شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جمع اساتید، مبلغان و طلاب خواهر بسیجی، تصریح کرد: نقطه تمایز حکومت اسلامی‌ ایران با سایر حکومت‌ها در این مجلس خبرگان رهبری است که مردم اعضای آن را انتخاب می‌کنند، پس مردم سالاری در کنار اسلامیت گره خورده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امروز (دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲) در همایش بزرگ اساتید، مبلغان و طلاب خواهر بسیجی منتخب سراسر کشور که در سازمان بسیج مستضعفین در تهران درحال برگزاری است، با اشاره به اهمیت جهاد تبیین اظهار کرد: در جامعه زمانی که مطلبی برای مردم تبیین شود قدرت اندیشه و تفکر ایجاد و جامعه از ایستایی خارج و رو به جلو حرکت می‌کند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موضوع ولایت‌فقیه خاطرنشان کرد: اصل اولیه تصمیم‌گیری در زندگی انسان، آزادی و اختیار و عدم سلطه غیر بر روی آن است، در این میان یک استثنا وجود دارد و تنها کسی که می‌تواند بر روی انسان تسلط داشته باشد خداوند متعال است. خداوند خالق و هستی‌بخش ما است و خالق هرچیزی اختیاردار اوست پس خداوند اختیاردار حقیقی انسان است.

وی بیان‌ کرد: خدا شایسته مالکیت و اختیاردار به انسان؛ شایستگی قانون‌گذاری بر زندگی انسان را هم دارد زیرا خدا عالم‌تر و مبانی تکامل را بهتر می‌داند. خدا نسبت به مصالح انسان عالم است و با قانونگذاری می‌تواند انسان را از سکوت و ظلمت به سمت روشنایی سوق دهد. اگر جامعه انسانی خدا را انکار و خودش بدون اتکا به خدا قانون‌گذاری کند زمامداران هر جامعه مردم را به سمت پرتگاه مادیات می‌برند و از نور به سمت ظلمات سوق می‌دهند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: پس از ولایت خداوند باید به ولایت پیامبر(ص) اشاره کنیم که دومین حلقه ولایت است. پیغمبر(ص) باید قوانین خدا را در زمین گسترش دهد و هیچ قانونی از خودش هم بیان و اجرا نمی‌کند، پس اطاعت از رسول اطاعت از پروردگار محسوب می‌شود زیرا چیزی از خود بیان نمی‌کند. ابلاغ قوانین سعادت‌بخش الهی و مسئولیت اجرا این قوانین و مدیریت جامعه وظیفه پیامبر(ص) بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: جوامع اسلامی باید بدانند ایمان به اولین وظیفه پیامبر(ص) که همان ابلاغ وحی بود کفایت نمی‌کند بلکه باید جامعه پذیرا این باشد که او زمامدار جامعه اسلامی است و باید قوانین الهی را اجرا کند.

وی ادامه داد: پس از پیامبر اکرم (ص) این وظیفه و رسالت برعهده اهل‌بیت(ع) به عنوان سومین حلقه ولایت گذاشته شده است. امیرالمومنین(ع) به مردم خطاب می‌کرد «در گام‌ اول شما از من به عنوان حاکم طلب حق کنید و سپس من از شما طلب حق خواهم کرد»، همچنین ایشان می‌فرمایند «وقتی من به شما مردم امر به کاری می‌کنم از حاکم جامعه اسلامی اطاعت کنید زیرا من خیرخواه شما هستم».

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: چهارمین حلقه ولایت مربوط به ولایت‌فقیه است. فقیه ویژگی‌هایی دارد که انسان‌های فقیه‌شناس آن‌ را می‌فهمند. امام راحل از ابتدای انقلاب همه فقیه‌شناسان ‌را به صحنه کشاند و مردم ولی خود را انتخاب کردند اما پس از رحلت امام، طبق قانون‌ اساسی ما خبرگان رهبری تشکیل شد تا ولی را انتخاب کند که بتواند جامعه را هدایت کند.بنابراین در زمان ما چه کسی باید ولایت فقیه را عهده‌دار شود. کسی باید باشد که فقیه، عادل، عالم، متقی و آگاه به زمان باشد، به این شکل که زمامدار حکومت اسلامی در عصر غیبت بتواند جامعه اسلامی را به سمت درست هدایت کند.

وی اضافه کرد: در مورد اهمیت خبرگان‌ رهبری نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم با اشاره به اهمیت این مجلس فرمودند «این‌ مجلس بنا است که رهبر انتخاب کند که کلید حرکت انقلاب در دست او است.»

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نقطه تمایز حکومت اسلامی‌ ایران با سایر حکومت‌ها در این مجلس خبرگان رهبری است که مردم اعضای آن را انتخاب می‌کنند، پس مردم سالاری در کنار اسلامیت گره خورده است. مردم با انتخاب خود معتقدند که ما فقیه‌شناس نیستیم اما کسی که این علم را دارد انتخاب می‌کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: حفظ و استمرار رهبری دینی از طریق انتخاب رهبر از وظایف خبرگان رهبری است. بنابراین انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین خبرگان رهبری در اسفندماه امسال بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: ما همانطور که دوستان فراوان داریم همانند جبهه مقاومت در مقابل دشمنانی داریم که برای مقابله با ما از چیزی فروگذار نیستند، پس باید انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با حضور بالای شرکت‌کنندگان رقم‌ بخورد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در پایان گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و وظیفه مبلغان، تبلیغ و جهاد تبیین‌ است و ‌باید با نسل جوان ارتباط گرفت و در محیط‌های مدرسه‌ای، دانشگاهی، حوزوی و جامعه علمی کشور فضا پر از جهاد تبیین شود تا به دشمن نشان دهیم که ملت ما یکپارچه در مسیر قله است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha