دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / امام جمعه قزوین در دیدار اعضای شبکه تربیتی صالحین گفت: شما آمده‌اید به مردم بگویید که ای مردم، حرف شیطان را کنار بگذارید و حرف خدا را بشنوید، شما آمده‌اید به مردم بگویید که خداوند در آیه ۳۲ سوره توبه می‌فرماید «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»، یعنی (می‌خواهند نور خدا را با سخنان خویش خاموش کنند ولی خداوند نمی‌گذارد تا نور خود را کامل کند هر چند کافران را خوش نیاید).

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در نشستی با اعضای شبکه تربیتی صالحین استان قزوین اظهار کرد: ایام سوگواری حضرت صدیقه کبری (س) را تسلیت عرض می‌کنیم و پیروزی مردم غزه را تبریک می‌گوییم که دل حضرت زهرا (س) و دل مردم را شاد کرد و اثر جهانی برای اسلام و مسلمین داشت و نتیجه استقامت و پایداری مردمی بی‌پناه و مظلوم و خون کودکان معصوم و یتیم بود، خدا را برای این پیروزی شاکریم.

وی ادامه داد: ضربه‌ای که در آغاز حماسه ۴۵ روزه به صهیونیست‌ها وارد شد، بی‌مثال و بی‌نظیر بود و آنان هرگز چنین ضربه‌ای نخورده بودند، از خدای متعال برای به وجود آمدن این موقعیت‌ها شاکریم، همین مجاهدینی که اکنون با موشک به جان صهیونیست‌ها افتاده‌اند، یک زمان همه سلاحشان فقط سنگ بود، امروز آن سلاح تبدیل به موشک شده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: یک موقع مردم فلسطین آنقدر بی‌پناه و مظلوم بودند که هیچ کس به داد آن‌ها نمی‌رسید، هواپیماهای صهیونیست‌ها که پیش از انقلاب لبنان و مناطقی از فلسطین را بمباران می‌کرد، بنزینشان را ایران تأمین می‌کرد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی می‌بینیم که موشک‌ها از یمن، سرزمین‌های اشغالی و صهیونیست‌ها را در حمایت از مردم مظلوم غزه مورد هدف قرار می‌دهد، این‌ها جای شکرگزاری دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ایران در سال ۵۷ قیام کرد امام (ره) از تبعید آمد و انقلاب پیروز شد، اگر جهان قیام کند چه کسی می‌آید؟ شما اکنون پای‌کار این معنای بزرگ هستید.

وی خاطرنشان کرد: حضور شما عناوین مختلفی دارد، اینجا «اَلذینَ یُبَلّغونَ رِسالاتِ الله» و جهاد تبیین به‌صورت جدی وجود دارد، خداوند در آیه ۷۸ سوره حج می‌فرماید «وَ جاهِدوا فِی اللهِ حَقّ جِهادِه»، یعنی (در راه خدا چنانکه حق جهاد در راه اوست جهاد کنید)، شما مشغول این معنا هستید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۱۲۱ سوره بقره می‌فرماید «یَتلونَه حَقّ تِلاوَته»، یعنی (قرآن را چنانکه باید می‌خوانند)، شما این معنا را به ذائقه مردم می‌نشانید، خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران نیز می‌فرماید «اِتّقوا اللهَ حَقّ تُقاتِه»، یعنی (آنچنان که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بترسید)، شما مردم را به تقوای الهی دعوت می‌کنید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بنابراین خدا بستر همه خوبی‌ها را فراهم کرده، سفره‌اش را پهن کرده و شما را میزبان مردم در این سفره پر خیر و برکت قرار داده است، بنابراین باید شاکر باشید.

وی یادآور شد: امروز خیلی آدم‌های اسم و رسم دار در دنیا به برکت مقاومت غزه مسلمان شدند و خیلی‌های دیگر هم خواهند شد، گویا مرز بین شیعه و سنی با شیب به سمت شیعه برداشته شده است، یعنی اکنون غزه با تمام وجودش دید که تنها حامی جدی پای‌کار او شیعیان بودند، این چقدر تأثیرگذار خواهد بود؟ چقدر ما باید استدلال می‌کردیم که به این دلایل ولایت علی (ع) و اولاد او را بپذیرید؟ اما اکنون دیگر نیازی به این استدلال‌ها نیست، چرا که با عمل صالح به میدان آمدیم و این معنا را تحقق بخشیدیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۶۹ سوره نساء می‌فرماید «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا»، یعنی(و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ایمان، اخلاق و عمل صالح] داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند).

وی عنوان کرد: در این آیه از اطاعت سخن به میان آمده است، ما یک مسئله تبعیت را داریم که قرآن خیلی جدی به این معنا پرداخته است و یک اطاعت داریم، خداوند در آیه ۳۱ سوره آل‌عمران ما را دعوت به تبعیت می‌کند، سپس ما را دعوت به اطاعت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: تبعیت یعنی کسی دنبال کس دیگری می‌رود، حال معلوم نیست قلبش با او همراه است و درونش راضی است؟ اطاعت یعنی با همه قلب و وجود کسی را همراهی کنیم، قرآن ابتدا ما را دعوت به تبعیت می‌کند، سپس که آماده شدیم ما را دعوت به اطاعت می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۶۹ سوره نساء از ۴ گروه اعم از پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحین صحبت می‌کند، شاید منظور از شهدا در این آیه، گواهان و شاهدان بر اعمال باشد، خداوند از این ۴ گروه تعریف کرده و در ابتدای آیه هم یک گروه شامل کسانی که حضرت رسول را اطاعت می‌کنند، به این‌ها اضافه می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند می‌فرماید اگر همه این گروه‌ها با هم باشند مجموعه قشنگی دارند، یعنی انبیاء پیشاپیش گروه باشند، شهدا، صدیقین و صالحین هم پشت‌سر باشند و همه مردم را بسیج کرده و از تبعیت به اطاعت اعتلا ببخشند، این کار مهم نیز از رسالت‌های شما عزیزان است.

وی تصریح کرد: گاهی برخی‌ می‌پرسند یک نفر خیلی کارهای خوب انجام می‌دهد اما کاری به خدا، دین و اعتقادات دینی ندارد، این فرد چه عاقبتی دارد؟ خداوند در پاسخ به چنین سؤالی در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگی پاکیزه‌ای حیات حقیقی بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد).

وی یادآور شد: برای مثال باید گفت که آب از هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است، آیا اگر به فرد تشنه بگوییم از اکسیژن یا هیدروژن به تنهایی استفاده کند، تشنگی او رفع می‌شود؟ خیر چنین نیست، اگر ترکیب هیدروژن و اکسیژن به‌صورت خاص اتفاق بیفتد مایه حیات‌بخش تشکیل می‌شود، ایمان و عمل صالح نیز همین است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ایمان و عمل صالح در کنار هم به انسان حیات طیبه می‌بخشند، ما باید بتوانیم به مردم این معنا را انتقال دهیم که ما نیاز به حیات طیبه داریم، وگرنه حیات حیوانی که مشکل ما را حل نمی‌کند، همه حیوانات زنده هستند، ما هم دارای حیات حیوانی هستیم، چشم و گوش و دل حیوانی از دیدگاه قرآن عین، اُذُن و قلب هستند اما این‌ها در حیات انسانی عناوین بصر، سمع و فؤاد را دارند، ما باید این‌ها را احیا کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید «أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُون»، یعنی (ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما حیات معنوی و زندگی واقعی می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع می‌شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد و مسلماً همه شما به سوی او گردآوری خواهید شد).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مطابق آیه ۲۲ سوره ابراهیم وقتی قیامت می‌شود شیطان به گناهکاران می‌گوید من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید، من فقط شما را دعوت کردم، این شما بودید که دعوتم را اجابت کردید، در حالی که خدا به شما گفته بود دعوت مرا اجابت کنید.

وی خاطرنشان کرد: شما آمده‌اید به مردم بگویید که ای مردم، حرف شیطان را کنار بگذارید و حرف خدا را بشنوید، شما آمده‌اید به مردم بگویید که خداوند در آیه ۳۲ سوره توبه می‌فرماید «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»، یعنی (می‌خواهند نور خدا را با سخنان خویش خاموش کنند ولی خداوند نمی‌گذارد تا نور خود را کامل کند هر چند کافران را خوش نیاید).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: شما آمده‌اید کمک کنید که مردم هم کمک کنند نور خدا زنده بماند و پای‌کار احیای نور خدا باشند، این کارها بسیار ستودنی و ارزشمند است، اگر این حرکت‌ها نباشد همه ما و مردم در خسران قرار می‌گیریم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: آینده حرکت ارزشمند شما در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء آمده است، خداوند در این آیه فرموده است «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، یعنی (و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: این حرکت باید از منظر مکانی و جغرافیایی با مرکزیت مساجد باشد، از نظر هدایت و رهبری نیز باید محوریت امام مساجد باشد، بنابراین معلوم می‌شود در مساجد باید شبکه امامت مطرح شود، شبکه امامت پایه‌گذاری خداست، خداوند در آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، یعنی (و باید از میان شما گروهی مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان همان رستگارانند).

وی اظهار کرد: خداوند در این آیه از امت سخن گفته است، اگر ۸ میلیارد جمعیت دنیا در یک میدان جمع شوند امت نخواهند بود مگر اینکه امام داشته باشند، امام هم اگر تنها باشد و مردم به میدان نیایند، بروز و ظهور اجتماعی و اثرگذاری نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی عنوان کرد: یکی از واژه‌های مهم و دغدغه‌های شما باید مسئله امامت و ولایت باشد باید فرق بین این دو را بدانید، برای مثال بحث مال و رزق شاید در ظاهر هم‌معنا باشند اما خدا ابا دارد که بگوید من حمایت‌کننده مالی شما هستم، خداوند می‌گوید من رزاق هستم، چرا که ممکن است کسی مال زیادی داشته باشد اما رزق نداشته باشد، آن چیزی که ما از خدا می‌خواهیم رزق است، رزق آن دارایی است که فایده و برکت دارد و مشکل‌گشایی می‌کند اما مال ممکن است وبال گردن انسان باشد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: رسول خدا (ص) فرموده‌اند بر شما باد که قرآن را قائد و امام خود قرار دهید، اینجا معلوم می‌شود امام و قائد با هم فرق دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امامت و ولایت هم همین‌طور است، در آیه ۹ سوره شورا آمده فقط خدا ولی است، رسول خدا هم ولایتش را از خدا گرفته است، خدا این ولایت را به ائمه (ع) داده است، هر چه عزت است فقط متعلق به خداست، رسول خدا (ص) چون رسول خدای متعال است عزتش را از خدا گرفته است، مؤمنین نیز به دلیل اینکه پیرو رسول عزیز هستند عزتمند خواهند شد.

وی یادآور شد: بنابراین مسجد به امام نیاز دارد، محور جغرافیایی فعالیت‌های شما عزیزان مسجد است، پیوند بین مدارس و مساجد بین ارزشمند و شایسته است، این‌ها شجره طیبه‌ای است که بعدها ثمراتش آشکار می‌شود، البته خیلی وقت‌ها به زودی هم ثمرات آن را می‌بینیم اما ثمرات درازمدت آن بسیار بابرکت است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: مساجد مانند چشمه هستند، از مساجد آدم‌ها می‌جوشند و تبدیل به نهر می‌شوند و این نهرها رودهایی بزرگ می‌شوند و نمازهای جمعه نیز اقیانوس این جماعات است، ما باید نمازهای جمعه هر شهر را محور کار خود قرار دهیم، آن مسجدی که نماز جمعه در آن برگزار می‌شود، یک مسجد معمولی نیست، بلکه امام‌المساجد یا ام‌المساجد است، باید همه مساجد با آنجا هماهنگ باشند، به همین دلیل رهبر فرزانه انقلاب فرمودند نمازهای جمعه قرارگاه معنوی و فرهنگی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: ما باید نمازهای جمعه را احیا کنیم، تا زمانی که نمازهای جمعه را احیا نکنیم در احیای زمینه‌های دیگر عقب می‌مانیم، خیلی آیات قرآن و روایات در باب اهمیت نماز جمعه است، برای مثال در روایات آمده کسانی که در زندان هستند در روزهای جمعه تحت‌الحفظ از زندان بیرون آورده شوند و سپس مجدد بعد از نماز به زندان بازگردانده شوند، این نشان از اهمیت نماز جمعه است.

وی بیان کرد: در سوره جمعه مؤمنین با شدت و حدّت به نماز جمعه دعوت شده‌اند و خداوند می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید به سوی نماز جمعه بشتابید، در ادامه این آیه نیز خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید وقتی برای مردم جاذبه‌های دنیایی پیدا شد، تو را تنها می‌گذارند و به دنبال مسائل دنیوی از قبیل معامله می‌روند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند نمازهای جمعه قرارگاه هستند؛ ما باید مساجدمان را با این قرارگاه هماهنگ کنیم، خودمان در نماز جمعه شرکت کنیم و دیگران را هم تشویق به حضور در نماز جمعه کنیم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اگر ما بخواهیم با عمل صالح حرکت کنیم، عمل و عملیات ما باید مهندسی شده و طبق نقشه مشخص شده توسط رهبر حکیم انقلاب باشد، البته این نقشه را خداوند ترسیم کرده و رهبر حکیم انقلاب برای ما نقشه‌خوانی کرده‌اند، همه شما باید یاور نمازهای جمعه در شهرها و شهرستان‌های خود باشید و به وسیله شما نمازهای جمعه جانی تازه بگیرند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha