شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
توافق سه جانبه علمی ایران، عراق و روسیه

حوزه/ دو هیأت از کشورهای روسیه و عراق همزمان به منظور شناسایی و توافق بر زمینه های همکاری علمی بین المللی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دیدار با اعضای دو هیأت بازدیدکننده از کشورهای روسیه و عراق، ایجاد فرهنگ، علم و تمدن نوین اسلامی را در راستای خدمت به همه جوامع بشری دانست و اظهار کرد: علم اسلامی معنویت را در ذات خود دارد و علم در اسلام در واقع برای سودمند بودن فرد عالِم و جامعه اسلامی است که دنبال می شود.

وی افزود: همانگونه که علم آمیخته با فرهنگ و ارزش های فرهنگی است، علوم انسانی نیز با ارزش ها و فرهنگ ها، به طور خاص، ارزش های الهی و آموزه های اسلامی پیوند خورده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیدگاه وبر مبنی بر اینکه علوم انسانی در هر فرهنگ یا کشور فقط می تواند مسائل همان فرهنگ را شناسایی و بررسی کند، رویکرد جهان غرب را تعمیم این ایده به کل انسان ها در همه جوامع بشری از طریق سیطره علوم و فناوری بر تمامی ابعاد زندگی بشر در دیگر ساحت ها ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی روشن فاصله گرفتن علم از تمدن اسلامی را چالشی بزرگ برای رشد علم تلقی کردند و بازگشت علم، فرهنگ و تمدن اسلامی به دوران شکوفایی خود را دمیده شدن روح بر پیکره جوامع بشری معرفی کردند.

در بخش دیگری از این دیدار، محمد فتحعلی خانی، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه اضافه کرد: تفکر حاکم بر اروپا معتقد است بین عقل و دین مشکلی وجود دارد، در حالی که در اصل هیچ مشکلی وجود ندارد. در واقع، بین برهان و قرآن هیچ اختلافی نیست و همین است که باعث می شود در همکاری و تعامل میان عقل، دین و علم نیز مسئله ای وجود نداشته باشد.

همچنین علی‌اکبر علی‌اکبرف، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در سخنانی اظهارکرد: کارل مارکس و وبر برای جهان نسخه تجویز می کردند، چرا که اروپا را کل جهان می دانستند و غلبه تفکر اروپا محوری سبب شده بود که شناخت اندک و ضعیفی از شرق وجود داشته باشد.

وی توجه به شرق و هویت شرقی در مقابل هویت غربی و مطالعات تطبیقی علم و دین با هدف نزدیک نمودن آنها با یکدیگر را از اولویت های فعالیت های پژوهشی و آموزشی انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه ذکر کردند و با اشاره به متکثر بودن جامعه روسیه به لحاظ دینی، حضور یک میلیون مسلمان شیعی در روسیه را زمینه مناسبی برای شناسایی موضوعات همکاری های آموزشی و پژوهشی با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد.

عماد جاسم سلمان، قائم مقام وزیر فرهنگ عراق و عضو هیأت مدیره بیت الحکمه نیز در این جلسه، تعامل و نزدیک شدن هر چه بیشتر حوزه نجف و دانشگاهیان در عراق برای سودمندی علم و علوم اسلامی در جامعه عراق را امری ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد: الگوی تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه، که پژوهشگاه در محور آن قرار دارد، بتواند در این مسیر برای عراق نیز موثر باشد و بیت الحکمه بتواند نقش بسزایی در نزدیک نمودن حوزه و دانشگاه در عراق ایفا نماید.

در پایان این دیدار، تبیین پدیده اربعین و ابعاد آن با همکاری پژوهشگاه و وزارت فرهنگ عراق و بیت الحکمه در قالب برنامه ریزی انجام کلان پروژه پژوهشی، انجام پروژه تطبیقی اربعین و آئین های دینی مشابه در میان ارتدوکس های روسیه با مشارکت پژوهشگاه، انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه و وزارت فرهنگ عراق و بیت الحکمه، ترجمه آثار پژوهشگاه برای دانشگاهیان در عراق و معرفی آثار دانشگاهیان عراقی با هدف معرفی در مجامع علمی ایران و برگزاری رویدادهای علمی سه جانبه در حوزه های فلسفه اجتماعی از جمله محورهای موردتوافق طرفین در این نشست بود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha