شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: حیات معنوی در اجابت دعوت‌های خدا و پیامبر (ص) اتفاق می‌افتد و در جای دیگر نمی‌توان چنین حیاتی را یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار خواهران شبکه تربیتی صالحین استان قزوین اظهار کرد: صالحین در نگاه قرآنی آن دسته از افرادی هستند که ایمان دارند و کارهای شایسته را دنبال می‌کنند، البته اگر فقط کار شایسته انجام بدهند صالح نیستند، کارشان خوب است اما حُسن فعلی دارند و حُسن فاعلی نیست، چرا که عمل صالح باید همراه با ایمان باشد.

وی ادامه داد: ایمان یعنی به خدا، رسول خدا (ص)، نبوت، کتاب خدا، سلسله انبیاء، ائمه اطهار (ع) و همه چیزهای دیگری که ایمان را کامل می‌کنند اعتقاد داشته باشیم، باید هم ایمان داشته باشیم و هم به‌دنبال انجام کارهای خوب باشیم و از هر کار ناپسندی رنجور شویم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آدم باایمان باید این‌گونه باشد که اگر بی‌عدالتی ببیند بی‌قرار شود یا اگر دروغ بشنود یا نفاق ببیند تعجب کند و به‌دنبال حقیقت باشد، این‌ها چیزهایی است که شما افسران پای‌کار دین باید به‌دنبال آن باشید و برای این گونه امور دوندگی کنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بنابراین صالح یعنی کسی که ایمان دارد و کارهایش را بر اساس ایمان انجام می‌دهد، همین که ایمان و عمل صالح کنار هم قرار گرفتند، خدای متعال بزرگ‌ترین جایزه عالم هستی را به انسان عنایت می‌کند، آنقدر این جایزه شوق‌انگیزه است که اگر مردم بدانند همه چیز را تعطیل می‌کنند و برای گرفتن این جایزه اقدام می‌کنند و حتی در صف می‌ایستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: آن جایزه چیست؟ خداوند در آیه ۹۷ سوره مبارکه نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگی پاکیزه‌ای حیات حقیقی بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در این آیه مشاهده می‌کنیم که عمل صالح حتماً باید با ایمان ترکیب شود، در غیر این صورت هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، مانند این که رسول خدا (ص) فرمودند کتاب خدا (قرآن) و عترت با هم هستند و هرگز از هم جدا نخواهند بود.

وی یادآور شد: نه عترت به تنهایی کفایت می‌کند و نه کتاب به تنهایی کافی است، این دو محال است از هم جدا شوند، ایمان و عمل صالح هم این گونه هستند، اگر با هم شوند خروجی معجزه‌آسایی دارند، این خروجی معجزه‌آسا همان جایزه‌ای است که جا دارد برای آن در صف بایستیم و در آیه ۹۷ سوره نحل نیز آمده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: این جایزه «حیات طیبه» است، یعنی ایمان و صالح در کنار هم باعث می‌شوند انسان به حیات طیبه برسد و طعم آن را بچشد، برای حیات طیبه باید صداقت داشت، خداوند در آیه ۱۱۹ سوره نور می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و با صادقان باشید، صادقانی که کامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام هستند).

وی ادامه داد: بنابراین مطابق این آیه باید با مرکز صدق یعنی قرآن و تجلی صدق یعنی ائمه (ع) همراه شد، اگر این اتفاق بیفتد نتیجه و خروجی آن حیات طیبه خواهد بود.

وی عنوان کرد: مرکز معنای حیات طیبه آیه ۲۴ سوره مبارکه انفال است که خداوند می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»، یعنی (ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما حیات معنوی و زندگی واقعی می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع می‌شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد و مسلماً همه شما به سوی او گردآوری خواهید شد).

امام جمع قزوین بیان کرد: خداوند پیش از آیه می‌فرماید همه حیوانات و جنبده‌ها تلاش و کوشش می‌کنند، سپس در این آیه می‌فرماید وقتی خدا و پیامبرش شما را دعوت به حیات می‌کنند اجابت کنید و غفلت نکنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: ممکن است آدم تمام حیات را در همین زندگی دنیوی و نان و آب بداند اما باید بدانیم حیات این چنینی را حیوانات هم دارند، حتی درختان هم از این حیات دارند، البته حیات حیوانی و نباتی را انسان‌ها نیز دارند اما مهم این است که ما در کنار حیات حیوانی و نباتی، به حیات معنوی برسیم.

وی تأکید کرد: حیات معنوی در اجابت دعوت‌های خدا و پیامبر (ص) اتفاق می‌افتد و در جای دیگر نمی‌توان چنین حیاتی را یافت، خدای متعال در آیه ۱۶۹ سوره بقره می‌فرماید (هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند)، در این آیه خدا از کسانی سخن می‌گوید که در عمل صالح، جهاد و امثال آن در راه خدا قدم برداشتند و خدا می‌فرماید این‌ها زندگان واقعی هستند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در ادامه این آیات می‌فرماید در آیه ۱۷۲ سوره بقره می‌فرماید (کسانی که در نبرد احد پس از آنکه زخم برداشته بودند دعوت خدا و پیامبر او را اجابت کردند برای کسانی از آنان که نیکی و پرهیزگاری کردند پاداشی بزرگ است)، خداوند در این آیه می‌فرماید این‌ها همان کسانی هستند که دعوت خدا و پیامبر (ص) را اجابت کرده‌اند، بنابراین هر کس دعوت خدا را اجابت کند زنده می‌شود.

وی ادامه داد: قرآن کریم هم برای این نازل شده که ما را زنده کند، خداوند در آیه ۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ»، یعنی (خداست که هیچ معبود بحقی جز او نیست و زنده پاینده است)، بنابراین اگر حیات، قوام و پایندگی می‌خواهیم راهش این است اما باید یک حیات اولیه‌ای هم در ما وجود داشته باشد تا این کتاب ما را به حیات متعالی برساند.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه ۷۰ سوره یس می‌فرماید «لِیُنْذِرَ مَنْ کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکَافِرِینَ»، یعنی (تا هر که را دلی زنده است بیم دهد و گفتار خدا در باره کافران محقق گردد)، بنابراین مطابق این آیات این گونه نیست که قرآن هر کسی را زندکند، بلکه باید یک مواد اولیه از زندگی در وجود او باشد، در آیه خداوند می‌فرماید اگر شایستگی و لیاقت باطنی و ذاتی در کسی وجود داشته باشد کتاب خدا در او اثر خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در مورد تقوا نیز این گونه است، باید یک مواد اولیه تقوا در وجود انسان باشد تا آدم متقی شود، این ماده اولیه حیات و تقوا را خداوند به همه بندگان عنایت کرده است، خداوند در آیه ۸ سوره شمس می‌فرماید ما به همه بنی‌آدم تقوا و فجور را فهمانده‌ایم، بنابراین مواد اولیه در همه وجود دارد، هر کس به این مواد اولیه اهمیت بدهد، خداوند مراحل بعدی را نیز به او عنایت می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: بنابراین ایمان و عمل صالح به حیات طیبه منتهی می‌شود، مرحله بعدی این است که خدای متعال می‌فرماید شما اگر اهل ایمان و عمل صالح باشید کم‌کم جامعه‌ای از شما درست می‌شود که تماشایی و تحسین‌برانگیز است.

وی بیان کرد: خداوند در آیات ۲۷ و ۲۸ سوره رعد می‌فرماید «وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ أَنَابَ، الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی (کافران می‌گویند: چرا معجزه‌ای غیر قرآن از سوی پروردگارش بر او نازل نشده؟ بگو: مسلماً خدا هر کس را بخواهد پس از اتمام حجت گمراه می‌کند و هر کس را که به سوی او بازگردد، هدایت می‌نماید، بازگشتگان به سوی خدا کسانی هستند که ایمان آوردند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باشید! دل‌ها فقط به یاد خدا آرام می‌گیرد).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید آن کسی که قلبش با نام خدا آرامش پیدا نکرده نمی‌تواند دیگران را به این کار دعوت کند، چون خودش دچار آشفتگی، یأس، ناامیدی و بی‌حالی است اما اگر کسی به آرامش برسد، مردم خودشان به سراغ او می‌روند تا این گوهر کمیاب و گمشده را در او بیایند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۲۹ سوره رعد نیز می‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَی لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»، یعنی (کسانی که ایمان آوردند، و کارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی خوش و با سعادت و بازگشتی نیک است).

وی تصریح کرد: وقتی خدا یک جامعه‌ای را تحسین می‌کند معلوم می‌شود این‌ها همان‌هایی هستند که به دنبال آنیم تا جامعه هدف ما این گونه شود، همه این‌ها برای زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت است که خدا وعده داده شده حتماً محقق خواهد شد و نقشه آینده جهان این است.

وی اظهار کرد: خروجی همه کارها برقراری جامعه‌ای است که شایستگان عالم در آن جامعه نقش‌آفرین باشند، خداوند در ایه ۱۰۵ سوره انبیاء می‌فرماید «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، یعنی (و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ما یک حرکت فردی داریم، این حرکت باید به حرکت جمعی تبدیل شود و آن جمع باید به حرکت امت و امامی تبدیل شوند، همه این‌ها در آیات ۱۰۱ به بعد سوره آل‌عمران آمده است، خداوند در آیه ۱۰۱ سوره آل‌عمران در ابتدا راجع به کفار سخن می‌گوید، در ادامه می‌فرماید «وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»، یعنی (هر کس به خدا تمسک جوید قطعاً به راه راست هدایت ‌شده است).

وی عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید هر کس خدا را پیدا کرد و با او ارتباط برقرار کرد، از طریق ارتباط با خدا عصمت نسبی نصیب او می‌شود، کسی که با خدا آشتی کند و با او مرتبط شود، گم نمی‌شود و راهش را پیدا می‌کند، خدای متعال در این آیه از ارتباط فردی با خدا صحبت کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حال اگر بخواهیم جامعه را هم به صلاحیت بکشانیم چه باید کنیم؟ خدای متعال در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا آن گونه که حق پرواکردن از اوست پروا کنید و زینهار جز مسلمان نمیرید)، خداوند در این آیه می‌فرماید اگر می‌خواهید کار جمعی کنید باید ایمانتان محکم باشد، تقوا را بفهمید و متقی باشید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید اگر با ایمان، تقوا و روحی تسلیم در پیشگاه حق در جمع نیایید، در جمع رسوا می‌شوید و دیگران را هم رسوا می‌کنید و ایجاد دردسر می‌کنید اما اگر با این عناصری که ذکر شد در جمع حاضر شوید، این جمع «طُوبَی لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ» خواهد بود، بنابراین آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران زمینه حرکت جمعی است.

وی تأکید کرد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران می‌فرماید (و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت‌ خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید پس میان دل‌های شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این گونه خداوند نشانه‌های خود را برای شما روشن می‌کند باشد که شما راه یابید)، خداوند در این آیه از حرکت جمعی سخن می‌گوید و می‌فرماید حال که جامعه‌تان شکل گرفت، اگر این جامعه بر اساس نظام امامت و ولایت نباشد اشتباه است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، یعنی (و باید از میان شما گروهی مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان همان رستگارانند)، خدای متعال در این آیه می‌فرماید حال که آمادگی پیدا کرده‌اید، شایسته نظام امامت هستید و باید کارهایتان با این نظام تعریف شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: امت بدون امام نمی‌شود، امام هم بدون امت نمی‌شود، اگر جمعی رهبر نداشته باشند امت نیستند و امام هم ندارند، حتی اگر ظاهراً در کنار هم باشند.

وی اظهار کرد: وقتی نظام امامت شکل گرفت، این نظام همیشه دعوت به خیر می‌کند، اگر نظام امت و امامت بودید مطابق آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران، اصل کار شما امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود، وقتی به این مرحله رسیدید در مقابل کفر و نفاق بسیج می‌شوید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: کفر و نفاق چه هستند که باید در مقابل آن‌ها بسیج شویم؟ خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه می‌فرماید «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، یعنی (مردان و زنان دو چهره همانند یکدیگرند به کار ناپسند وامی‌دارند و از کار پسندیده باز می‌دارند و دستهای خود را از انفاق فرو می‌بندند خدا را فراموش کردند پس خدا هم فراموششان کرد در حقیقت این منافقانند که فاسقند).

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۷۱ سوره توبه می‌فرماید (مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای ناپسند باز می‌دارند و نماز را بر پا می‌کنند و زکات می‌دهند و از خدا و پیامبرش فرمان می‌برند آنانند که خدا به زودی مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است).

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه مربوط به منافقین از کلمه «اولیاء» استفاده نمی‌کند، چون آن‌ها آدم‌های پراکنده و بی‌ربطی هستند اما در آیه مربوط به مؤمنین از این کلمه استفاده می‌کند، چرا که مؤمنین اهل ایمان، تقوا و ولایت بوده و امت محسوب می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: قرارگاه مرکزی امت اسلام به فرموده رهبر حکیم انقلاب نماز جمعه است، هر کدام از شما باید عضو فعال ستاد نماز جمعه شهرها باشید، اگر غیر از این باشد فایده ندارد، قرارگاه مرکزی نماز جمعه است، این نباید فراموش شود.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۹ سوره جمعه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا درداده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید اگر بدانید این برای شما بهتر است).

وی یادآور شد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند نماز جمعه مرکز فرماندهی مسائل فرهنگی، بصیرتی، تقوایی و ایمانی است، هر فعالیتی داریم باید با محور نمازهای جمعه باشد، این خیلی مهم است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: محوریت قرار دادن قرآن در کارها بسیار حائز اهمیت است، همه فعل و انفعالات ما باید قرآنی باشد، پیامبر (ص) فرمودند «علَیکُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماما و قائدا»، یعنی (بر شما باد قرآن، آن را پیشوا و راهبر خود کنید)، هر کس با امامت قرآن حرکت کند، قرآن او را تا بهشت رهبری می‌کند، شکست نمی‌خورد، سرافکنده نمی‌شود، پشیمان هم نمی‌شود اما هر کسی قرآن را رها کرد، قرآن را پشت سر انداخت و به آن با نگاه ابزاری نگریست، قرآن او را سمت جهنم می‌راند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: شما لشکری هستید که پای منویات امام زمان (عج) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی همواره دلسوزانه می‌کوشید، ان‌شاءالله موفق و سلامت باشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha