یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / نشست نخبگانی ستاد امر  به معروف ونهی از منکر استان قزوین

 حوزه / مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: فرهنگ یک جامعه هویت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و هویت هر جامعه نیز در گرو فرهنگ آن جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی امروز در جلسه ستاد اندیشه ورز ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین که در سالن اجتماعات این ستاد برگزار شد، به آیه سوره توبه اشاره کرد و اظهار داشت: خدای متعال در این آیه شریف می‌فرمایند «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» یعنی اینکه و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: فرهنگ یک جامعه هویت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و هویت هر جامعه نیز در گرو فرهنگ آن جامعه است.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، عنوان کرد: فرهنگ جامعه متشکل از ارزش‌ها، آموزه‌ها ، بایدها و نبایدها است که در دل آن جامعه جریان دارد.

وی ادامه داد: در روایات ائمه معصومین(ع) آمده که اگر اخلاق یک جامعه برود، آن جامعه از دست خواهد رفت و همچنین اگر فرهنگ یک جامعه تغییر کند، تمام زیربنای جامعه تغییر پیدا خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین ابراز کرد: مسأله امر به معروف و نهی از منکر براساس آیات قرآنی و روایات و احادیث الهی و ائمه اطهار (ع) مسأله مهمی است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی تصریح کرد: امروز در برخی از جوامع انسانی فرهنگ‌ها متفاوت می‌باشد، در یکی جامعه انسانی رو به تکامل و پیشرفت و در دیگری جوامع انسانی رو به افول و سقوط و یا فراتر از قانون جنگل داشته و رو به انحطاط قرار دارد که نمونه آن را می‌توانیم در غزه، سوریه، عراق و یمن مشاهده کنیم که چه انسان‌های بی‌گناهی به صورت وحشیانه و شبانه روز کشته می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی تصریح کرد: ارزش‌ها باورهای اساسی ما هستند که انگیزه‌ اعمال و نگرش‌هایمان را فراهم می‌کنند.

وی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در آموزه‌های دینی از جایگاه بلندی برخوردار است که باید بیش از پیش به آن توجه جدی داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: باید دقت کنیم وقتی امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهیم به صورت جامع و کامل به آن توجه کنیم، یعنی هم به موضوعاتی که مظاهر منکرات است توجه کنیم و هم ریشه‌های اساسی منکرات موجود را مورد توجه قرار دهیم.

وی اظهار کرد: از همه ظرفیت‌ها باید در راستای تبیین و ترویج فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر در جامعه استفاده شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: مبنای فریضه امر به معروف و نهی از منکر این نیست که بر اساس سلیقه کار کرد، بلکه باید بر اساس دین و دستورات الهی عمل کرد تا بسیاری از مشکلات رفع گردد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha