شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / جلسه هم اندیشی رؤسای دانشگاههای قم با آیت الله اراکی

حوزه/ آیت الله اراکی تفسیر حقیقی قرآن کریم را استخراج علوم و از جمله علوم انسانی اسلامی دانست و تأکید کرد: اهتمام به علوم انسانی اسلامی باید در متن حوزه های علمیه باشد و نه در حاشیه.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی در دیدار رئیس و برخی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کشف علوم انسانی اسلامی و نظریه پردازی در این میدان از وظایف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است اظهار کرد: خوشبختانه حوزه مقدس قم استعدادهای زیادی در این عرصه دارد.

وی با تصریح بر این که علوم انسانی اسلامی و استخراج آن از متون دینی باید در متن کار حوزه های علمیه باشد ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که باید برنامه ریزی ویژه ای برای آن صورت گیرد، استخراج علم منطق دلالت از مباحث اصولی و تکمیل آن است.

آیت الله اراکی همچنین خواستار جمع آوری تولیدات علمی اسلامی در عرصه علوم انسانی اسلامی شد و گفت: بزرگانی مانند مرحوم امام (ره)، مرحوم صدر، مرحوم علامه طباطبایی، حضرت آیت الله مکارم و بویژه مرحوم استاد مطهری، تولیداتی در این عرصه و از جمله در مباحث اقتصادی، جامعه شناسی، روانشناسی و مانند آن داشته اند که لازم است برای بررسی و نقد آن ها و دستیابی به تولیدات جدید، این پراکنده های موجود جمع آوری و تبدیل به نظریه علمی شود.

عضوشورای عالی حوزه های علمیه از تبدیل دانشکده اصول الدین قم به دانشگاه بین المللی علوم انسانی اسلامی علامه عسکری خبر داد و خواستار کمک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مرحله تأسیس این دانشگاه شد.

آیت الله اراکی با تأکید بر این که استنباط قوانین و علوم انسانی اسلامی نیازمند تدوین فقه این گونه رفتارهاست خاطر نشان کرد: توفیق داشتیم تا در این عرصه، درس های فقه نظام سیاسی، فقه نظام اقتصادی و فقه فرهنگ را پیش ببریم و کتاب های در این زمینه منتشر کنیم.

وی اضافه کرد: البته مباحث و درس علم الاجتماع الاسلامی نیز با حضور برخی طلاب فرهیخته آغاز شده که امیدواریم با همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیگیری شود و به سرانجام مطلوب برسد.

آیت الله اراکی در ادامه رابطه بین قانون علیت و اختیار انسان یا همان مبحث فلسفه جبر و اختیار را به عنوان ریشه بسیاری از علوم انسانی معرفی و خاطر نشان کرد: تجربه تبلیغی بنده در کشورهای اروپایی، بیانگر علاقه اندیشمندان غربی به این مباحث و نظریات نظریه پردازانی مانند مرحوم صدر، مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم میرزای نائینی است.

عضو خبرگان رهبری با ابراز تأسف از عدم طرح گسترده این نظریات بدیع به اندیشمندان بین المللی تصریح کرد: متأسفانه این مباحث حتی در دانشگاه های کشور هم غریب و مهجور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha