو با مسئولان موکب ها، زائران پیاده پرداخته است.

برخی از موکب داران با توجه به پذیرایی از حجم گسترده زائران و مجاوران فرصت گفتگو را نداشتند، برخی از موکب ها که از ۲۱ شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرده بودند از پذیرایی روزانه در هر وعده و میان وعده بالای ۷ هزار نفر خبر دادند.

علاوه بر موکب هایی که مردم مشهد برای پذیرایی از زائران ایجادکردند، موکب های عراقی را می توانستیم در نقاط منتهی به حرم رضوی ببینیم، همچنین موکب هایی از شهرها و نقاط مختلف ایران از جمله؛ بندر گناوه، بندر دیّر، ماهشهر، کرمان، اصفهان، گرگان، یزد، تهران، کرج، سیرجان، بندر ماهشهر، مازندران، بندر امام خمینی، بوکان، کرج حصارک، شیراز، اصفهان، ارومیه، شهرستان شاندیز، قاین، کرمان، یزد، بافق، گلستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، بوکان پاسارگاد و همچنین موکب های آستان قدس رضوی و هیئت های مردمی شهر مشهد از جمله مواکبی بودند که در نقاط ورودی مشهد و همچنین خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی به زائران خدمت می کردند.

نشر فرهنگ رضوی در موکب کتابخوانی

اولین موکبی که در خیابان ۱۵ خرداد به استقبال زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در این روزها رفت موکب کتابخوانی که به همت کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی ایجاد شده بود.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار حوزه با اشاره به ایجاد دو موکب کتابخوانی در روزهای پایانی دهه آخر صفر در نقاط مختلف مشهد از جمله میدان پانزده خرداد و چهارراه ابوطالب مشهد گفت: از جمله فعالیت های موکب اجرای برنامه های فرهنگی از جمله نقاشی، نقالی، اجرای سرود با موضوع حضرت رضا (ع)، عضویت رایگان های کتابخانه های عمومی، معرفی خدمات کتابخانه های عمومی زیارت نیابتی به نیابت از امام و رهبری بیان کرد.

وی با بیان اینکه دو کتابخانه را به عنوان موکب اسکان برای زائران در این روزها در نظر گرفته ایم، افزود: در سالروز شهادت امام رضا (ع) در نقاط مختلف مشهد حسینیه سیار را برگزار کردیم، حسینیه های سیار در مسیر پیاده روی زائران به سمت مشهد در مواکب مختلف به اجرای برنامه های فرهنگی پرداختند.

علیرضا گزمه مسئول قرارگاه جهادی حضرت خدیجه کبری سیستان و مسئول موکب ابوطالب(ع هم با اشاره به اینکه ۱۲ روز در نجف اشرف تا پایان روز اربعین به خدمت رسانی زائران امام حسین (ع) پرداختند، گفت: از ۲۱ شهریور وارد مشهد شدیم و این موکب که شامل پذیرایی و غرفه کودک است با حضور ۵۰ نفر از اهالی سیستان به صورت ۲۴ ساعته خدمت به زائران امام رضا (ع) را انجام می دهد.

گزمه در ادامه درباره فعالیت های این قرارگاه در سیستان اشاره کرد و افزود: این مجموعه فرهنگی در طول سال به فعالیت محرومیت زدایی در استان سیستان و بلوچستان می پردازد تا به امروز بالای ۸۰ خانه ساخته است، به بازسازی مدارس و در حال حاضر مشغول ساخت بیمارستان است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگی به نام حضرت ابوطالب (ع) نیز در عرصه بین الملل فعالیت می کنیم، همچنین چند کارگروه فرهنگی از جمله تعلیم و تربیت، اجرای برنامه های فرهنگی و ترکیبی در مساجد شیعه و اهل سنت و همچنین برنامه طلایه داران پیشرفت از دیگر برنامه های این مجموعه بیان کرد.

ابراهیم معروفیان مسئول موکب رضوی و مسئول کانون سلامت شهر فلاردچهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ۲۰ شهریور این موکب در مشهد مستقر شده است و به ارائه خدمت به زائران می پردازد گفت: این موکب توسط خادمیاران رضوی شهر فلارد در این روزها به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) خدمت می کنند. در شهرستان فلارد در ۸ کانون مختلف از جمله زیارت و سلامت به عنوان خادم امام رضا (ع) فعالیت می کنند و هر ماه ۸ بسته حمایتی به بیماران سرطانی و دیابتی ارائه می کنند، خرید لوازم التحریر به ۲۲۰ دانش آموز نیازمند به نیت حضرت رضا (ع) از دیگر فعالیت های این کانون عنوان کرد.

فاطمه رنجبر مسئول واحد خواهران بسیج دانش آموزی هم درباره فعالیت های موکب بسیج دانش آموزی مشهد گفت: با حضور دانش آموزان بسیجی و ارائه خدمات پذیرایی، خدمت فرهنگی به کودکان، بانوان، دل نوشته ها با موضوع انتظار امام زمان (ع) از جمله فعالیت های این موکب به صورت شبانه روز عنوان کرد.

موکب نجمه ویژه خواهران در میدان بسیج خیابان فدائیان اسلام به خدمت زائران حضرت رضا (ع) می پرداخت.

تینا گندمی مسئول رسانه موسسه جوانان آستان قدس رضوی هم با بیان اینکه موکب نجمه از ۲۰ شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرده است و تا ۲۶ شهریور ادامه دارد، اظهار کرد: روزانه این موکب برای هزار نفر از بانوان زائر علاوه بر پذیرایی، ارائه خدمات فرهنگی، پزشکی، محل نگهداری کودکان، طب سنتی، ماساژ، مشاوره تحصیلی، ازدواج انجام می دهد.

علی فقیه مدیر محتوای موسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز با اشاره به سایر موکب هایی که توسط این مجموعه به میزبانی زائران حضرت رضا (ع) می پردازند اشاره کرد و افزود: موکب اختصاصی دهه هشتادی ها که به زائران حضرت رضا (ع) خدمت می کنند در خیابان آیت الله واعظ طبسی با عنوان شهاب الشمس روزانه در هر وعده بالای ۳۰ هزارزائر پذیرایی انجام داده است. همچنین موکب جوانان رضوی با حضور جوانان خادم یار رضوی از سراسر کشور در میدان بسیج به ارائه پذیرایی از زائران می پردازند.

در برخی از موکب ها شاهد حضور زائرانی بودیم که علاوه بر زیارت حضرت رضا (ع)، نذر کرده بودند در روزهای پایانی دهه آخر صفر در مشهد مقدس به زائران حضرت خدمت کنند؛ در موکب نجمه چند بانو از اهالی بندر بستک حوالی بندرعباس با هزینه شخصی، با هفت کیسه ۴۰ کیلویی آرد از ۲۱ شهریور آمده بودند و به زائران حضرت رضا (ع) علاوه بر پخت نان محلی، غذاهای محلی در سه نوبت توزیع می کردند.

خانم ملاحسینی که با پوشش و حجاب بندری در موکب نجمه به زائران حضرت رضا (ع) خدمت می کرد، از عشق و علاقه خود به امام رضا (ع) و نذری که برای حضرت کرده است گفت و ادامه داد: هر آنچه که از شهرمان در این سفر هزینه کرده ایم به نیت خدمت به حضرت رضا (ع) است و به نوعی می خواهیم خادمی حضرت را در این سفر کرده باشیم.

مهدی جمشیدیان مسئول موکب هئیئت جان نثاران صاحب الزمان (عج) مشهد گفت:داین موکب که از آغاز محرم به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) خدمت می کرد در روزهای پایانی دهه آخر صفر به صورت شبانه روزی روزانه در هر نوبت پذیرای سه هزار نفر است.

موکب شهدای بندر دیر استان بوشهر که از ۲۱ شهریور ماه در میدان بسیج مستقر شده بود با پخت غذای سنتی این شهر مانند غذای دوپیازه میگو از زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) پذیرایی می کرد.

موکب کفشداران کشیک ششم حرم رضوی هم از ۲۳ شهریور ماه میزبان زائران پیاده حضرت رضا (ع) است که به صورت شبانه روزی علاوه بر پذیرایی به توزیع بسته های متبرک فرهنگی و نبات متبرک در بین زائران پرداخت.

سعید بخشی مسئول موکب شهدای مدافع حرم درباره این موکب گفت: این موکب بیش از ۷ سال است در دهه آخر صفر در مشهد با حضور جمعی از جوانان جهادی از سراسر کشور به ارائه خدمت می پردازد از ۲۲ شهریور این موکب فعالیت خود را آغاز کرده است، از آنجایی که برخی از جوانان جهادی ما در سوریه به شهادت رسیده اند به یاد آنها این موکب خدمت رسانی به زائر حضرت رضا (ع) را شهدای مدافع حرم نامگذاری کرده ایم.

علاوه بر موکب های پذیرایی، برخی از موکب ها به ارائه خدمات درمانی، مشاوره دینی، شستن لباس های زائران به صورت شبانه روزی انجام می دادند.

در گفتگو با بسیاری از مسئولان موکب های شهرهای مختلف، مسئولان خود را خادم امام رضا (ع) و خدمت گزار زائر معرفی می کردند.

درکنار که موکب هایی از شهرهای مختلف برای خادمی حضرت رضا (ع) و خدمت گزاری به زائر حضرت رضا (ع) شهر مشهد آمده بودند، حضور کاروان های پیاده از شهرها، روستاهای خراسان رضوی به خیابان های مشهد جلوه دیگری می داد؛ زائرانی که هر چقدر به خیابان های منتهی به حرم رضوی نزدیک تر می شدند با اینکه چهره آنها نشان از خستگی راه طولانی را می داد، تلاش می کردند خودشان را به حرم امام رضا (ع) برسانند. خادمان موکب ها با حضور در میان آنها با بطری و لقمه های کوچک نان و خرما به استقبال آنها می رفتند.

جعفر دهقان زائر پیاده ای که از تربت حیدریه با پای پیاده به همراه ۴۰ نفر تازه به مشهد آمده بود سوال کردم برای چندمین بار است که در سالروز شهادت امام رضا (ع) این مسیر را انتخاب کرده است و به زیارت آمده است، گفت: ۱۰ سال است این مسیر را انتخاب کرده ام و چند سالی است که به عنوان راهنمای زائران پیاده شهر تربت حیدریه خانواده ها را به مشهد می آورم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha