دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: حضرت زینب(س) به معنای واقعی اهل ذکر بودند، هیچ‌گاه کسی در آن حضرت استرس و اضطراب ندید، اگر شاعر و روضه‌خوانی حضرت زینب(س) را مضطر نامیدند، این‌ها حاکی از این است که شناختی از آن حضرت ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در مراسم جشن میلاد حضرت زینب(س) که با حضور مدیران و اساتید و طلاب مدارس علمیه استان قزوین در مسجد مولاوردیخان برگزار شد، اظهار داشت: حضرت زینب (س) مصداق آیه ۳۰ سوره فصلت بودند، خدای متعال در این آیه فرمودند «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‌ سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید).

وی ادامه داد: اگر کسی مختصر اطلاعاتی از سیره و نحوه زندگی حضرت زینب(س)، مخصوصاً از نیمه‌های رجب در سال ۶۰ هجری قمری تا مدتی بعد از سال ۶۱ هجری قمری داشته باشد، می‌داند که سیره زندگی آن حضرت مصداق آیه ۳۰ سوره فصلت است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای مثال ابن‌زیاد برای شماتت و برای اینکه حضرت را ناراحت کند، به ایشان می‌گوید که زینب! دیدی که خدا با برادر و خاندانت چه کرد؟ حضرت بدون معطلی فوراً پاسخ می‌دهند «ما رأیت الّا جمیلا».

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت برای بستن دهان ابن‌زیاد این حرف را نزده است، آن چیزی که واقعیت داشته را اظهار فرموده‌اند، معنای سخن حضرت این است که من از ناحیه خدا جز زیبایی ندیدم، برای اینکه برادر آن حضرت که فرمانده این حماسه بوده‌اند نیز چنین دیدگاهی داشتند، می‌دانیم که وقتی عزیزانِ اباعبدالله (ع) در کربلا به شهادت می‌رسیدند حضرت با خدا مناجات می‌کردند و می‌فرمودند خدایا تحمل این مصائب برای من آسان است، چرا که معتقدم تو به ما نگاه می‌کنی.

وی خاطرنشان کرد: اباعبدالله (ع) ربانی بودند و ربّ در زندگی‌شان جاری بود، حضرت زینب (س) نیز ربانیه بودند، این‌ها نشان می‌دهد هر کس در زندگی به هر اندازه با ربّ ارتباط داشته باشد، به اندازه ظرفیت خود در این زمینه قدم بردارد و به خودش عظمت ببخشد، به همان اندازه که ربانی می‌شود مصائب برای او آسان می‌شوند، دنیا در نظرش کوچک می‌شود، وقتی آدم دنیا را بزرگ ببیند، ممکن است برای پول حتی آدم بکشد و مقام دنیا برای او بسیار مهم باشد، علتش این است که عظمت خدا را نمی‌بیند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در اوایل خطبه متقین فرمودند یکی از ویژگی‌های متقین این است که خدا با عظمت در جانشان تجلی کرده و خدا را با عظمت می‌شناسند و هر چه غیر خداست از چشمشان می‌افتد، عالم ربانی مصیبت‌های بزرگ را هم کوچک می‌بیند، جاذبه‌های دنیایی در نظر او بزرگ نیستند، برای اینکه بزرگ‌تر، شیرین‌تر و جذاب‌تر از آن را در اختیار دارد و آن محبت خداست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در روایات داریم امیرالمؤمنین(ع) روزه بودند اما در چند روز متوالی افطار خود را به نیازمندان بخشیدند، همه می‌دانیم وقتی کسی روزه می‌گیرد هنگام افطار خیلی گرسنه است و علاقه به غذا دارد، در چنین شرایطی امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان یک عالم ربانی، حبّ خدا را به حبّ غذا ترجیح دادند.

وی یادآور شد: حضرت زینب(س) عالمه ربانیه بود، بنابراین بساط کربلا برای ایشان آسان شد و در بحرانی‌ترین شرایط قافله اسرا را راهنمایی و رهبری کرد، پیامبر(ص) فرمودند، علی(ع) عالم ربانی امت من است، حضرت زینب(س) نیز دختر چنین پدری است و شاگرد علوم معرفتی آن حضرت به حساب می‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ویژگی دیگر حضرت زینب(س)، عقیله بنی‌هاشم است، یعنی آنچه از حضرت دیدند، علی‌الخصوص در مواقع حساس و در مدیریت بحران پس از شهادت اباعبدالله(ع) و یاران باوفای آن حضرت، آن نحوه رفتار، تدبیر و هدایت و مدیریتی که از حضرت دیده شد، واقعاً عقیله بنی‌هاشم بودند، آن حضرت در طول زندگی‌شان نیز این‌گونه بودند.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) و امام باقر(ع) فرمودند چه کسی عاقل است؟ عقل آن چیزی است که آدم را بنده خدا کند و هیچ چیزی را در مقابل بندگی جلوی چشم آدم برجسته و جذاب نشان ندهد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر عقل انسان واقعاً عقل درستی باشد، هیچ چیز را بالاتر از بندگی نشان نمی‌دهد، چون از بندگی بالاتر چیزی نداریم و خداوند فرموده جن و انسان را برای عبادت آفریده‌ام، این معنا در آیه ۵۶ سوره ذاریات آمده است «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، یعنی (و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند مقصد و هدف نسبی زندگی را عبادت معرفی کرده، عبادت باید انسان را به تقوا برساند، خداوند در آیه ۹۹ سوره حجر فرموده «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّی یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ»، یعنی (و پروردگارت را عبادت کن تا یقین مرگ فرا رسد)، همچنین در آیه ۲۱ سوره بقره آمده است «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی (ای مردم پروردگارتان را که شما و کسانی را که پیش از شما بوده‌اند آفریده است پرستش کنید باشد که به تقوا گرایید)، عبادت برای رسیدن به مقصد یقین است، برای مثال روزه عبادت است، اما باید ما را به هدف بالاتری به نام تقوا برساند، هدف از عبادتی مانند حج نیز به دست آوردن تقواست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام رضا(ع) فرمودند ایمان مراتبی بالاتر از اسلام است، تقوا مراتب و درجه‌ای بالاتر از ایمان است، یقین نیز بالاتر از تقواست، انسان با عقل بهشت را تحصیل می‌کند، خداوند در آخرین آیه سوره حجر فرمودند اگر دنبال عبادت رفتید به تقوا و یقین می‌رسید.

وی تصریح کرد: ‌اگر عقل باشد انسان بهشتِ وعده داده شده توسط خدا را کسب می‌کند اما اگر عقل نباشد انسان تصور می‌کند می‌تواند در دنیا بهشت برای خود درست کند و این هم محال است که اتفاق بیفتد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: حضرت زینب(س) کسی بود که عقلش را برای عمران و آبادانی سیر و سلوکی که باید در دنیا تحصیل می‌کرد، به کار گرفتند و شایسته از عهده این مهم برآمدند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: حضرت زینب(س) به معنای واقعی اهل ذکر بودند، هیچ‌گاه کسی در آن حضرت استرس و اضطراب ندید، اگر شاعر و روضه‌خوانی حضرت زینب(س) را مضطر نامیدند و یا تعابیر این چنینی در رابطه با آن حضرت به کار بردند این‌ها حاکی از این است که شناختی از آن حضرت ندارند، حضرت زینب(س) شخصیت بزرگی بود و روح قهرمانانه‌ای داشت.

وی عنوان کرد: یکی از جاهایی که می‌شود بزرگی حضرت زینب(س) را مشاهده کرد، مجلس یزید در شام است، یزید مجلس تشکیل داده بود و جمعیت زیادی آمده بودند و یزید به خیال خودش جشن پیروزی گرفته بود، در این مجلس حضرت زینب(س) فرمودند یزید، من پستی و حقارت تو را به تو نشان خواهم داد، سپس فرمودند تو نمی‌توانی یاد ما را به فراموشی بسپاری و نور وحی و قرآن و دین را خاموش کنی، حضرت زینب (س) در آن مجلس کاری کرد که مجلس علیه یزید شد و یزید به شدت نادم شد از اینکه این جشن پیروزی را با این رسوایی برای خود به پا کرده است.

نماینده ولی‌فقیه‌ در استان قزوین بیان کرد: حضرت زینب(س) هم اهل عبادت و هم اهل ذکر بود، خداوند در آیات ۲۸ و ۲۹ سوره رعد می‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَی لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»، یعنی (بازگشتگان به سوی خدا کسانی هستند که ایمان آوردند و دل هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باشید! دل‌ها فقط به یاد خدا آرام می‌گیرد، کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی خوش و با سعادت و بازگشتی نیک است).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای اهل ذکر شد، دیگر اختلاف و دعوا در آن دیده نمی‌شود، کرامت انسانی را لگدمال نمی‌کنند، حرمت و احترام برای یکدیگر قائل هستند، در میان آنان دروغ، اختلاس، غیبت و بدخواهی برای دیگران نیست، هر چه هست مهربانی، محبت و دوستی است.

وی تأکید کرد: در پایان سوره فجر خداوند انسان را با عنوان «یا ایّتها النّفس المطمئنّه» مورد خطاب قرار می‌دهد، خطابی کریمانه‌تر و بالاتر از این نداریم، اگر اهل ایمان در دانشگاه ذکر شرکت کردند، آیه ۲۸ سوره رعد می‌شوند که قلوبشان آرام می‌شود، انسان باید حتماً دانشگاه ذکر را بگذراند تا به مرحله طمأنینه برسد، وقتی به این مرحله رسید خدا دیگر به او «یا ایّها الناس»، «یا ایّها الانسان» و «یا ایّها الذین آمنوا» نمی‌گوید، بلکه می‌فرماید «یا ایتها النفس المطمئنه»، ان‌شاءالله قلوب شما با ذکر و قرآن به آرامش برسد.

هیچ‌گاه کسی در وجود حضرت زینب(س) استرس و اضطراب ندید

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha