شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینعلی سعدی - دانشگاه امام صادق ع

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سعدی، با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای گفت: مدیریت پیام سنگین‌ترین ‌کاری است که جریان مقابل ما امروز در امپراتوری تمدن غربی آن را به خوبی انجام می‌دهد، در این شرایط جریان‌ انقلابی باید پای کار بیاید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) ظهر امروز سه‌شنبه(۲۸شهریورماه) در همایش بزرگ اساتید، مبلغان و طلاب خواهر بسیجی منتخب سراسر کشور که در سازمان بسیج مستضعفین درحال برگزاری است با اشاره به مولفه‌های جهاد تبیین اظهار کرد: امروز مهم‌ترین مؤلفه در جهاد تبیین مدیریت ادراک جامعه در جنگ روایات‌ها است. جنگ ادراک و تصویرسازی الان مطرح است، بنابراین حوزه ادراک و تصویرسازی مهم‌ترین موضوع امروز ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نقش عالم دین هم‌ تصویرسازی و ادراک جامعه است. جریان مقابل ما یعنی استکبار در مدیریت ادراک و تصویرسازی کار منسجم کرده است. البته این محصور به زمان ما نیست، در نهج‌البلاغه، امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند رهبری و حکمرانی جامعه را معاویه‌ای به عهده گرفته است که سرتاسر گمراهی است.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: مدیریت پیام سنگین‌ترین ‌کاری است که جریان مقابل ما امروز در امپراتوری تمدن غربی آن را به خوبی انجام می‌دهد، همچنین دشمن در حوزه تولید و انتقال پیام نقش‌آفرینی می‌کند اما ما باید چه کنیم؟. این جریان رسانه‌ای و روایت‌ها سنگین است که نمونه تاریخی آن را در جنگ صفین شاهد هستیم. جریان انقلاب باید سواد رسانه‌ای را با ادبیات قرآن و فرهنگ تبیین ترویج کند. یونسکو برای سواد چهار مرحله مطرح‌ کرده ‌است که چهارمین مرحله آن‌ سواد رسانه‌ای است.پس باید قدرت تحلیل یک خبر را داشته باشیم. وقتی یک خبر منتشر می‌شود راهبرد چیست؟، وقتی یک کانال در فضای مجازی با مخاطب بالا یک پیام نادرست را منتشر می‌کند و اگر جهاد تبیین و تحلیل و سواد رسانه‌ای نباشد تمام مخاطبان می‌بینند و نمی‌توان کار را جمع کرد.در جهاد تبیین یکی از مهم‌ترین کارها سواد رسانه‌ای است. امروز بچه‌های انقلابی باید مدیریت فضاهای مجازی را در دست بگیرند.

وی یادآور شد: دشمن اجتماع چندهزار نفری در یک جا را بزرگ‌نمایی می‌کند اما حضور میلیونی در اربعین را نشان نمی‌دهند. این نشان می‌دهد که جریان ‌انقلاب باید در مقابل امپراتوری رسانه‌ای غرب هوشمندانه‌ برخورد کند.

سعدی با اشاره به موضوع انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: امکان‌سنجی انتخابات مهم است اما اگر در مورد انتخابات رسانه‌های مقابل ما شبه ایجاد کنند چگونه باید رفتار کنیم. امپراطوری رسانه‌ای غرب آنقدر منسجم و با برنامه‌ کار می‌کند که زنان کشور ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. امروز رسانه انقلابی که مبتنی بر جریان تولید انقلاب و متناسب و در حد حوزه علمیه باشد کجا است؟، در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و کار در امر رسانه کم‌کاری داریم. جریان انقلاب امروز نیاز به یک انسجام جبهه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعدی خاطرنشان کرد: امروز چالش اساسی جمهوری اسلامی با تمدن غربی در مسأله حقوق بشر و حقوق زن است. در مشارکت سیاسی، غرب می‌گوید زن نمی‌تواند کنشگری فعال داشته باشد، در حالی که ما در حوزه معرف‌شناسی در این بخش حرف داریم. غرب چرا زن‌ را در حوزه فسق می‌بینند اما در امر تاثیرگذاری و کنشگری نمی‌بیند. این در حالی است که زنان فرهیخته در جامعه نقش موثری دارند. امروز حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها رسالت سنگینی برعهده دارند و اگر غفلت کنیم اثر جنگ رسانه‌ای بر ما هجمه وارد می‌کند. یک نبرد رسانه‌ای امروز به وجود آمده و ما باید با یک‌ هوش‌ جدی و قوی عمل کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha